چرا سامانه جامع تصادفات رانندگی هنوز راه اندازی نشده است؟

چرا سامانه جامع تصادفات رانندگی هنوز راه اندازی نشده است؟

از نیروی انتظامی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (مراکز و بیمارستان‌های فوریت‌های پزشکی)، سازمان پزشکی قانونی و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران درخواست می‌شود اطلاعات مربوط به حوادث رانندگی را سریعاً در موارد فوق ثبت نمایند. سیستم ذکر شده اما چرا این سامانه تا به امروز راه اندازی نشده است؟ در ادامه این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

ویژگی های سامانه جامع حوادث رانندگی

بر اساس اعلام فرزانه مهدی زاده، مدیرکل معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی کشور، آمار تصادفات کاذب روزانه در حال افزایش است و در سال گذشته 831 پرونده تشکیل شده است که نشان می دهد آمار تصادفات کاذب در سال 1401 بوده است. نسبت به سال 1400 14 درصد افزایش یافته است.

رواج کلاهبرداری های بیمه ای به ویژه در بخش خودرو هر ساله باعث ضرر و زیان شرکت های بیمه می شود، زیرا بخش بزرگی از این تقلب های بیمه ای گزارش نشده و یا حتی ثابت می شود. تعامل و همکاری سازمان های ذیربط در موضوع حوادث و وجود داده های مناسب به شناسایی بهتر حوادث ساختگی کمک می کند.

قاضی و رئیس شعبه 15 دادگاه حقوقی تهران در این خصوص اظهار داشت: بر اساس ماده 41 قانون بیمه اجباری خسارت شخص ثالث مصوب 1395، دولت باید سامانه جامع حوادث رانندگی و اطلاع رسانی وزارتخانه را ایجاد کند. بهداشت، سازمان پزشکی قانونی و جمعیت و هلال احمر باید سریعاً تصادفات رانندگی را در این سامانه ثبت کنند.

مجید جعفری با تاکید بر اینکه بهترین راه تشخیص تصادفات ساختگی از واقعی رعایت قانون است، افزود: دسترسی الکترونیکی به سامانه جامع تصادفات رانندگی باید برای تمامی یگان های نیروی انتظامی و وزارت بهداشت فراهم شود. شرکت های بیمه و واحدهای قضایی، تا بتوان تشخیص داد که واقعا حادثه ای رخ داده است. در هر صورت استقرار و اجرای سامانه جامع تصادفات رانندگی هنوز تکمیل نشده است.

تردید در اجرای سامانه جامع حوادث رانندگی این است که در ماده 41 قانون بیمه شخص ثالث مصوب 1374، هفت سال پیش، قانونگذار تصریح کرده است که اجرای سامانه جامع حوادث رانندگی باید ظرف مدت 6 ماه به اتمام برسد و وزارتخانه راه و شهرسازی نیز مسئول آن است. پس از راه اندازی این سامانه، معاینه پزشکی، پلیس راهنمایی و رانندگی، نجف، هلال احمر، اورژانس و بیمه مرکزی باید به یکدیگر مرتبط شوند.

فقط چند سازمان اطلاعات خود را ارائه کردند!

معاون رئیس کل بیمه مرکزی روز گذشته گفت: متاسفانه بندها و مواد متعددی در قانون بیمه اجباری شخص ثالث وجود دارد که حدود هفت سال است که اجرایی نشده است که به عنوان مثال بحث جمع آوری اطلاعات از جمله آنهاست. “

این مسئول اضافه کرد: وزارت راه و شهرسازی مجبور شد داده های مربوط به مسائل خودرو و مسائل مربوط به حوادث رانندگی را متمرکز کرده و به بیمه مرکزی ارائه کند اما هنوز اجرایی نشده است.

مجید مشعلشی همچنین گفت: در خصوص سامانه جامع حوادث رانندگی ابتدا وزارت کشور متولی آن بود اما پس از مدتی از زمانی که وزارت راه، شهرسازی و اداره راه مشغول به کار بودند. همین روند جمع آوری داده ها و با نامه هیئت دولت این وظیفه به وزارت راه و راه محول شد و شهرسازی محول شد.

وی افزود: بنابراین قدمت تاسیس این سامانه به حدود 12 سال قبل می رسد اما از نظر حقوقی آن را 7 سال می دانیم. به عبارت دیگر، در هفت سال گذشته، حدود 12 ادارات مانند وزارت بهداشت، راه، پزشکی قانونی و غیره ملزم به جمع‌آوری اطلاعات مربوطه و ارائه آن به شرکت‌های بیمه، صندوق خسارت‌های بدنی و بسیاری دیگر شده‌اند. . بخش ها البته در نهایت بیمه کاربر اصلی این سامانه خواهد بود.

مشعلشی ادامه داد: در دستورالعملی که با همکاری بیمه مرکزی و وزارت راه و شهرسازی تدوین شده، قرار بر این شد که بیمه مرکزی اطلاعات خود را ارائه کند و بیمه را بپذیرد، اما اتفاقی که اکنون افتاده این است که تعداد کمی از سازمان ها اطلاعات خود را به وزارت راه و شهرسازی ارسال می کنند. اولین مشکل مربوط به بحث زیرساخت های وزارت راه و شهرسازی بود که الان می گویند زیرساخت ها کامل است و اطلاعاتی در مورد ادارات مختلف نمی دهد.

وی همچنین گفت: بیمه مرکزی اطلاعات کامل خود را تا پایان سال 1401 ارائه کرد و ما بخشی از اطلاعات سال 1402 را ارائه کردیم اما برخی ادارات اطلاعات خود را ارسال نکردند یا به صورت ناقص ارسال کردند. در نتیجه اطلاعاتی در وزارت راه و شهرسازی جمع آوری نشد. بنابراین نمی توانیم از سامانه جامع حوادث رانندگی در بیمه مرکزی استفاده کنیم. بنابراین سیاست گذار که باید بر اساس این اطلاعات به بیمه مرکزی اقدام کند، البته این کار را نکرد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/247554/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9-%D8%AD%D9%88%D8%A7%D8%AF%D8%AB-%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%87%D9%86%D9%88%D8%B2-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%86%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA