استاد آفرود ایرانی “Dayon Y7”.

استاد آفرود ایرانی "Dayon Y7".

کیفیت نهایی خودرو در فرآیند تولید مشخص می شود. این روزها صحبت از کیفیت خودروهای مونتاژ شده زیاد است; اما مهمتر از همه باید بدانیم که فرآیند تولید خودرو به این راحتی نیست. روز سه شنبه 12 بهمن ماه سال جاری، شرکت خودروسازی الیا از جمعی از اصحاب رسانه فعال در حوزه خودرو دعوت کرد تا از کارخانه خود در شهر صنعتی کاوا در شهر ساوا بازدید کنند. فناوری جدید تولید این شرکت خودروسازی همراه با رویکرد مدیریتی مدرن و کارآمد، سرانجام خط تولیدی مدرن با سیستم مدیریتی کارآمد و راندمان بالا را در اختیار ما قرار داده است. در ادامه با روند تولید محصول آفرود صنایع خودروسازی ایلیا یعنی Dayon Y7 آشنا می شوید.

مدیران مجرب در شرکت خودروسازی الیا

شرکت خودروسازی الیا در شهرک صنعتی کاوا شهر ساوا در زمینی به مساحت 2 هکتار تاسیس شد. در این فضا سایر قسمت ها به عنوان انبار محصولات و قطعات این شرکت تجهیز شده است.

تاسیس این شرکت خودروسازی باعث شده بیش از 150 نفر بومی در این واحد صنعتی مشغول به کار شوند.

مهندس حسن شکریار مدیر کارخانه این خودروساز در ابتدای بازدید رسانه ای از کارخانه خودروسازی الیا گفت: بر اساس برنامه ریزی جامعی که داشتیم توانستیم در مدت زمان کوتاهی به حداکثر بازده عملیاتی برسیم. 6 ماه و با اضافه کردن فضا و تجهیزات مورد نظر ما.

من تیمی از مدیران باتجربه خودرو را در کنار خود دارم. پیش از این این مدیران در شرکت های خودروسازی ایران فعال بودند و اکنون با رویه های عالی و با استفاده از تخصص مدیران مجرب توانسته ایم ساختار کارخانه را نوسازی کنیم.

ظرفیت تولید این کارخانه از 3 خودرو در یک شیفت کاری به 12 خودرو افزایش یافت و به دلیل این اصلاح و نوسازی اساسی، سیستم جدید و موثری را برای تامین قطعات یدکی خطوط تولید راه اندازی کردیم به طوری که این نوسازی منجر به پیشرفت های چشمگیری شد. در فرآیند تولید خودروسازی الیا به این امر منجر خواهد شد.

مراحل مهم قبل از تولید Y7 Dayon

خودروسازان برای تولید یک وسیله نقلیه معین با مونتاژ آنها در یک ساختار منظم به چند صد قطعه نیاز دارند. بر همین اساس، صنایع خودروسازی ایلیا در اقدامی جالب از سازه کانبان در خط تولید خود استفاده کرد. Kanban در واقع یک روش بسیار محبوب برای تعریف، مدیریت و بهبود خدمات متمرکز بر یادگیری است. Kanban یک اصطلاح ژاپنی به معنای تابلو یا علامت بصری است و این فرآیند از سال 1950 برای توصیف فرآیندی با حداقل اتلاف زمان استفاده شده است. این فرآیند اولین بار توسط تویوتا مورد استفاده و توسعه قرار گرفت. ماژول سیستم تولید تویوتا کانبان برای اولین بار برای ایجاد یک سیستم زمان بندی دقیق در فرآیند تولید خاص خود استفاده شد. در اواخر دهه 1940، این شرکت خودروسازی از فرآیند تولید «به‌موقع» خود رونمایی کرد. این رویکرد در واقع یک سیستم کشش زنجیره تامین بود. این بدان معناست که تولید کاملاً وابسته به تقاضای مشتری است و تویوتا دیگر از روش های استاندارد و متداول تولید محصولات و عرضه آن ها در حجم زیاد به بازار پیروی نمی کند. این سیستم منحصر به فرد و حرفه ای امکان تولید بسیار خالص و ساده را فراهم می کند. خودروسازی الیا از این سیستم به خوبی در فرآیند تولید استفاده کرده است. مهندس شکریان در این خصوص گفت: برای سامانه کانبان کارت کانبان گرفتیم تا دقیقا بدانیم کدام قطعه و در کدام قسمت و در چه ساعتی باید ارسال شود. در صورت عدم وجود سیستم کانبان، باید تعدادی نیروی انسانی تعیین شود تا با کمک تکنسین حرفه ای آشنا و آگاه به قطعات خودرو، مشخص شود که قطعات مورد نظر در چه زمانی و در چه قسمتی از خط تولید ارسال شود. اما کارت کانبان این فرآیند را بسیار آسان کرده است. در این روش برچسب مخصوصی بر روی سبدهای قطعات گذاشته می شود و تکنسین با توجه به مشخصات روی آنها قطعه را در قفس مربوطه قرار می دهد و سپس این قطعات به خط تولید می رسد. با توجه به آدرس روی کارت های کانبان، قطعه مربوطه در جای خود قرار می گیرد و برای مونتاژ به دست تکنسین های خط تولید می رسد. در این فرآیند ابتدا زباله از قطعات جدا می شود، خط تولید به اصطلاح شلوغ نمی شود و در نهایت یک خط تولید تمیز و سازمان یافته ایجاد می شود.
در این روش نیازی به اپراتور حرفه ای و آشنا به قطعات خودرو نیست. با توجه به مشخصات یا همان آدرسی که روی کارت کانبان وجود دارد قطعه به خط تولید می رسد. هر زمان از قطعات استفاده می شود، سبد آنها خالی می شود و دوباره با نگاهی به مشخصات یا آدرس روی کانبان، این سبد خالی به قسمت تامین قطعات می رسد و دوباره ارسال می شود. 910 عدد داریم که 650 عدد آن بسیار کوچک و در سبدهای مخصوص قرار داده شده است.
این سبدها دارای چهار بخش برای قطعات کوچک هستند. اگر کالا بزرگ باشد، فقط سبد مربوط به این کالا به آن اختصاص داده می شود. همچنین اگر قطعه به دلیل محدودیت فضا در سبد مخصوص قرار نگیرد، برای رسیدن به خط مونتاژ در گاری های مخصوص قرار می گیرد. در این گاری‌های مخصوص، تمامی قطعات ضایعات مربوطه جدا شده و به راحتی به خط مونتاژ می‌رسند تا خط تولید منظم و منظمی با راندمان بالا ایجاد شود. برای طراحی این سیستم زحمات زیادی کشیده شده است و به لطف تجربه مدیران ارشد شرکت توانستیم خیلی سریع و تنها در سه ماه این سیستم به روز و کارآمد را در خط تولید خود پیاده سازی کنیم.

