IPO کار خود را به پایان می رساند

IPO کار خود را به پایان می رساند

برخی کارشناسان همچنین معتقدند که فولکس واگن فروش سهام خود یا عرضه احتمالی پاورکو را در سال جاری یا حتی در آینده نزدیک در اولویت قرار نمی دهد. چرا که این امکان وجود دارد که باتری های خود را به تولید انبوه برساند.

بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط بلومبرگ، پس از افزایش نرخ‌های بهره، عرضه‌های عمومی اولیه بدترین دوره خود را در بیش از یک دهه گذشته در سال 2023 خواهد دید. رنو نیز روز دوشنبه برنامه های خود را برای عرضه خودروی برقی شهری آمپر به دلیل عدم استقبال خریداران و تقاضای کم لغو کرد.

فولکس واگن همچنین گفت که اگرچه تقاضا برای وسایل نقلیه الکتریکی به اندازه مورد انتظار نیست، اما علاقه سرمایه گذاران به PowerCo همچنان بالاست. این خودروساز روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای این خبر را اعلام کرد، اگرچه عرضه اولیه عمومی یک گزینه احتمالی در آینده خواهد بود. از سوی دیگر، سخنگوی پاورکو نیز اعلام کرد که برنامه تولید تغییر نکرده است و طبق برنامه ریزی ها، تولید ماژول باتری در سال 2025 ادامه خواهد داشت.

برنامه های مالی بلندمدت پاورکو در حال ارزیابی مجدد است، که یک گام به عقب از برنامه های جاه طلبانه گروه فولکس واگن برای به چالش کشیدن تسلا است که توسط مدیر عامل سابق هربرت دیس راه اندازی شده بود. این واحد که در سال 2022 راه اندازی شد، قصد دارد سالانه 20 میلیارد یورو (21.7 میلیارد دلار) در کارخانه های باتری برای تامین سلول های مورد نیاز سه میلیون خودروی الکتریکی سرمایه گذاری کند.

اگرچه پاورکو ساخت دو کارخانه در اروپا را آغاز کرده است، رشد بیش از حد انتظار در قیمت انرژی باعث شده است که بسیاری از بازیگران صنعتی در بحث سرمایه گذاری با احتیاط بیشتری عمل کنند. طبیعتاً قرار است تولید باتری در سال آینده در آلمان و سپس در سال 2026 در اسپانیا آغاز شود. در این راستا، کارهای اولیه در سایت سوم واقع در کانادا در حال انجام است.

PowerCo در حال توسعه سلول های یکپارچه ای است که به گونه ای طراحی شده اند که برای اکثر پلت فرم های خودروهای الکتریکی گروه طراحی شده اند. استراتژی شرکت این است که بتواند این برنامه را به پایان برساند و این یک مزیت بزرگ است. با این حال، بدون خطر نخواهد بود.

فولکس واگن به دنبال توسعه باتری های حالت جامد با همکاری QuantumScape (شریک آمریکایی خود) است. این فناوری نوید کارایی بیشتر و همچنین خودروهای برقی ارزان‌تر را می‌دهد.
در اینجا با این سوال روبرو هستیم که آیا می توان باتری را با قیمت رقابتی با توجه به هزینه تولید تهیه کرد؟ مایک تیندال، تحلیلگر بانک HSBC در پاسخ به این سوال گفت: این البته یک ریسک است. زیرا اگر نتوانید این کار را انجام دهید دچار مشکل خواهید شد.

در ماه ژوئن، توماس اشمال، مدیر ارشد فناوری فولکس واگن که ریاست PowerCo را نیز بر عهده دارد، گفت که تجارت باتری به دلیل کمبود کارشناسان سطح بالا و همچنین کمبود فلزات و تجهیزات ضروری برای راه اندازی کارخانه ها با چالش بزرگی روبرو است. به همین دلیل فولکس واگن اعلام کرد که پاورکو قصد دارد در معادن سرمایه گذاری کند و در نتیجه به تامین مواد اولیه کمک کند.

اگر فولکس واگن در مسیر خود باقی بماند، پاورکو نیمی از باتری های مورد نیاز خودروسازان را تا سال 2030 تامین می کند و برای 20000 کارگر شغل ایجاد می کند.

بر اساس این استراتژی ها، بیش از 70 درصد از فروش این خودروساز در اروپا و بیش از 50 درصد در آمریکای شمالی قرار است کاملاً الکتریکی باشد. اگرچه در بازار خودروهای الکتریکی با سیگنال های متناقض زیادی مواجه هستیم، اما فروش کلی این مدل خودرو رو به رشد است.

بلومبرگ NEEF انتظار دارد فروش خودروهای سواری برقی در سال 2024 به 16.7 میلیون دستگاه برسد که افزایشی 21 درصدی دارد که 70 درصد آن کاملاً الکتریکی خواهد بود. سال گذشته بازار این خودروها رشد 33 درصدی داشته است.

اما شایان ذکر است که تعلیق IPO یادآور خطرات تولید برای خودروسازانی است که با فناوری های جدید و ناآشنا در صنعت خودرو سر و کار دارند. به همین دلیل، تلاش فولکس واگن برای توسعه نرم افزارهای داخلی باعث شد تا این خودروساز با مشکلات متعددی مواجه شود که منجر به اخراج هربرت دیس در سال 2022 شد.

در بازار جهانی، خودروسازان از جمله فولکس واگن، جنرال موتورز و فورد چندین سال به رشد فزاینده ای دست یافته اند و سفارشات به دلیل حذف یارانه ها، نبود زیرساخت شارژ و از همه مهمتر افزایش قیمت خودروهای برقی کاهش یافته است. آنها از برنامه های بلندپروازانه خود برای طراحی و تولید این مدل ها کنار کشیده اند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/247924/IPO-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D9%87%D8%AF