کامیون های جینگل پینگل; موزه هنرهای معاصر در حال حرکت است

کامیون های جینگل پینگل;  موزه هنرهای معاصر در حال حرکت است

تمام این کامیون ها از سر تا پا تزئین و رنگ آمیزی شده اند. اما تنها کامیون‌های پاکستانی نیستند که به این شکل تزئین می‌شوند، بیشتر اتوبوس‌های مسافربری، تانکرهای آب و سوخت، وسایل نقلیه مسافربری و اجاره‌ای، موتورهای قدیمی و حتی گاری‌های چوبی فروشندگان پاکستانی با چیزهای رنگارنگ و عجیب و غریب تزئین شده‌اند. یک هنرمند و جهانگرد آمریکایی این کامیون ها را به موزه متحرک هنرهای معاصر، گالری ملی بدون دیوار و نمایشگاه رنگارنگ متحرک تشبیه کرد!

هر چه کامیون رنگارنگ تر باشد، قابل اعتمادتر است!

سنت تزئین کامیون ها در دهه 1920 با معرفی کامیون های دوربرد بدفورد آغاز شد. یک کامیون ساخت بریتانیا با کابین گرد که در یک قرن اخیر به قابل اعتمادترین کامیون پاکستان تبدیل شده است. در ابتدا، کامیون ها با آرم هر شرکت مشخص می شد تا افراد بی سواد بتوانند تشخیص دهند که مالک کامیون ها هستند.

به تدریج، این آرم ها جذاب تر، پر زرق و برق تر و رقابتی تر شدند. در دهه 1950، نقاشی های دیواری جایگزین آنها شدند. همانطور که اقتصاد پاکستان در دهه 1960 شکوفا شد، دکوراسیون به طور فزاینده ای پیچیده شد تا منعکس کننده ثروت روزافزون رانندگان و ظهور یک طبقه جدید شهری باشد.

تعجب آور نبود که راننده معادل یک سال یا بیشتر از درآمد خود را صرف تزئینات کامیون می کرد! طبق مقاله ای که در سال 2005 در این زمینه منتشر شد، هزینه اولیه رنگ آمیزی یک کامیون کمتر از 2500 دلار نیست که معادل حقوق یک راننده کامیون متوسط ​​برای دو سال است. برخی بیش از 10000 دلار برای تزیین و تزئین کامیون خود خرج می کنند.

جالب اینجاست که بسیاری از کامیون داران هر سه یا چهار سال یک بار برای بازسازی کامل به مغازه باز می گردند. رئیس دپارتمان مطالعات بصری دانشگاه کراچی در این باره می گوید: رانندگان کامیون حتی برای خانه های خود نیز پول زیادی خرج نمی کنند. یکی از رانندگان گفت که زندگی و امرار معاش با کامیون است.

اگر با رنگ آمیزی مناسب به او احترام نمی گذاشت احساس ناسپاسی می کرد. یک کامیون تزئین شده به مشتریان این تصور را القا می کند که به خوبی از آن مراقبت می شود و بنابراین راهی مطمئن برای حمل و نقل کالا است! رنگ آمیزی کامیون ها نیز یک تجارت بزرگ است.

تنها در کراچی پاکستان بیش از 50000 نفر در این صنعت پرسود کار می کنند. کارگاه‌های خانوادگی با کارآموزان و صنعتگران آموزش‌دیده و مغازه‌های کوچکی که انواع زیورآلات و لوازم جانبی عجیب و غریب می‌فروشند، در کنار هم قرار دارند.

با این حال، در طول سال ها، کسب و کار نیز تغییر کرده است. امروزه به جای نقاشی با دست، از برگردان ها و تزئینات تولید انبوه استفاده می شود. با این حال، به لطف هنرمندانی مانند حیدرعلی، که چندین سال است در پارکینگی در پاسادنا، کالیفرنیا کار می‌کند، و دیگر نقاشان، بعید است که این هنر و صنعت اساساً پاکستانی به این زودی‌ها فراموش شود.

کامیون های چشم نواز. از کراچی تا لندن

پس از بازدید گردشگران اروپایی و آمریکایی از پاکستان در دهه های 1960 و 1970، کامیون هایی که جاده های این کشور را زیبا می کردند، شهرت جهانی پیدا کردند. هر راننده ای دوست دارد کامیونش بهترین، شیک ترین، رنگارنگ ترین و چشمگیرترین وسیله نقلیه در جاده باشد.

رنگ های روشن، تزئینات روشن و بسیاری جزئیات دیگر در این کامیون ها به چشم می خورد. شاید از دور فکر کنید که همه کامیون ها به طور مشابه رنگ آمیزی شده اند، اما تقریباً هر کامیونی دکور و داستان متفاوتی دارد.

مناظر، نقوش گل، قهرمانان ملی، نام‌های مذهبی، رهبران نظامی، شاعران، شخصیت‌های حیوانات یا طرح‌هایی که حماسه‌ها را به تصویر می‌کشند روی این کامیون‌ها نقاشی شده‌اند.

طراحی داخلی این کامیون های روشن و چشم نواز به اندازه ظاهر بیرونی آنها مهم است. وقتی صحبت از طراحی کامیون به میان می آید، اگرچه همه در پاکستان به کراچی اشاره می کنند، شهری که این هنر در آن متولد شده است، اما امروزه می توان گفت که شهرهایی مانند راولپندی، پیشاور، لاهور و کویته نیز به مراکز طراحی کامیون تبدیل شده اند. فعالیت های رنگ آمیزی کامیون در یک بخش صنعتی کوچک که در مجاورت بزرگراه بین پایتخت اسلام آباد و راولپندی قرار دارد، انجام می شود.

نقاشان، جوشکارها و برقکارها در اینجا برای بازسازی و تزئین وسایل نقلیه پارک شده در اینجا کار می کنند.

یک هنرمند نقاشی کامیون در پاکستان با اشاره به اینکه رنگ آمیزی کامیون ها برای پاکستانی ها اهمیت دارد، می گوید: اینجا همه سعی می کنند ماشین خود را زیباتر کنند.

با این هنر نام پاکستان در جهان برجسته می شود. وی با اشاره به اینکه مدت زمان رنگ آمیزی خودروها با توجه به سبک های مورد نیاز متفاوت است، ادامه داد: هزینه رنگ آمیزی خودروهای کوچک از 160 هزار تومان شروع می شود. راننده کامیون هم می گوید: کامیون من به لندن می رود. ما به این اهمیت می دهیم. این بخش مهمی از فرهنگ پاکستان است.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/247923/%DA%A9%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%88%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%DB%8C%D9%86%DA%AF%DB%8C%D9%84-%D8%A8%DB%8C%D9%86%DA%AF%DB%8C%D9%84-%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87-%D9%87%D9%86%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%B5%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D8%A7%D9%84-%D8%AD%D8%B1%DA%A9%D8%AA