درخواست واردات 100 هزار خودروی فرسوده برای ایجاد آرامش در بازار

درخواست واردات 100 هزار خودروی فرسوده برای ایجاد آرامش در بازار

به گفته وزیر صنعت، تاکنون بیش از 30 هزار درخواست خرید خودروهای وارداتی تکمیل شده و تعدادی از متقاضیان خودروهای خود را تحویل گرفته اند. واردات خودروهای فرسوده از مناطق آزاد نیز به زودی اعلام می شود و اولویت با ثبت نام کنندگان است.

سعید مدنی کارشناس برجسته صنعت خودرو و مدیرعامل سابق سایپا در گفت و گو با خبرنگار دنیای خودرو با اشاره به فرصت محدود برای تزریق محصولات جدید به بازار خودرو در آستانه عید گفت: برای کاهش موقت ضربه وارده به بازار خودرو. از بحران.» در بازار، مقامات دولتی تمایل به واردات خودروهای فرسوده دارند که مشخص می شود در کوتاه مدت و با خروج کمترین ارز از کشور می توانند بیشترین تاثیر را در بازارهای کشور داشته باشند. اما به نظر من واردات خودرو باعث ایجاد رقابت در بازار نمی شود، اما تا حدودی بازار را رقیق می کند.»

وی افزود: اگر محصولات خودروسازان بین المللی مستقر در منطقه خاورمیانه که از شرایط و ضوابط خاص وارداتی و تیراژ بالا برخوردار هستند وارد شود، شرکت های خودروسازی متضرر می شوند و بالطبع 100 هزار خودروی فرسوده نمی توانند چنین کن.” تاثیر بسزایی بر قیمت محصولات در بازارهای کشور خواهد داشت و به توسعه خودروسازی داخلی نیز کمکی نمی کند.

اکثریت کارشناسان و مسئولان دولتی معتقدند واردات خودرو در ماه آینده مشکلات این بازار را برطرف خواهد کرد. به نظر شما چرا واردات خودروهای فرسوده نمی تواند مشکل بازار خودرو را حل کند؟

واردات خودروهای دست دوم که دوران طلایی خود را سپری کرده اند، رویکرد مناسب و معقولی نیست. ما شرکت‌های بزرگ خودروسازی در بخش‌های دولتی و خصوصی داریم و به خوبی کار می‌کنند. درست است که برخی شروع به مونتاژ می کنند و برخی دیگر تولید می کنند، اما در هر صورت شرکت های بزرگ و فعالی محسوب می شوند.

یکی از مهمترین دلایل توافق دولت با مجلس نمایندگان برای آزادسازی واردات خودرو، تامین خودروهای اقتصادی و ایجاد فضای رقابتی در بازار خودرو است. برای ایجاد فضای رقابتی در بازار خودرو چه راهکارهایی را پیشنهاد می کنید؟

واردات خودروهای لوکس و چینی رقابتی در بازار خودرو ایجاد نمی کند. بازار خودرو با پیروی از سیاست های سال های گذشته به آنچه امروز است رسیده است. البته این وضعیت با توجه به تحریم های همه جانبه جهانی که بر این صنعت مهم کشور اعمال شده، قابل دفاع است. متأسفانه سیاست های نادرست دولت در چند سال گذشته باعث شده تا خودروسازان بزرگ متحمل زیان های هنگفتی شوند. خودروسازان خصوصی که این کار را آغاز کردند نیز تحت تاثیر مداخلات دولت قرار گرفتند. زمانی که صنعت خودروسازی ما دچار مشکل بود، به جای واردات خودروهای نو، خودروهای دست دوم می خریدیم که از ابتدا کار درستی نبود. حالا می خواهند ثابت کنند که تنها راه رقابتی شدن بازار خودرو، واردات خودروهای دست دوم است. در حالی که به دلیل قیمت گذاری اجباری مجبور به واردات خودروهای فرسوده شده بودیم، اجازه ندادیم خودروسازان سود کنند و آن را صرف توسعه خود کنند و این فرصت را برای دلالان بازار خودرو فراهم کردیم تا به جای تولیدکنندگان سود کسب کنند.

