پژو 301، مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه باید بدانید

اگر بخواهیم ای دو محصول را از نظر گنجایش کابین مقایسه کنیم، باید گفت که فضای داخلی هر دو نمونه تقریبا به یک اندازه بوده و حداکثر پنج فرد بزرگسال میتوانند در صندلی ها جای گیرند. در ۲۰۶ تیپ ۵ و۶ واحد سنسور سرعت خودرو وجود ندارد و سرعت خودرو با استفاده از میانگین سنسورهای ABS چرخهای جلو بدست می آید.در صورت خراب شدن ABS چراغ عیب یاب آن روشن می شود و ترمز به طور عادی کار می کند. بیشترین تغییرات در طراحی جلو و عقب خودرو صورت گرفته است. ترمزهای جلو و عقب دیسکی با سامانههای کنترل پایداری و کنترل توقف در سربالایی بعلاوه ترمز ضد قفل ABS و EBD، ترمز کمکی، دو عدد کیسه هوا (چهار عدد در نسخه اتوماتیک)، فرمان برقی مجهز به دکمه های کنترل، سیستم تهویه برقی، سامانه مالتی مدیا با نمایشگر ۷ اینچی، پورت usb ، دیلایت چراغهای مه شکن، سیستم روشنایی ترک خودرو، آینههای جانبی با تنظیم برقی (قابلیت تاشوندگی ویژه نسخه اتوماتیک)، شیشه بالابرهای برقی، سیستم ضد سرقت ایموبیلایزراست.

تارا که در ابتدا با کد K132 شناخته میشد، تاکنون چندین بار توسط ایرانخودرو رونمایی شده است! بالاخره پس از انتظارهای فراوان، گروه صنعتی ایران خودرو تصاویر رسمی نسخه اتوماتیک خودرو تارا را منتشر کرد. همانطور که مستحضرید، این تصاویر که در بالا و همچنین در ادامه مشاهده خواهید کرد، به صورت رسمی توسط شرکت ایران خودرو منتشر گردیده است. از لحاظ ایمنی نیز طبق گفتهها این دو سدان داخلی بازار ایران در سطح یکسانی قرار دارند؛ چرا که اخیرا سایپا نتایج آزمون تصادف شاهین را منتشر کرده است که طبق آن سدان جدید سایپا توانست سه ستاره از موسسه ایمنی یورو انکپ را از آن خود کند. پژو 206 تیپ 5 تا سال 1398 با ترمز 4 چرخ دیسک عرضه می شد؛ تا آنکه در سال 98 ایران خودرو اقدام به حذف سنسور دنده عقب و CDخور سیستم صوتی نمود و در کنار آن ترمز های کاسه ای را جایگزین ترمز دیسکی عقب کرد که اقدامی نابخردانه و دارای تاثیر محسوس در کاهش توانایی ترمزگیری این خودرو شد. برای مثال، اگر با دقت بیشتری به این خودرو نگاه کنید متوجه میشوید درز مابین جلوپنجره و درپوش کاملا به چشم میخورد، علاوه بر این، مدل چراغ های نمای عقبی این خودرو که به هم پیوسته هستند نیز ظاهری کاملا ناهماهنگ با بخش های دیگر دارد.

تارا ایران خودرو در زمینه امکانات ایمنی کاملاً رضایتبخش ظاهر میشود و اگر تغییری در نسخه نهایی تولید شده ایجاد نشود، با یکی از ایمنترین خودروهای تولید داخل روبرو خواهیم شد که برای نخستین بار، با استانداردهای روز از جمله برخورد با عابر پیاده و فنآوری جوش لیزری قطعات بدنه که به استحکام بالاتر اتاقک سرنشینان منجر خواهد شد به بازار عرضه میشود. اما همان طور که اعلام شد در قیاس با تولیدات قدیمی فعلی شرکتهای ایران خودرو و سایپا میتوان نمره قبولی به ظاهر تارا داد. این سیستم بر روی قفل سوئیچ نصب گردیده و هنگامی که راننده خودرو را خاموش کرده و قصد ترک اتوموبیل را دارد و سوئیچ او نیز بر روی خودرو باقی مانده است، توسط الارمهایی در حدود ۱۲ بار به راننده اعلام می کند که سوئیچ بر روی خودرو باقی مانده و باید انرا بردارد که همین عامل نیز می تواند از دسترسی افراد بیگانه به سوئیچ خودرو جلوگیری کند. تارا یا همان پروژه K132 به عنوان سدان جدید ایران خودرو محسوب میشود که این خودروساز بزرگ کشور طی سال جاری چند بار از آن پردهبرداری کرده است.

