نگاهی به حیاتیترین معایب تارا – مجله خودرو سوییچ

اغلب اجزای به کار رفته در کابین این خودرو از پلاستیک خشک ساخته شدهاند و سایت ebtekarkhodro کیفیت مطلوبی ندارند. پیشرانه های تیپ های ۵ و ۶ از نوع TU5 بوده و به ترتیب ۱۰۵ و ۱۱۰ اسب بخار نیرو تولید می کنند. پژو 206 تیپ 5 به همان پیشرانه مشهور TU5 مجهز است که امروزه در بسیاری از محصولات ایران خودرو نیز به کار گرفته شده است. بسته به سیستم ولتاژ خودرو 12 ولت یا 24 ولت تولید کنندگان لامپ محصولات متنوعی تولید میکنند. باطری ماشین توان تهیه سیستم صوتی با ولتاژ ثابت را ندارد و به همین دلیل با مشکل قطع و وصل شدن هر چند وقت یکبار مواجه می شود.

در سالهای بعد از انقلاب و قطع رابطه تجاری با آمریکا نیز جیپ سازی ایران با تغییر نام به پارسخودرو نیسان پاترول و نیسان رونیز را مونتاژ میکرد. البته این ال سی دی در مدل های تولیدی بعد از سال 92 به تایپ B(طرح ال سی دی تایپ B با نام MFD که قابلیت های آن کمتر از ال سی دی تایپ B اصلی است) ارتقا یافت و سال 94 نیز نسل دوم ال سی دی های MFD بر روی 206 ها قرار گرفت. گیربکس اتوماتیک پژو ۲۰۶ تیپ ۶ همان گیربکس AL4 موجود بر روی تیپ ۴ است فقط با این تقاوت که قابلیت تعویض دنده دستی را دارد. شایان ذکر است که جعبه دنده تیپ های ۲ و ۵ به صورت ۵ سرعته دستی و جعبه دنده تیپ ۶ به صورت ۵ سرعته اتوماتیک است. هر خودروساز بسته به استاندارد های خود و جهان از لامپ با شماره فنی و کلاس مخصوص استفاده میکند. قطعات این خودرو در بسیاری موارد با رانا یکسان است. سیستم کام 2000 یا همان دسته راهنما طبیعتا بعد از گذشت 10 سال کارکرد و ایجاد اتصالی نه تنها راهنماهای شما از کار میافتد، بلکه در بعضی موارد کیلومتر نیز دچار اختلال شده و سپس بوق خودرو نیز غیر فعال میشود.

لذا توصیه میشود هیچ وقت به قسمت شیشه ای لامپ دست نزنید. فروش حواله خودرو تبدیل به فعالیتی پر سود شده است. بازار خرید و فروش پر رونق و دسترسی ساده به قطعات یدکی از دیگر مزایایی هستند که میتوان برای پژو 206 تیپ 5 ذکر کرد. طبیعتا تا زمانی که خودرو شما دارای گارانتی می باشد (24 ماه یا دو سال از زمان خرید) باید برای انجام سرویس های دوره ای به نمایندگی های مجاز ایران خودرو مراجعه کنیدف زیرا عدم انجام این کار موجب باطل شدن گارانتی ماشین شما می شود. یواز پاتریوت حدود 13 سال است که تولید شده و در این چند سال تغییرات خاصی در طراحی آن انجام نشده و فقط در سال 2012 یک بار فیس لیفت شده. حال از این موضوع که بگذریم تارا همان پژو ۳۰۱ است که تغییراتی در اون ایجاد شده ،قسمت جلو و عقب خودرو کاملا نسبت به ۳۰۱ تغییر کرده اما این تغییرات صرفا نمای این ماشین رو متفاوت تر کرده و لزوما ظاهر زیباتری نسبت به همتای فرانسوی اون ایجاد نکرده. لامپ های هالوژن درای حساسیت بالای نسبت به لکه و لرزش هستند.

