جیلی FX11؛ شاسی بلند کوپه هیبرید جدید چینیها

افزایش علاقه به خودروهای شاسی بلند نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا طی سالهای اخیر افزایش داشته بهنحوی که برخی خودروسازان اروپایی نیز که در این کلاس فعالیتی نداشتند، اکنون با مدلهای مختلفی در این رده به شما محصولات متنوعی ارائه میکنند. شرکت سایپا بهمنظور حفظ رقابت با سایر خودروسازان، وارد عرصه تولید خودروهای SUV شده و در حال حاضر یک مدل خودروی شاسی بلند چینی را مونتاژ میکند. چری اومودا 5 که به عنوان آغازگر سبکی جدید در طراحیها و نامگذاری محصولات این خودروساز چینی محسوب میشود، از طراحی بسیار متفاوتی نسبت به سایر محصولات چری بهره میبرد. در شرایط کنونی که ارتباط با سایر شرکت های خودروسازی و انتقال تکنولوژی مشکل است، باید بیشتر کشف کنیم و خودمان به اطلاعات دست پیدا کنیم. رقمی که تارا را به رقیبی بسیار جدی برای آریزو 5 توربو اتوماتیک در نسخههای دست دوم تبدیل میکند. پس از گمانه زنی های بسیار و در شرایطی که احتمال مطرح شدن نرخ هایی بیش از ۳۰۰ میلیون تومان برای قیمت نهایی ایران خودرو تارا مطرح میشد. از مهمترین نکات مثبت این خودرو میتوان به فضای زیاد کابین، شکل ظاهری قابل قبول و پشتیبانی خوب از نظر قطعات جانبی اشاره کرد. از دیگر نکات مثبت آن باید طراحی کلاسیک و عامه پسند، سیستم انتقال قدرت به هر چهار چرخ، شتاب عالی و ایمنی بالا را ذکر کرد که همگی حاکی از توان رقابتی بالای آن دارند.

در کلاس شاسیبلند نیز علاوه بر ارائهی مدلهای فوقالعادهی لندکروزرها، تویوتا با عرضهی راوفور به میدان رقابت آمده تا سهمی در محدودهی قیمتی ارزانتر در مقایسه با لندکروزرها، از آن خود کند. به طور کلی میتوان تارا را خودرویی نسبتاً خوشقیافه توصیف کرد که هرچند از نظر هارمونی خطوط و زیبایی و تناسب اندام بینقص از کار درنیامده اما میتواند با خودروهای رده قیمتی خودش به رقابت بپردازد و در میان انبوهی از محصولات قدیمی بازار، حس تازگی داشته باشد. اما درنهایت باید گفت که ایران خودرو باید تا قیمتی منطقی را برای این خودرو در نظر گرفته تا بتواند موفقیت های قبلی برخی محصولات خود را دوباره کسب کند. اما با تولید نسخه ۶ سرعته دستی خودرو راناپلاس، احتمال دارد که گیربکس خودرو تارا نیز ۶ سرعته دستی خواهد بود. با داشتن گیربکس دوکلاچه، امکان تعویض دندهها با سرعت بیشتر وجود دارد و این موضوع باعث میشود که وقتی دندههای X55 را عوض میکنید، دور موتور افت کمتری داشته باشد.

ابعاد بزرگ این مدل خودروها در کنار استایل خاصی که به شما در حین رانندگی میدهد، از جمله دلایل دیگری است که میتوان پرطرفدار شدن روز افزودن خودروهای شاسی بلند را به آنها نسبت داد. البته در این بین تغییرات کوچکی هم رخ داده از جمله تغییر قالپاقها و نیز تغییر چراغهای عقب که در سال 1393 رخ داد. گزارش روزانه: قیمت خودرو صفر داخلی در بازار امروز چهارشنبه 22 تیر از 170,000,000 تا 1,800,000,000 و قیمت روز خودرو خارجی صفر در بازار از 740,000,000 تا 11,000,000,000 تومان میباشد. تارا هم همانند خودروهای دیگر ایرانی، تا مدتها زنگوله پای طاووس خواهد ماند و بنا به گفته قائممقام مدیرعامل ایرانخودرو تا ۱۰ سال آینده یعنی ۱۴۱۰ روی خط تولید میماند درحالیکه در این سال احتمالاً خودروهای این کلاس در دنیا کاملاً به پلتفرم الکتریکی سوئیچ کردهاند و ما شاید منتظر اخبار فیسلیفت تارا با سقف پانوراما هستیم! حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت و دارای شتاب 0 تا 100، نمونه دستی این خودرو با توجه به گفته های ایران خودرو 9/5 ثانیه است. البته قیمت این خودروها بر اساس قیمت بازار و تا اواخر اسفند 1399 ذکر شده است؛ احتمال دارد قیمت این شاسی بلندها در بازار کمی بالاتر یا پایینتر هم باشد.