به طور کلی، طراحی و تولید دو خودرو شاهین و تارا توسط دو شرکت بزرگ ایرانی میتواند یکی از نکات مثبت و پیشرفته به حساب آید. طراحی تارا نسبت به دنا یک گام روبهجلو محسوب میشود. به همین علت اکثر رانندگان این خودرو افراد جوان و خانواده های کم جمعیت یا به قولی اسپرت هستند. در ساخت سیستم های مهم این خودرو، از محصولات شرکت تسلا الگوبرداری شده است. این خودرو، بعد از قطع همکاری شرکت سیتروئن فرانسه با ایران خودرو، بر روی پلتفرم پژو 301 با ظاهری متفاوت از پژو 301 تولید میشود. ازآنجاکه قیمتها در شرایط بیثبات بازار روزبهروز تغییر میکند، شما میتوانید برای آگاهی از قیمتهای دقیق و خرید و فروش خودرو، ملک، ویلا و زمین با کارشناسان زرین کلید تماس بگیرید تا در سریعترین زمان ممکن، شما را در خریدوفروش راهنمایی کنند. برای درک بهتر رفتار سیستم مولتی پلکس فرض کنید کنار یک ساختمانی هستید که دارای ۵۰۰ واحد است و شما کلید واحد ۵۵ را میزنید و زنگ واحد به صدا در می آید، تصور کنید، نمی توان برای هر واحد یک کلید و یک زنگ جدا قرار داد و چه بسا سیمکشی بسیار سنگینی خواهد داشت بنابراین از یک سیستم هوشمند استفاده می شود.

ادعای شرکت ایرانخودرو این است که 90 درصد از قطعات خودرو تارا، در داخل کشور تولیدشده و خواهد شد. تارا، خودرویی سدان در کلاس ابعادی C است. برای انتقال نیرو دو نوع گیربکس دستی ۵ سرعته و اتوماتیک ۶ سرعته در نظر گرفته شده است. اینطور که معلوم است، ایران خودرو در رابطه با مبحث آپشنی هرچقدر که در نسخه دنده ای تارا ضعیف تر عمل کرده بود، اما در نسخه مجهز به گیربکس اتوماتیک دقیقا معکوس عمل کرده و فعلا پرآپشن ترین محصول ملی شرکت ایران خودرو محسوب میگردد.اما قبل از پرداختن به امکانات و تغییرات انجام شده نسبت به نسخه دستی، بهتر است تا نکته ای را بیان کنیم.

زاویه دهانه چرخها کمتر و فاصله محل قرارگیری چرخها در عرض خودرو در کلاس مینی مثل وزنه برداری که پاهایش را کامل بازنکرده است و زیر بار تعادل کمتری دارد که با پایین آمدن ارتفاع خودرو و قد وزنه بردار این وضعیت بهبود می یابد. اما این گیربکس، گیربکس تعریف شده برای تارا برقی نیست. اما در نگاه نخست، عدم تناسب در این طراحی موج میزند. پیش بینی می شود که قیمت باتری تا سال ۲۰۳۰ به نصف این نرخ برسد. و پژو به ارسال قطعه برای ایران خودرو پایان داد. سایپا بعد از چند سال از رونمایی رهام، نام این محصول را به شاهین تغییر داد و پیشفروش کرد. ولی اگر بصورت موازی به یکدیگر متصل شوند یعنی قطب مثبت یکی به قطب مثبت دیگری وقطب منفی یکی به قطب منفی دیگری متصل شود ایرادی در خودرو ایجاد نمی گردد. این خودرو ایرانی، در کنار ویژگیهای مثبت بسیار، معایبی هم دارد.