ویژگیهای مثبتی همچون طراحی جوان پسند در کنار آپشنهای مناسب و پیشرانه قوی باعث شده است تا حتی بسیاری از افراد ثروتمند، پژو 206 را به عنوان خودرو درون شهری خود خریداری کنند. به طور کلی هماهنگی خوبی بین اجزای داخل وجود دارد، ولی یکی از نکته های منفی در این بخش از خودرو کمبود فضا برای سرنشینان عقب و حتی سرنشینان جلو است. طراحی ۲۰۶ آنقدر خوب است که حتی با وجود دهه ها گذشت زمان، هنوز هم جذابیت خود را حفظ کرده است. علاوه بر این، محصول جدید خانواده 206 همانند سایر اعضای این خانواده با ضعف فضای بسیار کم صندلیهای عقب مواجه است که یکی از معایب بزرگ این خودرو محسوب میشود. از نکات جالب طراحی کابین می توان به تعبیه ساعت در یک مانیتور دارای سایه بان جداگانه در بالای داشبورد اشاره کرد که در زمان خود بسیار کاربردی بود. و اما برسیم به بررسی نکات مهم قبل از خرید پژو 206 کارکرده و دست دوم. لازم به ذکر بوده که باتوجه به افزوده شدن سنسورهای باران و نور، شاهد تغییر اهرمهای تنظیم وضعیت چراغها و پرف پاک کن هستیم.اما چیزی که جای سوال ایجاد کرده، این است که باتوجه به افزوده شدن سامانه استارت دکمهای، اما همچنان دکمه این بخش در تصاویر منتشر شده، معلوم نیست.

این بدان معنا نیست که افراد ریز جثه نمی توانند از آن استقاده کنند بلکه یک گام بزرگ به این معنی است که برای همگان رانندگی با این اتوموبیل لذت بخش است. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ دارای ۲ کیسه هوا فقط برای سرنشینان جلو بوده و برای ایستایی هر چه مطمئن تر، از ترمزهای ضد قفل با سیستم های EBD و EBA چهارکاناله نیز بهره می گیرد. خودروی چری تیگو 7 رقیب دیگنیتی است، اما فضای این خودرو از چری تیگو بیشتر است و برخلاف چری تیگو 7 با طراحی کابین لوکس، دیگنیتی از طراحی اخل کابین اسپرت بهره میبرد. این خودرو از همان موتور TU3 1360 CC تنفس طبیعی با قدرت 75 اسب بخار و گشتاور 118 نیوتون متر که روی نسل قبل تیپ سه نصب بود بهره میبرد. TARA که در دو نوع دندهای و اتوماتیک در بازار عرضه میشود، در مدل دندهای، قدرت موتور از طریق جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میشود و مدل اتوماتیک این خودرو مجهز به گیربکس ۶ سرعته اتومات است. این میزان نیرو به واسطه گیربکس ۵ سرعته دستی و ۴ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو ارسال میشود.

از جمله آپشنهایی که برای این خودرو تدارک دیده شده است میتوان به سیستم تهویه اتوماتیک، صندلي راننده با قابليت تنظيم ارتفاع، شيشه بالابر برقي درهاي جلو و عقب، آينههاي جانبي برقي، چراغ مه شكن جلو و عقب، قابليت تنظيم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو, چراغ همراهي تا درب منزل در محيطهاي تاريك و چند آپشن دیگر اشاره کرد. گنجایش ۲۴۵ لیتری صندوق عقب نیز نا امید کننده بوده و خانوادگی نبودن و مناسب نبودن ۲۰۶ برای مسافرت های بیش از ۲ نفر را ثابت می کنند. در زیر این مانیتور نیز دکمه های فلاشر و قفل مرکزی قرار گرفته اند. باید به این موضوع نیز دقت کرد که تعمیر و سرویس گیربکسهای اتوماتیک از تعمیرکاران کم و محدودی هم برمیآید و به تبع آن هزینهای بالایی در بر خواهد داشت. در هر صورت این شاسی بلند اتوماتیک را میتوان امروز به عنوان یکی از بهترین خودروهای شاسی بلند چینی کشور انتخاب کرد که میتواند پاسخگوی نیاز بسیاری از خریداران این کلاس خودرو باشد. ایران خودرو و سایپا شاهین به عنوان دو سدان جدید ایرانی بازار رقیب مستقیم یکدیگر هم محسوب میشوند و قطعا مشتریان در هنگام انتخاب یکی از آنها با شک و تردیدهایی مواجه خواهند شد.