گفتنی است که مدل ۲۰۱۷ سانتافه نیز به صورت صفر در بازار موجود است و حدود ۲ میلیارد و ۳۴۰ میلیون تومان قیمت دارد. دریچه گاز در پژو ۲۰۶های ایرانیزه از نوع برقی به نوع سیمی تغییر پیدا کرده است. شرکت ایران خودرو که بعد از تشکیل جوینت ونچر با کمپانی فرانسوی پژو، عزم خود را به منظور تولید پژو ۳۰۱ به طور کامل جزم کرده بود، ناگهان با دیوار بلند تحریم و شانه خالی کردن پژو از مسئولیتهای خود در این حوزه مواجه شد. نه تنها از جمله محبوبترین شاسی بلندهای بازار ایران بهشمار میرود بلکه در سراسر دنیا علاقمندان زیادی دارد. البته نباید فراموش کنیم حجمدهی بدنه، خصوصا برای نمای عقب و درپوش صندوق، بسیار خوب شکل گرفته و خطوط برجسته روی درها (از گِلگیر جلو تا لبه صندوق و پایین در جلو تا سپر عقب) فراتر از خودروهای معمول ساخت ایران هستند. در مجموع این شاسی بلند دوستداشتنی انتخاب بسیار مناسبی برای یک خانواده است که سرنشینان درون خودرو نه تنها در مسافرتهای بین شهری احساس خستگی نمیکنند بلکه در رقابت با سایر شاس بلندها قطعاً برد بی چون و چرایی را تجربه خواهند کرد. این درحالی است که شرایط فروش متنوعتر و منعطفتر آن در مقایسه با همردههایش فرصت مناسبی برای بقاء در این کلاس خودرویی را برای آن فراهم آورده است.

جیلی FX11 جدیدترین شاسی بلند چینیها و اولین شاسی بلند کوپهی هیبرید Geely است که در ادامه به مشخصات فنی و تصاویر آن نگاهی خواهیم داشت. کیا سورنتو یک شاسی بلند پرطرفدار و محبوب در کره محسوب میشود. کیا سورنتو در بازار جهانی در دو مدل تک دیفرانسیل ۵ نفره و مدل دو دیفرانسیل ۷ نفره به فروش میرسد. در نمای ظاهری کیا سورنتو از زبان طراحی جدید کیا بهرهمند شده است که باعث شده طراحی این خودرو شکیل و عامهپسند باشد. اما از سوی دیگر مقاومت پیچشی و قابلیت تحمل وزن پایین این نوع شاسی نیز موجب شده تا استفاده زیادی از آن نشود. اما نوسانات و افزایش قیمت خودرو در یکسال اخیر باعث شد قدرت خرید برای بخش بزرگی از شاسیبلند سوارها با کاهش مواجه شود. تمامی کاربران باید هنگام ثبت نام در سایت، از کلمات مناسب در نام کاربری خود استفاده کنند. مشخصاً امکانات رفاهی و ایمنی آن نیز در مقایسه با مدلهای پیشین افزایش قابل توجهی داشته است که از جملهی آنها میتوان به سانروف، فرمان هیدرولیک، کروز کنترل و آینههای جانبی برقی اشاره کرد. درست است که در مقایسه با شاسی بلندها با هزینهی کمتری میتوانید از تجربهی رانندگی با یک کراساوور لذت ببرید و فضای داخلی مناسب، مصرف سوخت پایینتر، کنترل آسانتر و ایمنی بالاتر از جمله مواردی هستند که توجه شما را برای خرید به خود جلب میکنند اما در نظر داشته باشید که دیگر ویژگیهایی نظیر قابلیت حرکت در مسیرهای ناهموارتر، حمل بارهای به مراتب سنگینتر و دارای حجم بیشتر و سفرهای ماجراجویانه با تعداد نفرات بیشتر را از دست خواهید داد.