زیر لیور دنده قرار دارد در مد ورزشی تعویض دنده در دورهای بالا انجام می شود در مد برفی حرکت با دنده ۲ شروع می شود که این موضوع کمک می کند که چرخ ها در جاده های لغزنده سر نخورند. تولید انبوه ایران خودرو تارا از بهمن سال 99 شروع خواهد شد. تارا اتوماتیک جدید از طراحی متفاوت برای چراغهای عقب بهره میبرد و کاسه چراغ یکپارچه دارای گرافیک بهروزتری خواهد شد. البته همچنان این تفاوت ها به معنای زیبایی نیستند؛ چراغ های عقب تارا اتوماتیک مانند تک تک اجزای دیگر برای بدنه اش بزرگ هستند و به غیر از آن، گرافیک داخلی آن ها موجب می شود تا در شب مجبور باشیم به جای یک خودروی خاص، به یک افتضاح نورانی نگاه کنیم! یکی دیگر از نخستین هایی که به نام تارا ثبت شده است، تولید خودرو با تجهیزات جدید اتصالات اجزای بدنه است. سال 1383 ایران خودرو نمونه اقتصادی 405 را با نام GLI عرضه کرد که فاقد تجهیزات متداول بود و حتی سپر مشکی رنگ داشت. در سال ۹۸ امکاناتی همچون ترمز دیسکی و سنسور پارک عقب از لیست تجهیزات استاندارد این خودرو حذف شد.

ارائه محصولات با بهترین کیفیت و قیمت و تحویل در کوتاه ترین زمان ممکن درب منزل خریداران عزیز و محترم شعار این مجموعه است. یکی از بهترین خودروهای مونتاژ شده در ایران است و شرکت ایران خودرو تمام تلاشش را کرده تا این خودرو را به عنوان بهترین اتومبیل تولیدی در خاورمیانه معرفی کند. پژو ۴۰۵ در دو مدل GL و GLX به بازار عرضه شده و یکی از بهترین اتومبیل های مونتاژ شده در ایران میباشد. خودرو نیز آپشن های مختلفی دارد که در تیپ ارائه می شود. مدیران خودرو آریزو5: آریزو 5 به عنوان یکی از خودروهای جدید ارائه شده توسط کمپانی مدیران خودرو میباشد. در کل مشخصات ظاهری و فنی دو خودرو تاحدودی شبیه به هم است. باتوجه به اینکه پیش از تولید پروژه K132، تولید اولیه پژو ۳۰۱ در تابستان سال ۹۸ در نمونه گیربکس دستی و اتوماتیک در ایران خودرو آغاز شده بود، برخی شایعات بگوش رسیده است که عرضه تارا اتوماتیک با قوای فنی ۳۰۱های قبلی صورت خواهد گرفت. با توجه به تمامی مواردی که تاکنون گفته شد، اگر بخواهیم این دو نمونه را با چند جمله و به صورت مختصر مقایسه کنیم، باید اشاره کرد که سایپا شاهین از طراحی ظاهری بیرونی و توان فنی مناسبی برخوردار بوده و میتواند احتیاجات روزمره یک خانواده ۴ الی ۵ نفری را برطرف نماید.

شما می توانید با انجام یک بررسی منظم تعمیر و نگهداری از این امر جلوگیری کنید. این امر به این دلیل صورت میگیرد که فشار مالی به خانواده خریدار متحمل نشود و مدت زمان بازپرداخت اقساط، طولانی مدت باشد. با این وجود پسوند پلاس در این موتور نشان میدهد که اصلاحاتی در آن برای رفع مشکلات مشهور موتور TU5 صورت گرفته است. این پیشرانه از نوع تنفس طبیعی بوده و در محفظه احتراق هر یک از سیلندرهای آن ۴ سوپاپ حضور دارد. حجم صندوق عقب تارا نیز در کاتالوگ رسمی ۶۴۰ لیتر عنوان شده که رقمی فوقالعاده برای یک سدان با این اندازه محسوب میشود و کمبودی از این رو وجود نخواهد داشت. تویوتا یاریس صندوق دار مدل 2010: تویوتا یاریس در دو نوع صندوق دار و هاچ بک به بازار ایران وارد شده است. با نگاه به چهره تارا این طور گمان میشود که طراحان سعی داشتهاند چهرهای تهاجمی و اسپرت با حداقل هزینه تولید به شرکت ایران خودرو تحویل دهند. در سمت دیگر تارا ایران خودرو در تست تصادف بینالمللی حاضر نشده، اما با توجه به یکسان بودن پلتفرم آن با پژو 301 که موفق به کسب سه ستاره ایمنی از موسسه معتبر یورو انکپ شدهاست، میتوان نسبت به امنیت این محصول ایران خودرو نیز تا حدی دلگرم ماند.