طراحی خاصی که مشابه با آن را در پژو ۲۰۶ صندوقدار sd نیز مشاهده می کنیم. در فروشگاه اینترنتی خودرو کارویترین نیز تلاش کرده ایم تا امکام خرید نقدی پژو ۲۰۶ با تحویل فوری را برای شما فراهم کنیم. رانندگی با این خودروها حس برتری و موفقیت را القا و راحتی بیشتر و امکان تردد در مسیرهای ناهموار را نیز برای سرنشینان فراهم میکند.شاسیبلندها در بازار ایران محصولات تازه و ناشناختهای نیستند. در صورتی که با لرزش ابتدای حرکت یا بکسوات (BUKSOVAT یعنی لیز خوردن و درجا زدن چرخ خودرو) در هنگام تعویض دنده اتومبیل مواجه شدید، احتمالاً این موضوع به تعمیرات دیسک و صفحه کلاچ منجر میشود. میزان فرمانپذیری یک خودرو، بیانگر رفتار دینامیکی آن در حرکت روی مسیرهایمنحنی و گذر از پیچهای خیابانی و جادهای است. از ۶ تیپ معرفی شده برای ۲۰۶، اکنون تنها ۲ تیپ روی خط تولید قرار دارند. در این خودرو تمامی قطعاتی که تحت نظر و لیسانس پژوی فرانسه تولید یا از سوی پژو برای تولید ۲۰۶ تأمین میشد، با نمونههای ساخت داخل یا کشورهای شرق آسیا تعویض شد. متاسفانه در کنار تمامی مزایایی که این خودرو از آنها برخوردار است، در سالهای اخیر این خودرو با افت شدید کیفیت قطعات و تجهیزات مواجه بوده و همچنین قیمت بالای قطعات یدکی آن برای مالکان دردسر ساز شده است.

ساختار این لامپ ها بر اساس گاز هالوژن قرار میگیرد. ارگونومی کابین خوب است و راننده میتواند بدون زحمت به تمام ادوات دسترسی داشته باشد، اما 206 تیپ 5 نیز همچون سایر هاچبکهایی که در این سگمنت قرار میگیرند از کمبود فضای صندوق و سرنشینان عقب رنج میبرد. حال امروز در خودروبانک سعی داریم نگاهی مختصر به مشخصات این دو محصول شاسیبلند جدید بهمن موتور داشته باشیم که تفاوت زیادی میان قیمت آنان وجود ندارد، اما میتواند سلیقههای مختلفی را تحت پوشش قرار دهد و در واقع برای دو قشر مخاطب متفاوت ساخته شدهاند. راهکار این است که از قطعات با کیفیت بالا برای ضبط ماشین استفاده کنیم تا این مشکل برایمان رخ ندهد.

پژو به تولید موتورهای خودروهای فرمول یک برای دیگر تیمها نیز میپرداخت. برای این شاسی بلند موتور 4 لیتری V8 توئین توربو در نظر گرفته شده است که میتواند قدرتی برابر با 650 اسب بخار و گشتاور 850 نیوتنمتر را به تولید برساند. یکی دیگر از کراساوورهای با کیفیت چینی که با طراحی قابل قبول، چند سالی است شاهد حضور آن در بازار داخلی هستیم هاوال اچ 2 نام دارد. اما با داشتن ویژگی های خوب طراحی قیمت پژو ۲۰۶ خیلی هم بالا به نظر نمی رسید و شاهد تقاضای بالایی در بازار فروش فوری پژو ۲۰۶ بودیم. پژو ۲۰۶ به محض ورود به بازار ایران خودرویی لوکس به حساب می آمد و قیمت پژو ۲۰۶ نیز در مقایسه با دیگر خودورهای هم رده اش کمی بالا بود. فضای جادار داخل کابین این خودرو باعث میشود سرنشینان راحتی بیشتری را تجربه کرده و ورود و خروج سادهتری داشته باشند. ببیینم جدیدترین محصول ایران خودرو در بازار آزاد و درب کارخانه با چه قیمتهایی فروخته میشود.

