مسافران می توانند با استفاده از «بلیط دوبل» ارزانتر و سریعتر به مرزهای کشور بروند.

مسافران می توانند با استفاده از «بلیط دوبل» ارزانتر و سریعتر به مرزهای کشور بروند.

قرارداد دوجانبه گردشگری

سال‌ها گردشگران می‌توانستند با ماشین شخصی به ایران سفر کنند. با این حال، هزینه های گزافی که برای ورود به خاک ایران اعمال می شود، موجب اعتراض های بسیاری شده است.

چندی پیش مدیرعامل مرکز اتومبیل رانی و جهانگردی ایران گفت: این مشکل با برخی کشورها حل شده است و مسافران و خارجی ها در صورت داشتن دو خط می توانند با خودروی خود ارزانتر و سریعتر از گذشته وارد مرزهای کشور شوند. کارت

محمدحسین صوفی در این باره گفت: در حال حاضر گردشگران و مسافران خارجی از کشورهای ترکیه، امارات، کویت، عمان و پاکستان می توانند با مجوز دو گذر با خودرو و وسایل نقلیه شخصی به ایران سفر کنند.

اخیرا با عراق توافق شده و این کشور به لیست مورد نیاز اضافه شده و بقیه کشورها نیز به تدریج اضافه خواهند شد.

به گفته وی، البته برخی از شهروندان از قبل این امکان را داشتند، اما از آنجایی که توافق رسمی صورت نگرفت و بیشتر آنها بدون کارت به ایران سفر می کردند، هزینه های گزافی (گاهی به ده ها میلیون تومان) از آنها دریافت می شد. اما در حال حاضر در صورت اخذ مجوز ورود موقت (کارت دوگانه) سایر ضمانت های مالی و گمرکی در همان مجوز ورود موقت مستتر است و نباید برای اتباع خارجی که با خودرو شخصی به ایران سفر می کنند، هزینه اضافی در نظر گرفته شود.

مدیرعامل مرکز اتومبیل رانی و جهانگردی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا این یک قرارداد دوجانبه است و اتباع ایرانی نیز می توانند با وسیله نقلیه شخصی خود به این کشورها سفر کنند و همچنین اتباع خارجی نیز در صورت داشتن چنین مجوزی می توانند به این کشورها سفر کنند. کشورها. ایران تمام مرزهای زمینی را دارد کند گفت: با هر کشوری که قرارداد کارنه داشته باشد امکان سفر داریم.

حدود سرزمینی که وسایل نقلیه از آن تردد می کنند نیز مشخص است و گردشگران و مسافران خارجی می توانند با ارائه کارنه از همان مرزها به سرعت و ارزان تردد کنند.

دفترچه یادداشت دو قسمتی چیست؟

Carnet de Passages en Douane یا CPD یک دفترچه گمرکی است که برای تسهیل تردد و ورود موقت وسایل نقلیه از مرزهای زمینی برخی کشورها با حذف تشریفات استفاده می شود. این مجوز در 5، 10، 15 و 25 صفحه است و با هر بار عبور از مرزهای کشور، یک صفحه آن باطل و اعتبار آن یک سال است.

کنوانسیون ورود موقت وسایل نقلیه شخصی و قرارداد “کارنی دو خطه” در سال 1954 توسط 54 کشور امضا شد و ایران نیز از سال 2011 به کنوانسیون پذیرش موقت وسایل نقلیه شخصی پیوسته است، البته پیش از این و با توجه به سابقه گردشگری و مرکز خودرو در ایران، آیین نامه اجرایی قانون توسعه گردشگری و صنعت جهانگردی ایران مصوب 1373 هیئت وزیران صراحتاً ارائه کارت را برای گردشگران خارجی در سفر با وسیله نقلیه زمینی الزامی کرد، اما با وجود این، به دلیل در صورت عدم نظارت، این مصوبه به درستی اجرا نشد و خودروها علاوه بر ارائه کارت، گاهی در هنگام عبور از مرز زمینی ایران، هزینه ای به نام گمرک یا ودیعه پرداخت می کردند که باعث اعتراض گردشگران خارجی می شد.

مجوز Carne-dupassage فقط در کشورهای عضو این توافقنامه قابل استفاده است. مرکز گردشگری و اتومبیل که مسئول صدور اسناد بین المللی خودرو است، اعلام کرد که 37 کشور کارنه دو پاساژ را می پذیرند.

همچنین بر اساس قرارداد مرکز گردشگری و اتومبیلرانی با برخی از کشورهای همسایه از جمله ترکیه، عراق، کویت، امارات متحده عربی، عمان و پاکستان، مسافران و گردشگران خارجی می توانند برای سفر به ایران کارت دوگانه دریافت کنند.

مدت مجوز سفر با کارت در ایران برای هر ورود در یک سال حداکثر پنج ماه می باشد. طبیعتاً به گمرک ایران این اختیار داده شده است که در هنگام ورود به ایران مدت مجوز سفر را تعیین کند.

طبق آخرین مقررات گمرکی، ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز در صورت اقامت حداقل سه ماه در خارج از کشور می توانند از این قانون بهره مند شوند. با وجود این سند، تردد برخی خودروهای خارجی به شهرهای ایران همچنان محدود است. اگرچه در سال 1397 سازمان میراث فرهنگی و گردشگری طی مکاتباتی با گمرک ممنوعیت ورود و تردد موتورسیکلت های بالای 250 سی سی و خودروهای با حجم بالای 2500 سی سی را برای گردشگران خارجی در شهرهای ایران لغو کرد. در صورت ارائه سند محضری توسط آژانس گردشگری اما قرار بود این طرح به دولت ارائه شود و باید ارائه شود تا فرم رسمی و مستند و لازم الاجرا پیدا شود اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

– گسترش رفت و آمد گردشگران خارجی با خودرو

علی اصغر شالبوان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز با بیان اینکه سیاست دولت سیزدهم تسهیل در تردد گردشگران خارجی است، گفت: با برنامه ریزی هایی که دنبال می کنیم امیدوارم بتوانیم می تواند هم سیاست تنوع بخشی در بازار را دنبال کند و هم موضوع تسهیل تردد گردشگران را برای گسترش خودروهای خارجی دنبال کند که البته تاکنون برای کشورهای عراق و ترکیه موفق بوده است.

این امر به زودی در ارمنستان نیز اجرایی می شود تا گردشگران این کشور نیز با خودروی شخصی خود به ایران سفر کنند.

لازم به ذکر است که مدتی پس از این اظهارنظر، تفاهم نامه همکاری بین ایران و ارمنستان به منظور تسهیل سفر گردشگران با خودروهای شخصی و تجاری با استفاده از سند بین المللی دو گذر صادر شده توسط مرکز جهانگردی و خودرو منعقد شد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248323/%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%86%D9%87-%D8%AF%D9%88%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%A7%DA%98-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%B1-%D9%88-%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%B9-%D8%AA%D8%B1-%D8%B1%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%B2%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1