خودروی تیگو 5 از شکل ظاهری خوبی برخوردار است و مخصوصا از نمای جلو، چهره مناسبی دارد. هایما S7 تقریباً با امکاناتی مشابه و پیشرانهی توربو، کمی دیرتر از جک S5 در اختیار علاقمندان قرار گرفت. این موتور باتوجه به داخلی سازی های انجام شده و مونتاژ آن در کشور، توسط ایران خودرو به TU5 پلاس تغییر نام داده شده است. چند سال پیش در آغاز ورودش به کشور، رکورد دار واردات بود. فروش بسیار خوب آن در بازار کشور، موقعیتی طلایی را برای آن رقم زده و مدل 2017 آن را میتوان گل سر سبد این خودروساز کرهای در میان رقبای خود دانست. با توجه به کاتالوگ منتشر شده در وبسایت گروه صنعتی ایران خودرو، تارا در نسخه دندهای و اتوماتیک به بازار میآید و به پیشرانه EC ۵ یا همان TU ۵ پلاس مجهز است.

در حال حاضر، از این نوع شاسی بیشتر در خودروهای سنگین نظیر کامیون و اتوبوس استفاده می شود. این خودرو نیز، مانند پژو ۲۰۶ ایرانی از سامانه برق ایران خودرو موسوم به اکو مکس بهره میبرد که محدودیتهای بسیار زیادی نسبت به ۲۰۷ آیهای اصلی دارد. این شاسی بلند، به وضوح در رده بالاتری نسبت به X22 و X33 قرار میگیرد و با توجه به موتور قدرتمند و امکانات خوبی که دارد، یکی از بهترین خودروهای ایرانی شاسی بلند به شمار میرود. این خودرو هیبریدی از سیستم محرک دیزل ” NordThor Hi-F” بهره میبرد که جزو پیشرفتهترین سیستمهای هیبرید جینی محسوب میشود.

این خودرو از پیشرانه 2 لیتری بهره میبرد و 136 اسب بخار قدرت سایت ebtekarkhodro دارد. رنو کولیوس یکی از زیباترین و با کیفیتترین و شیک ترین ماشین های شاسی بلند در ایران است که در سالهای اخیر وارد کشورمان شده است. جالب است بدانید که کمپانی چانگان برای طراحی این خودرو به سراغ یکی از مشهورترین طراحان ایتالیایی به نام لوچیانو دیامبروزیو رفته که نتیجه کار او، یک خودروی شیک و نسبتا متفاوت است. بهبود عملکرد فرمان، سیستم ترمز و تعلیق و صندلی راننده و طراحی مجدد سانروف آن را میتوان از شاخصههای منحصربهفردش دانست. برای تیپ G نیز علاوه بر تجهیزات تیپ اول امکاناتی چون دوربین دید عقب، دکمههای کنترلی روی غربیلک فرمان، نمایشگر هفت اینچی، سانروف و تهویه مطبوع اتوماتیک در نظر گرفته شده است. نسخه دستی ایران خودرو تارا به امکاناتی چون سیستم تهویه اتوماتیک، کروز کنترل، سیستم پایش باد تایرها، پنجرههای برقی، آینههای جانبی برقی، دی لایت، بلوتوث، نمایشگر هفت اینچی لمسی، دو ایربگ و فرمان برقی با دکمههای کنترلی مجهز است. از تجهیزات رفاهی تارا در نسخه دندهای میتوان مواردی همچون فرمان برقی به همراه دکمههای کنترلی، سیستم چندرسانهای به همراه نمایشگر هفت اینچی و چهار بلندگو، سیستم روشنایی ترک خودرو، دیلایت، مهشکن جلو و عقب، روکش پارچهای صندلیها، سیستم پایش فشار باد تایرها، کروز کنترل با محدودکننده الکترونیکی سرعت، نشانگر زمان تعویض دنده (GSI)، آینههای برقی، رینگهای ۱۵ اینچی و ایزوفیکس اشاره کرد.

گروه ایران خودرو نیز پس از اینکه استقبال عمومی از خودروهای شاسی بلند را در میان مردم دید، اقدام به واردات خودروی چینی هایما S7 کرد. این محصول براساس پلتفرم پژو 301 تولید خواهد شد و در دو مدل دنده دستی و خودکار، احتمالا ۲۸۰ تا ۳۸۰ میلیون تومان قیمت کارخانهای دارد. نخستین محصولات شرکت یادشده، خودروهای پژو 2008 و 508 بودند.پژو 301 در کلاس سدانهای کامپکت قرار میگیرد. تارا، در واقع یک فیسلیفت از پژو 301 باید باشد. تارا از موتور با حجم ۱۵۸۷ سی. ماشین وجود نداره، به نظر میرسه که تارا به اندازه کافی عریض ساخته نشده و جذابیتی که میتونست داشته باشه رو از اون گرفته. یواز پاتریوت به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۱.۵ لیتر بنزین مصرف میکند و از استاندارد آلایندگی یورو ۵ بهره می برد.

