خودرو تارا؛ قیمت و مشخصات فنی خودرو K132 ایران خودرو

این مقاله از مجموعه مقالات رینگو به معرفی خودرو تارا؛ قیمت و مشخصات فنی خودرو K132 ایران خودرو و بهترین لاستیک برای آن پرداخته است. ظرافت بغلهای پژو 301 با خطوط خشن و اسپورت در تارا جایگزین شده و تغییرات بخش سپر عقب و جلو خودرو چنگی به دل نمیزند. این قیمتی است که ایران خودرو بعد از ماجرای افزایش ۱۸ درصدی محصولاتش برای تارا دندهای درنظر گرفته است و اگر نگاهی به قیمت دیگر محصولات داخلی بازار کنیم، متوجه میشویم تارا دندهای فقط از دنا پلاس توربو و دنا پلاس اتوماتیک قیمت کمتری دارد. در هیاهوی افزایش ناگهانی نرخ ارز، آغاز تحریمهای مجدد علیه ایران و بیثباتی قراردادهای خارجی صنعت خودروسازی، خودرو تارا متولد شد. تارا فیس لیفت پژو 301 است که با کد فنی IKCO K132 و نام تجاری K132 شناخته میشود. در صورتی که این عوارض پرداخت نشود پرونده وارد مراحل اعمال قانون میشود. در این روش پرداخت عوارض، صاحب ماشین قبل از تردد نسبت به تهیه و نصب یک تگ مخصوص بر روی خودرو اقدام میکند.

شاسی خودرو یکی از مهم ترین قطعات تشکیل دهنده خودرو می سایت ebtekarkhodro باشد. لکسوس آر ایکس به عنوان ارزانترین شاسی بلند اجاره ای در تهران شناخته شود. یا مثلا در آگهی دیگری به رقم باورنکردنی ۶۵۰ میلیون تومان میرسیم. مالک این خودرو تاکید زیادی بابت داشتن کارت طلایی کرده و قیمت ۶۵۰ میلیون تومانی تارا دندهای را مقطوع دانسته است. در بخش توضیحات هم اضافه کرده که تمایل به معاوضه با هایما S۵ و هایما S۷ دارد. این موضوع را من از یکی از کارشناسان فرانسوی پژو پرسیدم واو گفت با توجه به اطمینانی که از نوع روغن و قطعات تشکیل دهنده این گیربکس داریم دیگر نیازی به این گیج نمی باشد. پیشرانه تارا پیستون ضد سایش دارد و جعبه دنده این خودرو هم از نوع دندهای پنج سرعته است. در همان ابتدای رونمایی از پروژه تارا k132 توسط ایران خودرو، ظاهر این محصول که در قسمت جلو و پشت نسبت به پژو ۳۰۱ کاملا متحول شده بود، مورد انتقاد کارشناسان و علاقهمندان دنیای شد. به نقل از ایران جیب، این خودرو در آذرماه سال گذشته و با مبلغ 192 میلیون تومان بصورت پیش فروش عرضه شد و هم اکنون قیمت نهایی برای تسویه حساب مشتریان 415 میلیون تومان محاسبه شده است.

شرکت ایران خودرو به طرز ناشیانهای سعی در تغییر ظاهر تارا با پژو 301 داشته که تا حد زیادی موفقیتآمیز نبوده است. پس از اینکه تحریمها چارهای جز خودکفایی ملی برای تولیدکنندگان نگذاشته بود، گروهی از مهندسین داخلی به تولید مستقل تارا اقدام کردند. ↑ «قطع همکاری پژو با ایران پس از اتحاد با جنرال موتورز». با وجود فاصله محور کمتر از تارا نسبت به خودرویی چون دنا پلاس، شاهد هستیم که فضای پا و سر سرنشینان در این محصول جدید بهتر از سدان های قبلی ایران خودرو است. نخستین خودرویی که با این پلتفرم تولید شده خودروی تارا بود که در آغاز با کد کارخانهای K۱۳۲ شناخته میشد. تارا خودرو داخلی ایران خودرو در زمینه امکانات ایمنی کاملاً رضایتبخش ظاهر میشود و اگر تغییری در نسخه نهایی تولید شده ایجاد نشود، با یکی از ایمنترین خودروهای تولید داخل روبرو خواهیم شد که برای نخستین بار، با استانداردهای روز از جمله برخورد با عابر پیاده و فنآوری جوش لیزری قطعات بدنه که به استحکام بالاتر اتاقک سرنشینان منجر خواهد شد به بازار عرضه میشود. تولید خودرو ملی مطابق با استانداردهای روز جهان موجب افتخار است نماینده ارومیه در مجلس، با اشاره به طراحی و تولید خودروی تارا اتوماتیک در صنعت خودرو کشور گفت: جدیدترین محصول گروه صنعتی ایران خودرو، نشانهای از خلاقیت و توانمندی در شرایط تحریم و گویای این موضوع است که میتوان با تکیه بر خلاقیت و نوآوری، خودروهایی قابل رقابت در بازارهای جهانی تولید و عرضه کرد.