بازار خودرو در روزهای پایانی سال همواره با افزایش تقاضا مواجه است و دولت برای مدیریت این بازار در اکثر سال های گذشته دستورالعمل افزایش عرضه محصولات را در برنامه های تولیدی خودروسازان قرار داده است. به نظر شما چه اقداماتی می تواند برای عبور از بحران افزایش تقاضا برای نوروز موثر باشد؟

به نظر من واردات خودروهای فرسوده نه تنها درد بازار را برطرف می کند، بلکه ممکن است پس از وقفه موقت معضلات صنعت خودرو و بازار آن در سال آینده مشکلاتی را ایجاد کند. زیرا در صورت واردات زیاد خودروهای فرسوده، ضربه محکمی به خودروسازان دولتی و خصوصی وارد می کند و رشد این صنعت را متوقف می کند.

آیا تعرفه واردات و خرید و فروش خودروهای نو و دست دوم بر قیمت محصولات عرضه شده در بازار تاثیر دارد؟

در صورت ادامه واردات خودروهای جدید بین 50 تا 100 هزار خودرو، این امر بیش از خودروهای فرسوده و نامناسب برای شهروندان ما به تنظیم بازار کمک می کند. اگر این اقدام از روی ناچاری برای تنظیم بازار انجام شود، ممکن است بخشی از عطش بازار برای معاملات گسترده و کوتاه مدت را برطرف کند. اما در درازمدت این امر نقش زیادی در توسعه صنعت خودروسازی ما نخواهد داشت. اگر معادل 10 درصد تولید داخلی را به واردات خودروهای جدید اختصاص می‌دادیم، چهره بازار خود را مدرن می‌کردیم، فضای آن رقابتی‌تر می‌شد و آثار مثبت آن نمایان می‌شد.

اکثر فعالان بازار معتقدند واردات خودرو باعث کاهش حباب تمامی محصولات عرضه شده در بازار می شود. به نظر شما واردات خودرو بر قیمت خودروهای داخلی تاثیر می گذارد؟

در رابطه با قیمت محصولات در بازار، این موضوع ممکن است اثراتی داشته باشد، اما باید بررسی شود که تعرفه خودروهای وارداتی چقدر است. اگر قرار بود 10 هزار دلار خودروی فرسوده از کشورهای منطقه مانند امارات یا ترکیه به صورت محدود و با عوارض گمرکی بالا وارد شود، همان قیمت چند میلیارد تومانی که برخی خودروهای جدید داخلی دریافت کردند، تکرار می شد. بنابراین پیش بینی قیمت در آینده عملا غیرممکن است و بستگی به تعداد خودروهای وارداتی دارد.

طی یک سال گذشته، حمایت دولت از خودروسازان برای دستیابی به برنامه های تعریف شده قبلی در این صنعت صورت گرفته است. اما برخی از فعالان خودروسازی معتقدند بخشنامه های حمایتی دولت در این زمینه تاثیر چندانی نداشته است. چه اقداماتی را برای دستیابی به برنامه های تولیدی خودروسازان موثر می دانید؟

به نظر من، برای اینکه قوانین مؤثر واقع شوند، باید حداقل برای مدتی متناسب با انتظارات عملکرد مدیران اجرا شوند. اگر طبق برنامه امسال باید یک میلیون و 700 هزار دستگاه خودرو تولید کنیم، باید هر دلیلی برای تحقق این برنامه فراهم کرد. همچنین لازم به ذکر است که حتی اگر یک میلیون و 300 هزار دستگاه خودرو تولید می شد، 100 هزار دستگاه خودروی فرسوده تأثیر چندانی در قیمت نخواهد داشت. آنها به هیچ وجه با خودروسازان داخلی قابل رقابت نیستند. چون قیمت کارخانه پایین است اما قیمت آن در بازار بالاست. پریدن از این شاخه به آن شاخه در دولت سیزدهم که وزرا به سرعت عوض شدند، بد است. برای مؤثر بودن، قوانین باید چندین سال و گاهی چندین دهه دوام داشته باشند. ما در طول یک سال بارها همه چیز را پشت سر گذاشته ایم و هیچ پاسخی دریافت نکرده ایم و حتی اکنون هم نمی دانیم می خواهیم چه کار کنیم.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/247939/%D8%AA%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%B2-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%DB%B1%DB%B0%DB%B0%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B2%D8%B1%DB%8C%D9%82-%D8%A2%D8%B1%D8%A7%D9%85%D8%B4-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1