سیستم معاملات خودکار فاش شد

سیستم معاملات خودکار فاش شد

برای گزارش دادن «اخبار خودرو»محمد غلامی نماینده سازمان توسعه اقتصاد دیجیتال در معاونت رئیس جمهور نیز ضمن ارائه گزارشی از روند اجرای قانون جدید معاملات خودرو گفت: در بند ک تبصره 10 قانون بودجه 1402 به منظور شفاف سازی و هوشمندتر کردن فرآیند خرید و فروش خودرو و جلوگیری از تقلب و همچنین توسعه اقتصاد دیجیتال مبتنی بر دانش، تصمیم گرفته شد تا اطلاعات مربوط به تراکنش‌های خودرو از طریق سازمان‌های مربوطه در اختیار پلتفرم‌های بخش خصوصی قرار گیرد.

همچنین فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فرجا) را موظف کرد تا قبل از تعویض پلاک، امکان ثبت تراکنش‌ها در سکوهای بخش خصوصی را با صدور کد رهگیری فراهم کند.

وی ادامه داد: در مرحله اول اجرای این قانون جلسات متعددی با مراجع ذیربط از جمله بسترها و سازمان های نگهداری اطلاعات خودرو برگزار شد و در نهایت امکان استعلام سوابق خودرو در سکوهای بخش خصوصی فراهم شد. طبیعتا رضایت مالک شرط دریافت این اطلاعات است و امکان رضایت از طریق ارسال پیامک یکباره (OTP) به مالک فراهم می شود.

مرحله اول (سرویس استعلام اطلاعات خودرو از طریق پلتفرم های بخش خصوصی)

فاز اول این قانون مزایای بسیاری را برای مردم به همراه داشته است که از آن جمله می توان به امکان اندازه گیری خطرات یک معامله قبل از شروع، آگاهی از سوابق تصادفات، تخلفات رانندگی، ممنوعیت خودرو و غیره، افزایش شفافیت و اطمینان در فرآیند معامله و افزایش توانایی توسعه اقتصاد دیجیتال مبتنی بر دانش در کشور از طریق بسترهای مرتبط.

پاییز امسال با حضور مسئولان این سرویس در ستاد فرماندهی انتظامی (الفرجه) رونمایی شد. همچنین طبق اعلام فراگا تاکنون حدود 150 هزار استعلام از سکوها انجام شده است.

غلامی همچنین افزایش شفافیت و اعتماد در فرآیند معاملات خودرو، جلوگیری از کلاهبرداری و سوء استفاده، کاهش مراجعات شخصی به ادارات و نهادهای ذیربط، تسهیل و تسریع در روند معاملات و توسعه اقتصاد دیجیتال دانش بنیان را در بین کشورهای عضو برشمرد. جهان مزایای این طرح

مرحله دوم (ثبت تراکنش ها در بسترهای بخش خصوصی)

پیش‌بینی می‌شود در بند دوم قانون، امکان ثبت تراکنش‌ها در بسترهای بخش خصوصی از طریق کد رهگیری صادر شده توسط فرجا فراهم شود.

سیستم های

در راستای اجرای این قسمت از قانون، تمهیدات لازم برای تصویب آیین نامه اجرایی قانون در هیأت وزیران به عمل آمد و این آیین نامه در تاریخ 28 مهر 1402 هجری شمسی به تصویب رسید. در بند 10 این آیین نامه مقرر شده است فرجا با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت ظرف مدت دو ماه دستورالعمل اجرایی ثبت معاملات خودرو را تهیه کند.

غلامی خاطرنشان کرد: جلسات متعددی با سازمان‌های ذیربط به میزبانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری برگزار شد و در بخش‌های مختلف راهنمای اجرایی ثبت تراکنش‌ها و ملاحظات سخت‌افزاری بحث‌های عمیقی انجام شد. خوشبختانه در حال حاضر توافق بین سازمان ها در این زمینه نهایی شده است و امکان ارائه خدمات ثبت تراکنش خودرو از طریق بسترهای بخش خصوصی وجود دارد.

نماینده تیم توسعه اقتصاد دیجیتال معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در تماس تلفنی خود با بسترهای بخش خصوصی در این خصوص، گفت: قبل از تکمیل مراحل اجرای ثبت تراکنش، لازم است آزمایشی و آزمایشی انجام شود. مراحل تست این سرویس در بسترهای بخش خصوصی انجام می شود و از تمامی پلتفرم های علاقه مند می خواهیم درخواست آن را به معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ارائه کنند تا مجوز ثبت تراکنش ها و این سرویس الکترونیکی ارزشمند را دریافت کنند.

امین کلهادوزان رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک این اقدام را حاصل تلاش و همکاری نهادهای مختلف کشوری به ویژه فرجا معاون علمی و معاونت راهبردی قوه قضائیه دانست و اعلام کرد: نتیجه این شد. که قطعا این گام در رشد اکوسیستم تجارت الکترونیک در کشور موثر بوده و سهولت، اعتماد و امنیت بیشتری را در معاملات برای مردم به همراه خواهد داشت.

وی افزود: وجود سکوها در این بازار فرصت بسیار ارزشمندی برای تسهیل خدمت رسانی به مردم بر اساس سیاست های دولت و مصوبات شورای اسلامی است.

کلهدوزان با اشاره به مهم ترین ویژگی های این رویه تصریح کرد: کاهش اختلافات و پرونده های قضایی برای طرفین معامله، جلوگیری از برخی عملیات احتمالی کلاهبرداری و ایجاد اعتماد بیشتر بین خریدار و فروشنده از مهمترین ویژگی های این رویه است.

در خاتمه این مراسم، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وابسته به وزارت حراست ضمن دعوت از کلیه شرکت های نوآور و آگاه فعال در این زمینه، اعلام کرد: درخواست اتصال پلت فرم ها تا اردیبهشت 1403 ادامه خواهد داشت و شهروندان انتظار می رود تا پایان بهار سال آینده آنها را دریافت کنند و بتوانند از این خدمات در پلتفرم های منتخب استفاده کنند.

به گفته معاون علمی رئیس جمهور، بر اساس قانون استعلام آخرین وضعیت خودرو از جمله هویت مالک، وجود ممنوعیت از معاملات و سوابق تصادفات و همچنین امکان استعلام وضعیت طرفین معامله اعم از استعلام هویت و ممنوع بودن معاملات و چه مواردی.همچنین از طریق پلتفرم ها ضمن رعایت حریم خصوصی، افراد در اختیار طرفین معامله و هر دو طرف خواهند بود. می تواند مقدمات معامله قرارداد را به صورت الکترونیکی پیگیری و در پایان اظهارنامه کتبی را تنظیم و به صورت الکترونیکی و اینترنتی امضا کند. خریدار و فروشنده پس از امضای صورتحساب فروش الکترونیکی می توانند با تعیین وقت قبلی و مراجعه به مراکز تعویض پلاک نسبت به انجام مراحل نهایی حمل و نقل خودرو اقدام کنند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248549/%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%B1%D9%88%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B4%D8%AF