امسال 4400 خودرو تحت عنوان جعل پلاک فلزی به مراجع قضایی معرفی شد

امسال 4400 خودرو تحت عنوان جعل پلاک فلزی به مراجع قضایی معرفی شد

موضوع خراب شدن پلاک ها دغدغه جدیدی برای پلیس و مدیریت ترافیک، چه در پلیس و چه در مناطق شهری نیست. تغییر شماره پلاک، قرار دادن اشیاء روی برخی از شماره ها، قرار دادن شماره پلاک در معرض حرارت اگزوز خودرو برای سوختن و اعوجاج آن، جا گذاشتن پلاک پشت شیشه خودرو، گذاشتن آن در صندوق عقب خودرو و مواردی از این قبیل. موارد تخلف آشکار لازم برای تصویب قوانین راهنمایی و رانندگی، توسط برخی افراد انجام می شود. حتی با توجه به شیوع کرونا و استفاده گسترده از ماسک، برخی از رانندگان روش جدیدی را برای تخلف با قرار دادن ماسک روی پلاک ابداع کرده اند که پرکاربردترین روش است.

بیش از 1300000 جریمه برای نقاشی های مخدوش شده

این روزها پلیس و نیروی انتظامی بیش از هر زمان دیگری مصمم به برخورد با جنایت آشکار تخریب پلاک خودروها هستند.

چندی پیش سردار قاسم رضایی جانشین فرمانده انتظامی جمهوری اسلامی بر برخورد با متخلفان راهنمایی و رانندگی تاکید کرد و گفت: تخلفاتی از قبیل خرابی موتورسیکلت و پلاک خودرو باید در یک برنامه کوتاه به سرعت جمع آوری شود.

در ادامه رئیس پلیس راهور وراجا موضوع خودروهای دارای پلاک مخدوش یا مفقود شده را معضل توصیف کرد و تاکید کرد: پلیس وارد فاز جدیدی در برخورد با پلاک اعوجاج شده و با جدیت با این خودروها برخورد خواهد کرد. این در حالی است که پلاک های مخدوش همچنان یکی از جنبه های محسوس تخلف به ویژه در مناطق شهری محسوب می شود و به نظر می رسد هیچ اقدامی برای برخورد با این تخلف رانندگی صورت نگرفته است.

معاون عملیات راهنمایی و رانندگی پلیس راهور فرجا در این خصوص گفت: بر اساس قانون جرایم راهنمایی و رانندگی، کد هدف مربوط به جرایم پلاک گذاری وجود دارد که با هرگونه دستکاری، کلاهبرداری یا تغییر عمدی یا غیرعمدی در مجوز اعمال شده برخورد می کند. .

محمدباقر سلیمی تایید کرد: تقریباً تمامی جرایم در محدوده پلاک خودرو به دلیل تخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی یا عبور از خط قرمز پلیس در حوزه آلایندگی است که هر دوی این موارد ناقض حقوق شهروندان و ایجاد مشکل برای مدیریت ترافیک است.

وی افزود: بر اساس این شماره کد تنها در 10 ماه از سال جاری یک میلیون و 331 هزار و 383 فقره تخلف صادر شده و خودروهای مورد نظر مشمول قانون شدند. همچنین این آمار حاکی از افزایش 56 درصدی نظارت ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته است و این امر ناشی از عزم جدی پلیس برای برخورد با تخلفات در زمینه پلاک خودرو است.

وی با بیان اینکه تخلفات در زمینه پلاک خودرو آسیب های متعددی دارد، تصریح کرد: علاوه بر اخلال در مدیریت ترافیک و ترافیک، در حوزه آلایندگی شهرها را نیز تحت فشار قرار می دهد و این در حالی است که بیشترین جرایم مربوط به مجوز در پایتخت هایی رخ می دهد که با مشکل مواجه هستند. مشکل آلودگی

معاون عملیات راهنمایی و رانندگی پلیس راه فرج، دستکاری و تعویض پلاک های فلزی را از جرایم بزرگ تشخیص داد و گفت: در همین مدت 10 ماهه 4400 خودرو بر خلاف ماده 720 قانون مجازات اسلامی با عنوان تقلبی به مراجع قضایی معرفی شدند. پلاک ها بر اساس این قانون، متخلف تا ۶ ماه حبس تعزیری تلقی می‌شود که بیشتر آن با جزای نقدی پرداخت می‌شود.

سیستم های لیزری و مادون قرمز در حال جنگ با پلاک های مخدوش هستند

همانطور که سردار سلیمی در مورد استفاده از سیستم های پلاک خوان هوشمند گفت: خوشبختانه با توجه به پیشرفت تکنولوژی سیستم های مختلفی مانند لیزر، مادون قرمز و سیستم های دیگر وجود دارد که می تواند سود زیادی به خصوص در زمینه تغییر شکل پلاک داشته باشد. .

وی ادامه داد: اما طبق قانون پلیس تنها مجری این سامانه ها است و تامین، تجهیز و توسعه تجهیزات کنترلی در محدوده غیر شهری با وزارت راه و شهرسازی و در حوزه شهری است. با شهرداری ها طبیعتا پلیس پیشنهادات خود را به این دو گروه ارائه کرد که با توجه به محدودیت های مالی به خوبی اجرا شد.

معاون عملیات ترافیکی پلیس راهور وراجا بار دیگر گفت: بیشترین تخلفات در حوزه پلاک ها مربوط به شهرهای بزرگی است که به دلیل آلودگی هوا محدودیت تردد دارند.

وی افزود: طرح های هوشمندانه و میدانی برای تشدید برخورد با متخلفان پلاک خودرو ارائه شده اما این جرایم همچنان ادامه دارد.

سردار سلیمی درباره بازدارندگی جرایم توضیح داد: متاسفانه باید بپذیریم که تخلفات رانندگی قدرت بازدارندگی خود را از دست داده است و این مشکل در پلاک های مخدوش بیشتر نمایان می شود. به گفته وی، طبق قانون و بر اساس قانون جزای نقدی، حداکثر جریمه دستکاری و تعویض پلاک خودرو 50 هزار تومان است در حالی که جریمه معمولاً بیش از 30 هزار تا 40 هزار تومان است.

معاون عملیات راهنمایی و رانندگی راهور فرجا، بازدارندگی از جریمه را دغدغه اصلی اداره کنترل ترافیک و تردد دانست و تاکید کرد: پلیس پیشنهادات خود را در زمینه افزایش میزان جریمه پلاک تخلفات به دستگاه دولتی ارائه کرده است. و دولت باید در این مورد تصمیم گیری کند.

سردار سلیمی تاکید کرد: متأسفانه سال هاست که میزان جریمه ها با توجه به میزان خسارات ناشی از تخلفات افزایش نمی یابد و این معضل پیشگیری از وقوع جرم را بی اثر کرده است.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/247988/%D8%A7%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%84-%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%DB%B4%DB%B0%DB%B0-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A8%D8%A7-%D8%B9%D9%86%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D8%B9%D9%84-%D9%BE%D9%84%D8%A7%DA%A9-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AC%D8%B9-%D9%82%D8%B6%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C