بخش پشتیبانی قطعات یدکی

شرکت خودروسازی الیا دارای انبار بزرگی است که بخشی از آن به محصولات و بخشی برای تامین قطعات یدکی اختصاص دارد. قطعات از انبار CKD یا قطعات جدا شده به بخش تامین قطعات شرکت حمل می شوند و در آنجا از بسته بندی خود خارج می شوند تا به خط مونتاژ حمل و نقل برسند.

مهندس شکریار در این خصوص می گوید: موضوعی به نام تولید ناب وجود دارد که یکی از آنها انبساط روان است. برانکارد نرم با نام کانبان معرفی شد. اگر می خواهید چندین محصول را در یک خط تولید کنید، باید یک بخش پشتیبان داشته باشید. برای مثال در اینجا 910 قطعه را برای یک خط تولید در نظر می گیریم که توسط 24 خودرو ارسال می شود.

امکان شکستن میخ یا سنبله به دلیل خطای انسانی وجود دارد و بنابراین قطعه باید به سرعت ارسال شود. در صورت عدم ارسال به موقع این قطعه، خط تولید صفر نمی شود و خط تولید باید چندین ساعت متوقف شود و در این زمان خط مونتاژ نیز قطع می شود.

بر این اساس، بخش پشتیبانی ما بلافاصله این موضوع را پوشش خواهد داد. کانبان هایی که در قسمت پشتیبانی مورد توجه قرار می گیرد همان کانبان هایی است که در قسمت تامین قطعات یدکی بر اساس همان مشخصات وجود دارد و قطعه مورد نیاز از قسمت پشتیبانی به کانبان منتقل می شود و در نهایت نیاز خط تولید برآورده شده است.»

نگاهی به خط تولید Dyon Y7

در ابتدای خط تولید، بدنه سنگ معدن حمل می شود. به گفته مهدی دهقین، مدیر تولید الیا خودرو، بیشتر قطعات در خط بدنه روی خودرو نصب می شود. بدنه خودرو در ابتدای مسیر مونتاژ با استفاده از سازه ای فلزی قرار می گیرد که تمام بدنه خودرو ( آشیانه ) را می پوشاند. به موازات این خط، خط شاسی نیز راه اندازی شده و چارچوب شاسی به صورت معکوس وارد خط تولید می شود (برای سهولت در نصب قطعات در خط تولید، شاسی خودرو زیر و رو می شود و در نهایت در حین مونتاژ و اتمام نصب قسمت های مربوط به شاسی در مسیر خط شاسی، یک ماشین شاسی با چرخش شاسی 180 درجه می چرخد ​​تا بدنه خودرو به شکل استاندارد خود باشد).

قبل از مونتاژ در این قسمت، بر اساس عنوان و مشخصات روی تمامی کارت های کانبان، تمامی قطعات در قفس های خود واقع در ایستگاه های مونتاژ قرار می گیرند. به موازات این دو خط فوق الذکر، یک خط پیش مونتاژ پیشرانه (شامل موتور و گیربکس) نیز برای نصب روی خودرو آماده می شود. سپس موتور، گیربکس و مجموعه گیربکس روی خودرو قرار می گیرند تا مونتاژ خودرو کامل شود.