عرضه این دو مدل از سوی دو شرکت بزرگ خودروساز داخلی که معمولا محصولات قدیمی را طی دهها سال روی خط تولید نگاه میدارند، امری مثبت و گامی رو به جلو ارزیابی میشود. از طرف دیگر نسخه دستی تارا مجهز به گیربکس ۵ دنده قادر است طی بازه زمانی ۹.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. شبکه VAN Comfort که اطلاعات مربوط به نمایشگر سیستم تهویه و آمپرها از طریق این شبکه انتقال می یابد. این مسئله به این معناست که تارا اتوماتیک یک کابین ارگونومیک با طراحی مناسب دارد. همان طور که اشاره شد در اثر تصادف، فرم شاسی و رویه آن دچار تغییر خواهد شد که می توان با اندازه گیری دقیق و چند آزمایش ساده از این تغییر فرم مطمئن شد و دوباره ان را با عمل کشیدگی و …

این تجهیزات برای خودرویی مدرن هرگز کافی نیستند اما در تیپ G تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف، نمایشگر هفت اینچی، دکمههای کنترلی روی غربیلک فرمان و دوربین دید عقب هم به آنها اضافه میشود تا اوضاع کمی بهتر شود. سمند؛ که به عنوان خودروی ملی ایران شناخته میشود نیز خودرویی بر مبنای پلت فرم پژو ۴۰۵ است و در ابتدا قرار بود جانشین پیکان (خود پیکان یک مدل تغیر یافته از هیلمن هانتر بود) شود. طراحی ظاهری هر دو خودرو هایما S7 و جک S5 نیز کپی برداری شده از چندین خودرو اروپایی-کرهای هستند تا زمانی که آنها را از دور در خیابان مشاهده میکنید چینی بودنشان را نتوانید تشخیص دهید و این امر در هایما S7 بیشتر نمود کرده است. برخی این کپی برداری را نیز ضعف TARA میدانند و معتقدند این امر سبب شده است تا دیگر نتوان این تولید ایران خودرو را مجزا از پژو ۳۰۱ دانست. خودروی تارا ایرانخودرو: خودروی تارا یکی از مدل های تولید شده توسط شرکت خودروسازی ایرانخودرو می باشد که در تست های ایمنی اروپایی توانسته امتیازات بسیار خوبی دریافت کند در ادامه به بررسی جامع و کامل این خودرو داخلی می پردازیم. یکی دیگر از ایرادهایی که به سانتافه گرفته میشود دید محدود عقب آن و قطعات پلاستیکی درون کابیش است.

مدل دیگری از همین خودرو هم با پیشرانه 1.5 لیتری و قدرت 161 اسب بخار تولید شده که از گیربکس دستی و اتوماتیک بهره میبرد. قسمت هاى جداشدنى از شاسى: سقف خودرو، گلگيرها، پنجره جلويی و… از جمله این موارد باید به استحکام بدنه، ارگونومی اصولی این خودرو، استانداردهای ایمنی و مشخصات فنی آن اشاره کرد. بر اساس گزارشهای مختلف، نسخه جدید تارا اتوماتیک از مهرماه سال جاری روانه بازار میشود. هر باتری بر روی بدنه خود دارای یک سریال یکتا جهت شناسایی سال و ماه تولید میباشد. از نماهی پهلو، وجود خطوط تیز روی بدنه CS35، آن را شبیه به خودروهای عضلانی کرده است. همیشه در هر کلاس و ردهی خودرویی ردپایی از تویوتا پابرجاست. در ابتدا این شرکت با کمپانی کرهای دوو همکاری داشت و سپس به سراغ سایر خودروسازان معتبر دنیا رفت. H30 کراس خودروی چندان بهروزی نیست، اما در مقایسه با سایر خودروهای تولید داخل، از امکانات و ویژگیهای خوبی برخوردار است. شاسی ماشین های سواری قدیمی معمولا از این نوع بودند اما امروزه به دلیل مقاومت پیچشی بسیار پایین کمتر خودروی سواری را می توان یافت که از شاسی نردبانی استفاده می کند. ۲۰۶ در تیپها و مدلهای متفاوتی طی این دو دهه عرضه شده است، اما هماکنون از مجموع ۶ تیپ، امکان فروش اقساطی ۲۰۶ تیپ ۲ و فروش اقساطی 206 تیپ ۵ وجود دارد و بعضی مدلهای آن از خط تولید شرکت خودروساز ایرانی کنار گذاشته شده است.