ایران خودرو تلاش کرده با طرحی جدید و متفاوت و حجم دهی بعضی بخشهای ماشین، به جذابیتهای این سدان کوچک وطنی اضافه کند. شرکت ایران خودرو با دعوت از رئیسجمهور و جمعی از افراد مهم برای افتتاحیه و سرو صدای بسیار در رونمایی از این مدل توجه رقبا و خریدان را به سمت تارا جلب کرد. سمت عقب KMC K7 نیز طراحی بهروزرسانی شدهای دارد، با وجود اسپویلر عقب و خروجی چهارتایی اگزوز ظاهر این خودرو بسیار متمایزتر از دیگر خودروهای شاسی بلندهای چینی است. خودروهای شاسی بلندهای الکتریکی در سال 2021 به دلیل فضا و تطبیق پذیری که برای خانوادهها ارائه می دهند بسیار محبوب هستند. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در خصوص ساخت محصولات جدید در این گروه نیز گفت: هدف گذاری ما ساخت سالانه یک محصول جدید است و از بهمن امسال که خودروی تارا عرضه خواهد شد طراحی مهندسی یک خودروی دیگر نیز در دستور کار قرار میگیرد و کار اجرایی ساخت آن آغاز میشود که این خودرو در سال ۱۴۰۰ به بازار عرضه خواهد شد. سانگ یانگ تیوولی، ارزانترین کراساور ساخت کره در بازار ایران است. از سال ۱۳۷۳ شرکت ساپکو، ساخت داخلی قطعات ۴۰۵ را شروع کرد و موفق شد تا سال ۱۳۷۷ بیش از ۷۰ درصد از قطعات این خودرو را تولید کند و به این ترتیب، نیاز به واردات این قطعات با قیمت بیشتر از کشور فرانسه را کاهش دهد.

حداکثر سرعت ماشین تارا اتوماتیک نیز مشابه با نوع دستی آن و ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت است، اما در قسمت شتاب خودرو با هم تفاوت ناچیزی دارند. شرکت ایران خودرو با تلاش کارشناسان داخلی و برای حضور پرقدرت در بازار داخلی خودرو، خودرو تارا را در دو نوع دستی و اتوماتیک تولید کرده است. البته نوع اتومات علاوه بر این موارد دارای امکان ورود بدون کلید و دکمه خاموش/روشن، سانروف و زیرآرنجی نیز میباشد. بسیاری بر این باور هستند که باید طراحان و مهندسان ایران خودرو، سبکی بهروزتر را برای کابین این سدان کلاس C انتخاب میکردند و تمام الگوهای اقتصادی کابین پژو ۳۰۱ را مانند یک پارچه بودن محل قرارگیری تنظیم شیشه بالابرها (که در بخش کنسول میانی دیده میشود) در تارا پیاده سازی نمیکردند.

با وجود نصب صندلیهای به نسبت راحت در تارا و فضای مناسب برای سرنشینان، نبود زیر آرنجی جلو و عقب نیز در نسخه دندهای این سدان ایران خودرویی کاملاً احساس میشود. در صورتی که زیر آرنجی میانی در تارا دندهای نصب میشود، میتوان امتیاز این سدان را در بحث راحتی سرنشینان و راننده افزایش داد. قیمت تارا دندهای مدل ۱۴۰۰ در برخی از آگهیها از مرز ۵۰۰ میلیون تومان عبور کرده است. شخص دیگری در بیرجند برای تارا دندهای ۴۷۰ میلیون تومان قیمت تعیین کرده است. فضای صندوق عقب تارا هم به نسبت بسیاری از سدان های کلاس C بزرگتر است و میتوان بیش از ۶۰۰ لیتر بار را در عقب این خودرو جای داد که به لطف صندلیهای تا شو ردیف عقب تارا، امکان افزایش فضای بار هم وجود دارد.

یک استراتژی و هدف مهم در کمپانیهای بزرگ خودروسازی، اهمیت به طراحی ظاهری و داخلی خودرو است. ماشین تارا یک سدان خانوادگی و مدل ایرانی پژو 301 محسوب میشود. گفته شد که تارا در دو مدل اتوماتیک و دستی تولید شده و اگرچه تفاوت زیادی در امکانات این دو مدل مشاهده نمیشود، اما نمیتوان از آشنایی با تفاوتهای جزئی آپشنها در زمان خرید غافل بود. افزونبراین، چنانچه توان صنعتی و مهندسی کشورمان تا این حد رشد کرده باشد، فقدان قطعات ایرانی برای بسیاری از خودروهای پرفروش داخلی، مثل پژو ۲۰۶ و۲۰۷ و دنا، محل سؤال از مدیران ایرانخودرو است.طبق معمول با توجه به شرایط اقتصادی و بازار انحصاری دراختیار خودروسازان داخلی، نمیتوان قیمت دقیقی برای محصولات جدید ایرانخودرو یا سایپا پیشبینی کرد. ایران خودرو طی سالهای گذشته با این پیشرانه محصولات متعددی را به بازار عرضه کرده و به همین دلیل این پیشرانه را به عنوان یکی از موتورهای داخلی بدون دردسر میشناسند.