همچنین رینگهای این ماشین 16 اینچی و آلومینیومی است و صندلی راننده هم برقی تنظیم میشود. بخش عقب ۲۰۶ هم در هماهنگی با بقیه قسمت های خودرو طراحی شده است. با این تفاسیر ۲۰۶ تیپ ۲ با بهره گیری از باک بنزین ۵۰ لیتری و برخورداری از استاندارد یورو ۴، خودرویی مناسب برای سفرهای شهری و جاده ای دو یا سه نفره محسوب می شود. شبیه همان لامپ های خانگی چند سال پیش ، این لامپ ها دارای بازدهی مناسب هستند و بیشتر خودروساز ها در چراغ های اتومبیل ازین نسل بهره میبرند. تا قبل از سال ۲۰۱۶، ۲۰۶ جزء ۱۰ خودروی محبوب دست دوم بازار انگلستان محسوب می شد. در بین چراغ ها، هواکش ساده و یک کاناله دیده می شود که آرم پژو در وسط آن جا خوش کرده است. سپر پلاستیکیِ حجیم و برآمده نیز در زیر همین بخش قرار گرفته و هواکش اصلی پیشرانه در قسمت تحتانی آن تعبیه شده است.

چراغ های عقب که همواره مدل های جدیدی از آنها را می بینیم، تمامی لامپ ها را به صورت یکپارچه در خود جای داده اند. رنگ های سفید تا آبی آسمانی دامنه تغییر رنگ زنون است. جک S7 با رنگ بدنههای سفید، سیاه، نقرهای، طلایی (بژ) و آبی تیره تولید میشود. محدودیتهای اقتصادی در فرآیند تولید بخشهایی همچون سپر، چراغها و جلوپنجره سبب شده تا دست طراحان در ترسیم نمای چهره و ناحیه پشت خودرو تارا چندان باز نباشد و به همین دلیل مجبور به استفاده نامناسب از اشکال هندسی نسبتاً ساده با حداقل انحنا شده باشند. به نظر میرسد تارا در زمینه مشخصات فنی بر خلاف ویژگیهای ظاهری از شاهین بهتر عمل کرده است، اما در نهایت نمیتوان با توجه به اعداد چنین ارزیابی کرد و باید سواری هر دو خودرو امتحان شود. تارا با حجم موتور ۱۶۰۰ سی سی، حداکثر توان موتور ۱۱۳ اسب بخار و حداکثر گشتارو خروجی ۱۴۴ نیوتنمتر بعد از دنا، قویترین موتور را بین محصولات داخلی دارد. این پیشرانه از نوع ۴ سیلندر ۸ سوپاپه بوده و با حجم ۱۳۶۰ سی سی، توانایی تولید ۷۵ اسب بخار نیرو در دور موتور ۵۵۰۰ در دقیقه و یا ۱۱۸ نیوتن متر نیرو در ۳۴۰۰ دور در دقیقه را دارد.

حدود یک ماه پیش بود که ایرانخودرو تارا اتومات را با قیمت کارخانهای 415 میلیون تومان تکمیل وجه کرد و حالا قیمت این خودرو در بازار آزاد مشخص شده است. ولی در مدل 2021 یک صفحه نمایش استاندارد سنج دیجیتال و شارژ بی سیم تلفن هوشمند اکنون در مدل استاندارد و دو نسخه طراحی شده در دسترس موجود است G550 با 416 اسب بخار توئین توربوی V-8 و AMG G63 ، که 577 اسب بخار و 627 پوند فوت گشتاور را از یک نسخه مخصوصاً اسپورت V-8 ارائه شده است همه آنها چهار مجهز به چهار چرخ 4WD و دارای سه دیفرانسیل قفل هستند و اگرچه تعویض جلو به سیستم تعلیق مستقل جلو باعث راحتی بیشتر آنها در جاده شده ، اما G-Wagen (از Geländewagen آلمانی یا “وسیله نقلیه بین شهری”) یک چهارچرخ قابل توجه تا زمانی که مجهز به چرخ های آلیاژی 22 اینچی اختیاری نباشد. نمای جانبی نیز ساده اما در هارمونی با دیگر قسمت های خودرو طراحی شده است.