تولید قطعات کلاس A مورد نیاز خودروسازان در سابوران پلیمر

تولید قطعات کلاس A مورد نیاز خودروسازان در سابوران پلیمر

سابوران پلیمر با سابقه چهار دهه فعالیت، امروزه انواع ترکیبات پلیمری، قطعات و کیت های پلیمری خودرو، مجموعه های الکتریکی، قطعات و کیت های دکوراسیون داخلی و خارجی برند و قابلیت هایی مانند تزریق پلاستیک، خدمات ارزش افزوده، قالب گیری و توسعه است و طراحی نهادی را در گروه خود دارد. این شرکت که دارای چندین گواهینامه کیفیت ISO و همچنین بالاترین سطح گواهینامه های کیفی مانند A+ و A از مشتریان اصلی خود از جمله سازگستر سایپا، ساپکو، کدک و مگاموتور می باشد، تجربه موفقی در زمینه قطعات یدکی پلیمری به دست آورده است. تولید خودرو با تاکید بر کنترل کیفیت در طی سالیان خدمات آزمایشگاهی، 12 تست تخصصی شامل مقاومت در برابر خوردگی پوشش های سطح فلز، شاخص جریان مذاب پلیمری، سختی ساحلی A/D، پیری آب و هوایی، پیری حرارتی، مقاومت در برابر ضربه، لکه گیری، اشتعال پذیری، اندازه گیری نوری، تست عملکرد و دوام دستگیره های خودرو، تست. عملکرد و دوام کلیدهای درب خودرو و استحکام مونتاژ و جداسازی بست های پلیمری در آزمایشگاه وی به عنوان آزمایشگاه مرجع و همکار سازمان ملی استاندارد ایران سنجیده می شود. در خصوص دستاوردهای این شرکت و برخی مسائل روز مرتبط با صنعت خودرو و قطعات یدکی با مهندس سعید صبوری مدیر عامل شرکت صبوران پلیمر گفت و گویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

نقطه شروع فعالیت «سابوران پلیمر» از چه زمانی بود و اکنون جایگاه این گروه در صنعت خودرو و قطعات یدکی چگونه است؟

ما از سال 63 فعالیت خود را آغاز کردیم و از آن زمان تقریباً 40 سال می گذرد. شرکت سابوران پلیمر با نام و عنوان فعلی در سال 1383 به ثبت رسیده است. قبل از آن فعالیت کارگاهی داشتیم. اما پس از آن تولید را در سطح کارخانه آغاز کردیم و با خودروسازان بزرگ کشور تعامل داشتیم و قطعات پلیمری و برقی آنها را تامین کردیم. تاکنون در یک هکتار فعالیت داریم و حدود 300 نفر جمعیت داریم. ما محصولاتی شامل قطعات پلیمری درجه A، قطعات الکتریکی، چراغ‌ها، فضای داخلی، قطعات جانبی موتور و … را از سازه گستر، ساپکو و مگاموتور تولید و در اختیار خودروسازان قرار می‌دهیم. استانداردهای بین المللی را نیز به دست آورده ایم که آخرین نسخه آن IATF است. ما همیشه سعی کرده ایم جزو تولیدکنندگانی باشیم که قطعات یدکی باکیفیت را به موقع به خودروساز تحویل می دهند.

چه میزان از تولید شما به خطوط تولید خودروسازان می رود و چه سهمی از تولید شما به واحد خدمات پس از فروش اختصاص می یابد؟

90 درصد تولید ما به خطوط تولید خودروسازان و 10 درصد باقی مانده به بخش خدمات پس از فروش خودروسازان می رسد.