مهدی ادامه می دهد: در واقع برای مونتاژ نهایی دایون Y7، موتور و گیربکس به صورت یک گروه هماهنگ و اتاق و کابین به عنوان گروه دیگری در خط تولید روی هم نصب می شوند تا تکمیل شود. دهاقین. خودرو. در این فرآیند که شامل نصب کابین، موتور و گیربکس می شود، تمامی دستگاه های داخلی خودرو اعم از کلیه سیستم ها و قطعات الکترونیکی و الکتریکی نصب می شوند.

در ادامه عایق های نسل جدید تعبیه شده که امکان ورود صدا یا گرما به داخل کابین را کاهش می دهد. سپس کاپوت محفظه، صندلی‌ها، روکش ستون‌ها، سقف، پنجره‌ها، چراغ‌ها، آینه‌ها، داشبورد، کنسول میانی، فرمان، اهرم دنده و سایر لوازم داخلی خودرو در جای خود قفل می‌شوند تا بدنه Dayon Y7 را تشکیل دهند. در نهایت مایعات خودرو مانند بنزین، روغن موتور، روغن هیدرولیک، روغن ترمز، آب رادیاتور و مایع شیشه شوی تا رسیدن خودرو به خط تست شارژ می شوند.

خط تست همچنین شامل سه تست تراز چرخ، تنظیم زاویه چرخ، تنظیم چراغ جلو، تست نور، تست سیستم ترمز، تست لغزش جانبی، تست لغزش جانبی، تست سیستم تعلیق، تست سرعت برای کالیبره کردن حرکت خودرو تا سرعت مجاز و آب است. تست. یا تست دوش (تست آب). در نهایت، خودرو تست رانندگی و جاده تست می شود. لازم به ذکر است ابتدای خط تولید شرکت ایلیا خودرو نیز مانند سایر شرکت های خودروسازی شامل یک یا دو خط تولید می باشد.

خط اول شامل مونتاژ شاسی، مونتاژ شاسی (در صورت جدا شدن شاسی از بدنه)، خط مونتاژ شاسی با موتور و در نهایت خط آخر (پایان خط تولید) می باشد. همچنین در صورتی که خودرو فاقد شاسی باشد، یعنی دارای شاسی و بدنه یکپارچه باشد، روی خط دوم یا ریل دوم که شامل خط بدنه، موتور، شاسی و خطوط مونتاژ بدنه است، قرار می گیرد. بالاخره خط آخر

از سوی دیگر، دسته ای از قطعات سنگین با خودروهای مخصوص به خط تولید می رسد. در واقع زمانی که شاسی از پیش مونتاژ می شود، در مسیر خط تولید قرار می گیرد و نیروهای محرک از پیش مونتاژ شده نیز تا زمانی که خودرو به طور کامل مونتاژ شود، در مسیر خط تولید قرار می گیرد. در زمان مونتاژ خودرو، خودروها آماده تحویل قطعات سنگین مانند کمک فنر یا اجزای سیستم تعلیق و محور به خط تولید هستند.

قلب تپنده ای زیبا به نام میتسوبیشی

مهدی دهقین، مدیر تولید ایلیا خودرو، درباره قلب تپنده Dyon Y7 می گوید: «این موتور بخشی از خانواده 4K22 است که با نشان و برند میتسوبیشی روی دایون قرار گرفته است. کنترل و مجوز میتسوبیشی و یکی از موتورهایی است که دارای سیستم مانیتورینگ و کنترل میتسوبیشی MIVEC می باشد که در صورت مشاهده درب سوپاپ این موتور می گوید MIVEC (سیستم کنترل الکترونیکی زمان بندی سوپاپ های نوآورانه میتسوبیشی) بنابراین در سوپاپ های هوا و سوپاپ های دود، سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها برای ایجاد High کارآمد طراحی شده است.این موتور یکی از موتورهای به روز میتسوبیشی به حساب می آید که به خوبی کالیبره شده است تا گیربکس 6 سرعته اتوماتیک تیپترونیک دارای مجوز از شرکت ژاپنی Aisin عملکرد بهتری داشته باشد. این موتور از نظر انتخاب قوای محرکه برای دپارتمان فنی دایون Y7 گزینه مناسبی می باشد.همچنین جالب است بدانید حجم موتور این موتور 2400 سی سی بوده و در کامیون های کوچک و یا از آن استفاده می شد. مینی بوس ها

دیون Y7 یک موتور 2.4 لیتری توربوشارژ چهار سیلندر به نام 4K22D4T است که در زیر کاپوت شاسی بلند آفرود جای می گیرد. این موتور با استفاده از 16 سوپاپ روی دو شفت سوپاپ با مکانیزم DOHC و سیستم توربوشارژر می تواند حداکثر قدرت 215 اسب بخار و گشتاور 320 نیوتن متر تولید کند و این نیرو و گشتاور را به کمک تیپترونیک 6 سرعته به هر چهار چرخ منتقل کند. انتقال خودکار.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/247843/%D8%AF%D8%A7%DB%8C%D9%88%D9%86-Y7-%D8%A2%D9%82%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%AF-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86