موتور EC5 با حجم ۱۶۰۰ سیسی تولید شده که حداکثر توان موتور ۱۱۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و حداکثر گشتاور آن ۱۵۰ نیوتن متر در ۴۸۰۰ دور بر دقیقه است. هدف جتکو ساخت خودروی برقی بر مبنای خودروهای برقی روز دنیا است. مشکل گاز نخوردن ۲۰۶ در حرکت زمانی اتفاق می افتد که شما با خودروی خود با سرعت در حال حرکت هستید ، ولی ناگهان خودرو گاز نمیخورد. صندلی راننده ۶ حرکته (۴ حرکت برقی و ۲ حرکت دستی)، صندلی سرنشین جلو ۴ حرکته (۲ حرکت برقی و ۲ حرکت دستی) و در نهایت صندلیهای عقب تاشو هستند. خودروهای هیبریدی یا همان خودروهای چند نیرویی خودروهایی هستند که نیروی لازم برای حرکت را از ترکیب دو یا چند منبع مجزا تأمین میکنند. جهت انتقال نیرو به چرخهای جلو از یک سیستم انتقال قدرت ۵ دنده استفاده شده و سیستم انژکتور آن پاشش چند نقطهای است. شما هیچ زمان قانع نمیشوید که تنها به دلیل موتوری قدرتمند پول گزافی برای خرید یک خودرو بپردازید. همچنین نسخه 64 کیلووات ساعتی با یک بار شارژ می تواند تا 453 کیلومتر رانندگی کند. به گزارش ایمنا، پژو و ایران خودرو شرکتی را با نام ایکاپ تأسیس کردند تا در فاز اول پژو ۲۰۰۸، پژو ۲۰۸ و پژو ۳۰۱ تولید شود.

اگرچه طراحی خارجی خودرو تارا تا حد نرمالی توان جلب رضایت عموم خریداران را دارد، اما چیز خیرهکنندهای در ظاهر این مدل به چشم نمیخورد. قیمت ماشین تارا نیز از زمان تولید تا به امروز نوسانات زیادی داشته و هنوز ثبات قیمتی در این بخش ایجاد نشده است. برای این مدل پیشرانه ۳.۸ لیتری V8 توئین توربوی ساخت فراری در نظر گرفته شده است که میتواند قدرتی برابر با 590 اسب بخار و گشتاور 730 نیوتنمتر را به تولید برساند. K125 امکانات ایمنی دیگری اعم از ایربگهای کنسول جلو، ایربگهای کناری برای سرنشینان جلو و عقب، قلاب ISOFIX، سنسور نشانگر فشار باد لاستیک، نشانگر اخطار کمربند ایمنی و ایموبلایزر را بهاحتمالزیاد دارد. از تجهیزات رفاهی تارا خودرو داخلی در نسخه دندهای میتوان مواردی همچون فرمان برقی به همراه دکمههای کنترلی، سیستم چندرسانهای به همراه نمایشگر هفت اینچی و چهار بلندگو، سیستم روشنایی ترک خودرو، دیلایت، مهشکن جلو و عقب، روکش پارچهای صندلیها، سیستم پایش فشار باد تایرها، کروز کنترل با محدودکننده الکترونیکی سرعت، نشانگر زمان تعویض دنده (GSI)، آینههای برقی، رینگهای ۱۵ اینچی و ایزوفیکس اشاره کرد. ازجملهٔ تجهیزات و امکانات تارا در نسخهٔ دستی میتوان به فرمان برقی با دکمههای کنترلی، دو ایربگ، نمایشگر هفت اینچی لمسی، بلوتوث، دیلایت، آینههای جانبی برقی، پنجرههای برقی، سیستم پایش باد تایرها، کروز کنترل و سیستم تهویه اتوماتیک اشاره کرد.