درصد ساخت داخلی در محصولات مختلف شما چقدر است؟

بسیاری از قطعات تولیدی ما مانند قطعات پلیمری، قفسه سقف، فضای داخلی، قطعات موتور به جذب 100% رسیده اند و تنها بخش بسیار کمی از قطعات مانند بردهای الکترونیکی، SMD، برخی مواد اولیه خاص و برخی با کیفیت بالا مواد – قالب این فناوری وارداتی است و سهم کمتر و 10 درصدی در محصولات ما دارد. اما برای این درصد محدود، در ثبت درخواست، تخصیص و تامین ارز و انتقال آن به فروشندگان خارجی از طریق بانک ها و بورس ها با مشکلات و تاخیرهای زیادی مواجه هستیم که هزینه های زیادی را به ما تحمیل می کند و روند تولید را در این صنعت به تاخیر می اندازد.

مهمترین دستاوردهای شما در سال های اخیر چیست؟

از آنجایی که مدل‌های خودروهای محلی دائماً در حال تغییر هستند، بسیاری از قطعات جدید مانند چراغ‌های ترمز عقب، چراغ‌های تلسکوپی و چراغ‌های روشنایی روز که جزو 85 استاندارد اجباری جدید هستند، به مجموعه محصولات ما برای شاهین، تارا و کویک اضافه شده‌اند. و… برای مثال دی لایت کوئیک و وانت پراید، چراغ ترمز عقب آریا، قفسه و چراغ سقف ریرا و قفسه سقفی هایما را می توان نام برد که در حال ساخت هستند که تعدادی از آنها قبلا وارد شده بود؛ اما الان اهلی شده و تولید انبوه شده یا به زودی تولید انبوه می شود.

آیا به توانمندی های شرکت سابوران پلیمر که شما را قادر به تولید و تامین قطعات یدکی محصولات جدید خودروسازان با سرعت بالا کرده است، تکیه می کنید؟

ما در زمینه طراحی و مهندسی محصول و همچنین در بخش تحقیق و توسعه سرمایه گذاری و فعالیت خوبی داشته ایم و بر اساس توانمندی هایی که در شرکت ایجاد کرده ایم، تمرکز خود را بر طراحی، مهندسی، قالب گیری و اخذ تاییدیه ها و استانداردهای داخلی و خارجی لازم از جمله برچسب گذاری الکترونیکی. برای این منظور طراحان و مهندسان ما دوره های آموزشی و تخصصی را در خصوص فناوری ها و نرم افزارهای جدید گذرانده و به روز هستند.

بیشتر قطعات موجود در سبد محصولات شما را می توان برای وسایل نقلیه الکتریکی نیز استفاده کرد. با توجه به پروژه هایی که خودروسازان داخلی در زمینه طراحی و تولید خودروهای برقی آغاز کرده اند، آیا برنامه خاصی در این زمینه دارید؟

همانطور که اشاره کردید قطعات اصلی تولید ما قطعاتی مانند قطعات داخلی، قطعات مجزای دور خودرو، قطعات گیره، چراغ های جانبی، چراغ های ترمز و … است که برای خودروهای برقی نیز به همین ترتیب تولید خواهد شد. اما اکنون که بحث برقی‌سازی خودرو مطرح شده است، باید به سیاستمداران خودروسازی کشور هشدار داد که در این زمینه صبورتر باشند و از عجله پرهیز کنند. این تکانشگری می تواند منجر به شکست این برنامه شود. به ویژه اینکه به موازات برنامه های اعلام شده برای واردات یا مونتاژ و تولید این خودروها شاهد ایجاد زیرساخت های لازم نیستیم.

اگر جهت‌گیری برنامه‌های خودروسازان اروپایی یا آمریکایی را دنبال کنیم، متوجه می‌شویم که آنها با سرعت بخشیدن به برق‌سازی فاصله زیادی دارند و حتی در برخی موارد به دلیل کاهش، اهداف قبلی خود را برای تولید این خودروها تغییر داده‌اند. در رشد فروش خودروهای برقی مانند فورد. برای ما به دلیل در دسترس بودن منابع گاز و همچنین مشکل جدی تامین برق، خودروهایی را ترجیح می دهیم که با گاز و بنزین دوگانه سوز کار کنند. آیا به عواقب قطعی برق در ایستگاه های شارژ یا صف های طولانی شارژ در چند ایستگاهی که قصد ساخت آن را داریم فکر کرده ایم؟ حتی اگر برقی‌سازی محدود به تاکسی‌ها باشد، آیا به دلیل کمبود مکان و اینکه 10 برابر زمان سوخت‌گیری خودروهای بنزینی – یعنی 30 دقیقه به جای 3 دقیقه – 30 دقیقه طول می‌کشد، به فکر توقف این ناوگان برای شارژ مجدد بوده‌ایم؟ در کدام یک از خانه ها یا مراکز خرید ما این زیرساخت برنامه ریزی شده است؟

