شاهین پلاس به عنوان محصول جدید سایپا با توجه به مشخصات و ویژگی های فنی خود در میانه بازار سدان های سگمنت C ایران قرار گرفته است. این خودرو سعی دارد با ارائه ترکیبی متعادل از عملکرد و امکانات رفاهی، طیف وسیعی از مشتریان را به خود جذب کند.
مزیت اصلی شاهین پلاس نسبت به رقبای داخلی استفاده از موتور جدید ME16 است که می تواند عملکرد بهتر و مصرف سوخت بهتری را ارائه دهد.
وجود نسخه شش سرعته اتوماتیک با گیربکس AT از دیگر مزیت های رقابتی این خودرو است. در ادامه این مقاله 10 مزیت رقابتی شاهین پلاس را به تفصیل فهرست می کنیم.
موتور جدید “ME16” با عملکرد و مصرف سوخت خوب
شاهین پلاس از نظر مشخصات فنی و موتور، تغییرات عمده ای را نسبت به نسخه های قبلی خود شاهد بوده است. مهم ترین تغییر در این خودرو استفاده از موتور جدید ME16 است که نقطه قوت این خودرو است. موتور ME16 نسخه ایرانی موتور EC5 گروه فرانسوی PSA می باشد.
این موتور 16 سرعته چهار سیلندر دارای حجم 1587 سی سی است. موتور ME16 تنفس طبیعی می تواند 115 اسب بخار قدرت و 147 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این موتور از فناوری زمانبندی متغیر سوپاپ (VVT-i) استفاده می کند که به بهبود عملکرد و کاهش مصرف سوخت کمک می کند.
قدرت 115 اسب بخاری این موتور عملکرد قابل قبولی را برای یک سدان خانوادگی ارائه می دهد و استاندارد آلایندگی یورو 5 (قابل ارتقا به یورو 6) این خودرو را از نظر آلایندگی در کشش خوبی قرار می دهد.
یک نسخه شش سرعته اتوماتیک با “گیربکس AT” ارائه می دهد.
شاهین پلاس با دو گزینه گیربکس عرضه می شود. گیربکس پنج سرعته دستی 5F18 و گیربکس شش سرعته اتوماتیک AT ساخت DAE که از مزیت های این خودرو بوده و تقاضاهای زیادی در بازار ایران دارد.
بسیاری از امکانات رفاهی
شاهین پلاس با انبوهی از امکانات رفاهی، انتظارات آن ها از یک سدان اقتصادی را برآورده می کند و در عین حال تجربه ای مدرن و راحت را برای مسافران خود ایجاد می کند.
شاهین پلاس از نظر امکانات رفاهی به آپشن هایی مانند استارت دکمه ای، سانروف، تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی های جلو، آینه های تاشو برقی، کروز کنترل، محدود کننده سرعت و سنسور نور مجهز شده است.
در زمینه سیستم های سرگرمی و اطلاعاتی نیز وجود صفحه نمایش لمسی 10 اینچی با سیستم عامل اندروید و سیستم صوتی، تجربه خوبی را برای سرنشینان این خودرو ایجاد می کند. در قسمت مکانیکی و عملکردی، وجود فرمان برقی، حالت Sport و Snow گیربکس و امکان استفاده از سیستم تیپترونیک در نسخه اتوماتیک به سهولت استفاده از خودرو کمک می کند.
تجهیزات و استانداردهای روز ایمنی
شاهین پلاس از نظر ایمنی و کمک راننده به سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESC)، سیستم کنترل استارت در سربالایی، دو ایربگ، سنسور پارک و دوربین عقب و سیستم ترمز ABS و EBD مجهز شده است. سیستم ایربگ این خودرو بر اساس استانداردهای روز اروپا (ECE) و تست های انجام شده در کشورهای اروپایی توسعه یافته است. آزمایش دیگری که در یکی از مراکز تست ایمنی اروپا نیز انجام شد، تست R95 برای استاندارد ECE بود که شاهین نیز از آن سربلند و موفق بیرون آمد.