همچنین ایران خودرو مصرف سوخت ترکیبی تارا را ۶.۷ لیتر اعلام کرده است و راننده این خودرو میتواند حداکثر با سرعت ۱۹۰ کیلومتر برساعت حرکت کند. صندلیهای در نسخه اتوماتیک روکش چرم و پارچهای دارند و مدل حرکت آنها با نسخه دستی فرق دارد. بین این دو تیپ غیر از جزییات ریز در طراحی کابین و برخی امکانات بیشتر که در IE دیده میشود مثل ترمز برقی، سیستم کنترل در سرازیری، اتو هولد، تغییر تودوزی و روکش صندلیها و همچنین جابجایی چند دکمه در اتاقک، فرق بزرگ و خاصی وجود ندارد و مشخصات فنی هر دو نسخه نیز یکی است. پژو ۲۰۶ تیپ ۴ فاقد آینه برقی، شیشه عقب برقی و تهویه مطبوع اتوماتیک است. پژو 206 تیپ 5 از سال 1382 توسط ایرانخودرو عرضه شده است و کامل ترین تیپ دنده دستی پژو 206 محسوب می شود. تارا نیز مانند دیگر محصولات ایرانخودرو از خطوطی واضح استفاده میکند و تقریبا خبری از فرمهای آئرودینامیک و نرم نیست. تارا به عنوان پرچمدار محصولات ایران خودرو این توقع را ایجاد کرده است که نسبت به خودروهای هم رده بالاتر باشد. تارا که با نام K۱۳۲ شناخته میشد، از سال ۱۳۹۹ با جعبه دنده دستی روی خط تولید قرار گرفت و از طریق طرحهای پیش فروش ایران خودرو به متقاضیان فروخته شد.

از دیگر تجهیزاتی که در این اتومبیل قرار داده شده مواردی مانند: سیستم پایش فشار باد تایرها، کروز کنترل، نمایشگر دمای محیط، بازکن قفل در صندوق عقب از داخل، کاور موتور، نشاندهنده تغییر دنده (GSI) است. تارا ایران خودرو در نسخه استاندارد به کروز کنترل، محدود کننده سرعت، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، نمایشگر لمسی 7 اینچی، دی لایت، چراغ همراه و خوش آمدگویی، شیشه راننده آنتی ترپ، سیستم پایش فشار باد و دوربین عقب، دو کسیه هوا برای سرنشینان جلو و ترمز دیسکی عقب و جلو به همراه ترمزهای ABS/EBD مجهز شده است. ایران خودرو و PSA قصد داشتند تولید مشترک پژو ۳۰۱، پژو ۲۰۸، پژو ۵۰۸ و پژو ۲۰۰۸ به سرانجام برسانند، اما تحریمهای عصر دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ اجازه این کار را نداد. به طور کلی فورد موستانگ Mach-E اولین خودروی تمام الکتریکی فورد است که به تولید انبوه رسیده است. پژو e-2008 یک باتری 50 کیلووات ساعتی و موتور الکتریکی 100 کیلووات (136 اسب بخار) خود را با سوپرمینی e-208 به اشتراک گذاشته است و برد رسمی آن 331 کیلومتر میباشد. دیگنیتی یا دانگ فنگ ix5، یک کراس اوور کوپه ساخت کمپانی چینی فنگون است که توسط گروه بهمن موتور مونتاژ میشود. گروه صنعتی ایران خودرو که قرارداد خود را با شرکت فرانسوی پژو لغو شده میدید، دستبهکار شد و با انتخاب نام فارسی تارا بهجای نام سابق K132، یک خودرو تمامقد ایرانی را وارد بازار خودرو کرد.

اما به علت اندازه باتری میتوان تنها تا 74 آمپر بر روی آن نصب کرد. لازم به ذکر است که تولید پژو 301 با رقم 10هزار دستگاه شروع میشود و به مرور به 100 به 250 هزار دستگاه در سال خواهد رسید. همچنین از شارژ سریع 100 کیلوواتی نیز پشتیبانی می کند، به این معنی که کمترین اختلال در سفرهای طولانی را ایجاد می کند. هرچند که متأسفانه تولیدات داخلی در مقایسه با همتایان خارجی خود حرف زیادی برای گفتن ندارند، اما به اهمیت طراحی خودرو در سالهای گذشته بیشتر پی برده شده است. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بررسی قیمت ها در بازار خودرو در ۲۴ ساعت گذشته از گسترش ریزش قیمت ها حکایت دارد؛ در بین خودروهای پراید موجود در بازار پراید ۱۵۱ مدل ۱۳۹۹ در ۲۴ ساعت گذشته ۱.۱۷ درصد ارزان شده است و این خودرو در حال حاضر ۱۷۱ میلیون تومان قیمت خورده است. وی اضافه کرد: همزمان با پایان ماه آذر، و سه ماه زودتر از پایان سال، از رکورد تولید سال گذشته خود عبور میکنیم و درخشش محصولات جدید نیز امسال در بهمن ماه خودروی تارا با موتور تی یو فایو پلاس به بازار عرضه میشود و حداقل هزار دستگاه از این خودرو تحویل مشتریان خواهد شد.

Advertising.