برنامه های موجود برای مونتاژ یا تولید خودروهای برقی توسط خودروسازان داخلی را که با سرعت بسیار کمتری نسبت به واردات این خودروها پیش می رود، چگونه ارزیابی می کنید؟

در این زمینه باید بیشتر به ملاحظاتی مانند هزینه واردات باتری این خودروها فکر کنید. همچنین باید در نظر داشته باشیم که با توجه به آمار بالای تصادفات ما که طبق آمار پلیس در درجه اول ناشی از عوامل انسانی و جاده ای است، تصادفات این خودروها با توجه به لیتیومی که از خود متصاعد می کنند بسیار انفجاری و فاجعه بار است. در حال حاضر آتش و تشعشعات آن به شدت آلوده کننده و حتی برای محیط زیست سرطان زا هستند.

اگر هدف مبرم ما تصفیه هواست، چرا وسایل نقلیه خودکاری وارد نکنیم که با صد لیتر آب در فصول سرد سال که سرما تشدید می شود به عمق صد کیلومتری زمین برسند. انعکاس دما باعث تمرکز آلودگی هوا در ارتفاعات و تجمع ذرات معلق می شود. روی زمین، جایی که گرد و غبار سرب، ذرات معلق بنزین، پدها و پودر لاستیک را جارو می کنند و جارو می کنند تا از روی زمین بلند نشوند. و وارد ریه مردم شود؟ حتی با فرض اینکه نیروگاه هایی که حداقل 100 کیلومتر از شهرها فاصله دارند همچنان به سوختن نفت کوره ادامه دهند، این روش می تواند میزان آلاینده های هوا را تا 50 درصد کاهش دهد. آیا نوسازی همان اتوبوس ها و مینی بوس های دیزلی با نمونه های صفر کیلومتر آنقدر در کاهش آلودگی هوا بی تاثیر است که فقط به فکر برق باشیم؟ آیا بهتر نیست با واردات کارآمدترین و کم آلاینده ترین موتورهای دنیا حتی از چین، مصرف و آلایندگی خودروهای بدون آلایندگی خود را کاهش دهیم؟

با توجه به قدرت خرید پایین رانندگان و صاحبان ناوگان حمل و نقل در کشور، آیا این راه حل بهتر، آسان تر و کم هزینه تر از واردات خودروهای فرسوده سبک و سنگین نیست که دولت با کمک شرکت های خودروسازی و خودروسازی انجام می دهد. تخصیص امکانات کوچک؟ آیا حداقل باید موتورهای آلاینده این خودروها را با موتورهای تزریق کند جایگزین کنند و مصرف سوخت آنها را از 16 لیتر به 8 لیتر در صد برسانند؟ چرا کامیون های فرسوده و آلاینده ای که بعد از ساعت 23 وارد پایتخت ها می شوند و موتورهای دیزلی خود را تا ساعت 6 صبح روشن می کنند، نادیده می گیریم؟ کامیون های دودزا که دیگر در ناوگان جاده ای کاربردی ندارند و از ناوگان مصالح ساختمانی حذف شده اند.

آیا در زمینه تامین قطعات یدکی با خودروسازان خصوصی همکاری می کنید؟

آره؛ ما با شرکت کرمان موتور، مدیران موتور و گروه بهمن همکاری داریم و قطعات مورد نیاز آنها را در زمینه تخصصی خود تولید و تامین می کنیم.