گواهی قبولی در این آزمون یکی از شش قسمت اصلی اخذ مجوز فروش خودرو در اتحادیه اروپا می باشد. حفظ تعادل در هنگام برخورد، عدم شکستن نقاط جوش و ستون های اتصال، پایداری ستون افقی و سازه سقف، حفظ سلامت کامل ستون های A و C، تنظیم صحیح نیروی وارد شده در نقطه R، امکان باز شدن درها پس از تصادف، سلامت سازه ضربه گیر داخل درها و جلوگیری از وارد شدن نیروی شدید به ساق و پهلوی سرنشین، خرابی ستون افقی پایین و غیره و شاهین ارتقا را حتی بدون پهلو و پرده استاندارد کرد. کیسه های هوا
از این رو الشاهین علاوه بر اخذ استاندارد برخورد عابر پیاده، تاییدیه نهایی استاندارد ECE اروپا را نیز دریافت کرده و فیلم دو تست ایمنی آن (ایربگ و استحکام بدنه) به صورت رسمی منتشر شده است که نشان می دهد الشاهین آماده دریافت است. حداقل 3 از 5 ستاره دارای یک ستاره ایمنی Euro NCAP (با امکان ارتقاء به 4 ستاره در صورت اضافه شدن کیسه هوای جانبی و پرده ای).
ظاهر خارجی هماهنگ
در نمای جلوی شاهین پلاس، جلوپنجره با قاب کرومی خودنمایی می کند و جلوه لوکس تری به ظاهر خودرو بخشیده است. چراغ های جلو با طراحی بلند و مدرن به خوبی با خطوط بدنه ترکیب شده و ظاهری پویا به خودرو می بخشد. سپر جلو با طراحی اسپرت دارای ورودی های بزرگ هوا است که علاوه بر زیبایی به خنک شدن بهتر موتور کمک می کند.
نمای جانبی شاهین پلاس با خطوط مستقیم و زاویه دار خود حکایت از استحکام و پویایی دارد. کمر بلند و شیشه های نسبتا کوچک ظاهری اسپرت به خودرو بخشیده است.
دستگیره های درب کرومی جلوه ای مجلل به نمای جانبی می بخشد. چرخ های آلومینیومی 15 اینچی اگرچه ممکن است برای برخی کوچک به نظر برسند، اما با توجه به کلاس خودرو و مصرف سوخت آن، انتخابی منطقی هستند.
در نمای عقب، چراغ های LED با طراحی مدرن و یکپارچه، ظاهری به روز به خودرو بخشیده است. نوار کرومی بالای قاب پلاک یک عنصر تزئینی جذاب است که بر زیبایی نمای عقب می افزاید.
علاوه بر کارایی، آنتن کوسه روی سقف نیز به ظاهر اسپرت خودرو کمک کرده است. سانروف به عنوان یکی از ویژگی های استاندارد شاهین پلاس علاوه بر افزایش ظاهر، امکان لذت بردن از هوای آزاد و منظره آسمان را برای مسافران فراهم می کند.
به طور کلی می توان طراحی بیرونی شاهین پلاس را هماهنگ، متعادل و کاربردی توصیف کرد. این خودرو ظاهری قابل قبول و بدون ریسک خاص و المان های طراحی منحصر به فرد، همسو با سلیقه عمومی بازار ایران و در عین حال هماهنگ با استانداردهای روز سدان ها ارائه می دهد.
از نظر آیرودینامیک، خطوط بدنه شاهین پلاس نسبتا نرم طراحی شده است که می تواند به کاهش مصرف سوخت و بهبود عملکرد در سرعت های بالا کمک کند.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250239/%DB%B1%DB%B0-%D9%85%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%B1%D9%82%D8%A7%D8%A8%D8%AA%DB%8C-%D8%B4%D8%A7%D9%87%DB%8C%D9%86-%D9%BE%D9%84%D8%A7%D8%B3-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86