این قانون طی دو هفته در تهران برای 93 هزار موتورسیکلت اعمال شد

این قانون طی دو هفته در تهران برای 93 هزار موتورسیکلت اعمال شد

سهم 49 درصدی موتورسواران پایتخت در تصادفات منجر به فوت

27 آذرماه سال جاری رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کلانشهرها از اجرای «طرح 10» در پایتخت خبر داد و اظهار داشت: موضوع برخورد انضباطی موتورسواران سابقه طولانی دارد و از زمانی که موتورسیکلت وارد چرخه تولید شد. ، مشکلی در سازماندهی آن وجود داشته است.”

سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور اظهار داشت: واقعاً برنامه ریزی هایی برای ساماندهی تردد موتورسواران وجود داشت اما در مقاطع مختلف متفاوت بود. زمانی بود که دریچه لاستیک باز بود و هوای لاستیک خالی بود و حتی با کف زمین برخورد می کرد. در برخی موارد، بین سه تا شش ماه مجبور شدیم رسیدگی به تخلفات و بازداشت در پارکینگ ها را تشدید کنیم.

سرهنگ موسوی پور افزود: البته استفاده از کلاه ایمنی و رعایت قوانین و مقررات توسط موتورسواران مانند بستن کمربند ایمنی در خودروها نهادینه نشده است و در بحث رفتار ترافیکی موتورسواران نیز کار فرهنگی چندان موثری انجام نشده است. انجام شده. اقدامات انجام شده تا به امروز موثر نبوده است.

وی ادامه داد: همانطور که مردم موضوع بستن کمربند ایمنی را پذیرفته اند و در واقع اکنون این موضوع به یک فرهنگ نهادی تبدیل شده است، پلیس نیز خواهان اجرای طرح 10 به صورت گسترده و مستمر برای ترویج فرهنگ صحیح سواری است. موتورسیکلت، استفاده از کلاه ایمنی، پایبندی به قوانین و مقررات و نهادینه شدن سیستم های ترافیکی.

سرهنگ موسوی پور افزود: مهمترین ویژگی این طرح بحث تداوم آن است و باید به گونه ای کار کنیم که استفاده از کلاه ایمنی مانند بستن کمربند ایمنی توسط رانندگان و سرنشینان در خودروها برای راکبان موتورسیکلت نیز نهادینه شود. بررسی ها نشان می دهد که درصد زیادی از تصادفات غیرقابل جبران که برای موتورسواران اتفاق می افتد. این به دلیل عدم استفاده از کلاه ایمنی توسط سوار و مسافر است.

وی با اشاره به اینکه اکثر رانندگان موتورسیکلت بیمه، گواهینامه و معاینه فنی ندارند و این معضل متأسفانه به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است، گفت: متاسفانه 49 درصد تصادفات منجر به فوت در تهران مربوط به راکبان موتورسیکلت است و این موضوع آمار نگران کننده است از 440 نفری که طی 8 ماه امسال بر اثر تصادف جان باختند، تقریبا نیمی از آنها راکب موتورسوار بودند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کلانشهر گفت: ادارات، سازمان ها و شرکت های زیادی هستند که کارمند، ارباب رجوع و پیک های خودرویی مختلفی دارند که در جاده ها تردد می کنند.

مسئولیت کنترل حداقل تردد آن موتورسواران بر عهده مدیران و روسای این مراکز و واحدهاست و وقتی آن موتورسیکلت وارد مرکزی می شود، مدیر آن مجموعه باید احساس مسئولیت کند چه آن کارمند یا مشتری کلاه ایمنی به سر داشته باشد یا نباشد. . پلاک داره یا نه؟ اعوجاج و کاور پلیت داره یا نه؟ اما اگر این گروه ها به کمک پلیس بیایند قطعا اتفاق خوب و مهمی رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: این پروژه به صورت جدی آغاز شده و هیچ توقفی وجود ندارد. در این راستا باید به اهداف خود که کاهش تصادفات و حوادث و در نتیجه کاهش تلفات موتورسیکلت است برسیم.

طرح شناسایی موتورسیکلت چیست؟

چند روز پیش جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از اجرایی شدن این قانون برای ۹۳ هزار متخلف موتورسیکلت ظرف دو هفته پس از اجرای «طرح ۱۰» در جاده های پایتخت خبر داد.

سرهنگ احسان مومنی با اشاره به اینکه بیش از دو هفته از اجرای «طرح 10» پلیس راهنمایی و رانندگی برای برخورد با تخلفات موتورسواران می گذرد، گفت: طرح 10 مربوط به ساماندهی و انضباط موتورسواران در جاده های شهر تهران است. تهران از 27 آذرماه سال جاری آغاز شد و در مدت اجرای «طرح 10» تاکنون 93 هزار موتورسوار متخلف توسط همکارانم تحت تعقیب قضایی قرار گرفته اند.

وی با بیان اینکه اجرای طرح 10 به صورت جدی ادامه دارد، تصریح کرد: در اجرای این طرح حدود پنج هزار دستگاه موتورسیکلت نیز به پارکینگ منتقل شدند که تخلفاتی را انجام دادند که منجر به تصادف شد. علت توقیف این موتورسیکلت ها ارتکاب تخلفاتی از قبیل تخطی از محدوده ممنوعه، تردد در مسیرهای نامناسب، عبور از خطوط شخصی و مخدوش کردن پلاک خودرو اعلام شده است.

به گفته معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، در طرح توقیف ساعتی نیز حدود 7 هزار موتورسیکلت حضور داشتند و آموزش و توجیه شدند تا دیگر مرتکب تخلف نشوند.

آنطور که سرهنگ احسان مومنی بیان کرد: در خصوص رزرو ساعتی موتورسیکلت ها دیگر به پارکینگ منتقل نمی شوند، اما مکان هایی را در کنار خطوط ویژه در نظر گرفته ایم که این موتورسیکلت ها حداقل یک ساعت و حداکثر سه ساعت در آن پارک شوند.

وی گفت: در ادامه اجرای «طرح 10» بحث همیاران موتورسیکلت را داریم که موتورسواران متخلف در کنار همکارانم مستقر می شوند و پس از آموزش 10 دقیقه ای، راکبان همکاران پلیس من می شوند و کمک می کنند. من پلیس تردد را تسهیل می کند و با سایر تخلفات دیگر موتورسواران برخورد می کند.

معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران نیز تایید کرد: اقدام بعدی پلیس راهنمایی و رانندگی کشف است که بر اساس اصل دید خوب انجام می شود. موتورسیکلت هایی که در سطح شهر حرکت می کنند اغلب به دلیل اندازه کوچکشان دیده نمی شوند یا با ماشین ها برخورد می کنند، بنابراین شناسایی موتورسیکلت ها با چسباندن برچسب های هدفمند در جلو و عقب بسیار مهم است. کسانی که در بحث محدودیت های ساعتی و طرح موتوریار شرکت کردند نیز این افشاگری در اختیارشان قرار گرفت.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/247865/%D8%A7%D8%B9%D9%85%D8%A7%D9%84-%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86-%DB%B9%DB%B3%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%B3%DB%8C%DA%A9%D9%84%D8%AA-%D8%B7%DB%8C-%D8%AF%D9%88-%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86