روند تولید سابوران پلیمر در سال جاری با توجه به چالش ها و مشکلات موجود در صنعت چگونه است؟

خوشبختانه امسال تولید ما افزایش یافته است و تغییراتی که در گستره محصولات خودروسازان ایجاد شده یا در حال انجام است، با در نظر گرفتن قطعات یدکی و همچنین پلتفرم های محصول مشترک آنها، تاثیر منفی بر تولید ما نداشته است. از آنجا که سری قطعات کوچک عمومی، مشترک برای همه خودروها، و “حامل” است. مانند پیچ ​​و مهره ها و بست هایی که شیلنگ های بنزین، لوله های آب، شیلنگ های هیدرولیک و … را نگه می دارند و یا پشت داشبورد و پانل درها نصب می شوند.

با تشدید تحریم ها شاهد کاهش کیفیت تولید در برخی از بخش های صنعت خودرو و قطعات یدکی بوده ایم. از چه راه حل هایی برای مدیریت این چالش برای حفظ و بهبود محصولات خود استفاده کرده اید؟

قبل از تحریم ها قراردادهای انتقال دانش فنی با برخی شرکت های خارجی مانند لیزی فرانسه داشتیم. اما چون درصدی از سهام آن شرکت در دست آمریکایی ها بود، به دلیل تحریم ها ارتباطات ما قطع شد. اما خوشبختانه در دنیای امروز نرم افزارهای طراحی، مدل سازی، تست، کنترل و … موجود است و اگر افراد متخصص داشته باشیم می توانیم از آنها بهره ببریم. البته مزایا و مزایای ارتباط با شرکت های خارجی جای خود را دارد; اما زمانی که باید این شرایط را بپذیریم، باید از امکاناتی که در چارچوب ICT و آموزش های موجود ارائه می شود استفاده کنیم. حتی اگر خودروسازان کشور با وجود مالکیت 90 درصدی خصوصی، محدود به مدیریت دولتی نباشند، در شرایط تحریم می توانند بهتر مدیریت کنند. زیان انباشته برای خودروسازان ما از زمانی آغاز شد که شورای رقابت قیمت گذاری خودرو را باز کرد. در غیر این صورت صنعت خودروسازی ما توانایی تولید محصولاتی متناسب با قدرت خرید مردم و دارای کیفیت و ماندگاری لازم را دارد.

اگر دولت به همین رژیم در بخش خودرو ادامه دهد، این صنعت نیز به سرنوشت صنایع نساجی، فرش بافی، لوازم خانگی و ماشین آلات دچار خواهد شد. چرا شورای رقابت فقط به قیمت گذاری خودرو می پردازد و کاری به نرخ بنگاه های تولیدی این صنعت از جمله فلزات و پتروشیمی ها ندارد؟ چرا در بورس اجازه عرضه و کشف قیمت دارند اما خودروسازان نه؟ افزایش چند صد درصدی سود آنها در سال و ضرر 200 همتای خودروسازان از کجا می آید؟

چرا به جای سرکوب قیمت فروش خودرو توسط سازنده، قیمت خودرو را در مبدا سرکوب نکنید؟ خودرو با قیمت های هیئت رقابت عمدتاً در اختیار افرادی قرار می گیرد که به دنبال سود سرمایه گذاری روی خودرو هستند و مصرف کنندگان اصلی و نهایی تا سقف 700 میلیون تومان برای همان خودرویی که واسطه ها توانستند از کارخانه 300 خریداری کنند، می دهند. میلیون تومان. اما در صورت واقعی شدن قیمت خودرو، دلالان از بازار خارج می شوند و پس از آن خودروساز باید با راهکارهایی مانند تسهیلات خرید، قدرت خرید مشتری را افزایش دهد تا محصول در دست او باقی نماند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/247553/%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%82%D8%B7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%DA%AF%D8%B1%DB%8C%D8%AF-A-%D8%AF%D8%B1-%D8%B5%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%BE%D9%84%DB%8C%D9%85%D8%B1