موتور این خودرو بهطور مشترک توسط کشورهای ایران، هند و چین طراحی شدهاست که مصرف سوخت بالاتر و قدرت کمتری نسبت به سایت ebtekarkhodro نمونههای فرانسوی دارد. یکی از دلایل محبوبیت این خودرو نسبت به سایر محصولات اقتصادی و به صرفه پژو، ایمنی آن است. از مزایای استفاده از سیستم مولتی پلکس می توان به افزایش بیش از حد استفاده از قطعات الکترونیکی در خودرو – ساده سازی استفاده از سیم کشی و ساده سازی دسته سیم ها – بالا رفتن تعداد ارتباط میان ECU با سایر اجزا اتومبیل- بالا بردن کیفیت ایمنی و آسایش در خودروها- تغییر روش های عیب یابی خودرو و ساده سازی کار با دستگاههای عیب یابی اشاره کرد. همچنین بررسی مزایای تارا در زمانی برای عموم جامعه قابل درک است که این سدان ملی بتواند تا توقعات مشتریان خود را برطرف سازد و کیفیتی متفاوت از سایر محصولات ایرانی را در اختیار خریداران بگذارد. البته ایرانخودرو برای تولید سمند هم از شاسی پژو 405 استفاده نمود و امیدواری برای تولید خودرو ملی را به یأس تبدیل کرد.تحریمهای خارجی علیه ایران فرصت مونتاژ و تولید پژو 301 را از ایرانخودرو گرفت.

هرچند ازنظر طراحی بدنه با محصولات خارجی مثل نمونه قدیمی پژو 301 و حتی خودروهای درجهیک چینی قابل رقابت نیست؛ اما نشان میدهد که شرکتهای بزرگ و صاحبسرمایه مثل ایرانخودرو و سایپا اگر بخواهند، میتوانند پیشرفت کنند و تولید محصول با سابقهی ۲۰ ساله و ۳۰ ساله را کنار بگذارند.دیگر نکته جالب اینکه مدیران ایرانخودرو ادعا میکنند بیش از ۹۰ درصد قطعات تارا در داخل کشور تولید خواهند شد. با تمامی این صحبتها میتوان از تارا به عنوان قدمی هرچند دیرهنگام و کوچک اما مثبت و رو به جلو یاد نمود که پس از سالهای طولانی ما را با محصولی متفاوت و جدیدتر نسبت به خانواده 405 ایرانخودرو روبرو ساخته است. در سالهای نخست دهه ۱۹۹۰، شرکت پژو فرانسه برای جایگزینی خودروی محبوب خود ۲۰۵ خودروی کوچک و نیرومندی را به نام پژو ۲۰۶ به بازار معرفی کرد تا بتواند بازار فروش مدلهای ارزان تر را به دست آورد و بعد از آن تولید ۲۰۷ نیز در سال ۲۰۰۶ آغاز شد.شرکت ایران خودرو در ابتدا تولید خودروی ۲۰۵ را آغاز کرد، ولی با محبوبیت خودروی ۲۰۶ تولید آن را متوقف و در سه ماهه دوم سال ۱۳۸۰، محصول ۲۰۶ را جایگزین کرد. تیرماه سال ۱۳۹۷ بود که سایپا برای اولین بار رسماً از سدان جدید خود بنام رهام رونمایی کرد و بعدها نام آن به شاهین تغییر یافت.

علاوه بر این، پیشرانه به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها هم مجهز شده که موجب کاهش مصرف سوخت میشود. این پیشرانه ۱٫۶ لیتری توان ۱۱۰ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر تولید میکند و به فناوری زمان بندی متغییر سوپاپها و پمپ روغن تطبیقی مجهز است. اگر فرمان را تا انتها بچرخانیم به دلیل افزایش فشار در سیستم هیدرولیک باعث فشار به موتور می شود. به همین دلیل تصمیم داریم در این مطلب نگاهی به این دو فرزند جدید خودروسازی ایران داشته باشیم. البته به گفتهٔ سایپاییها، این موتور آزمونهای لازم را با موفقیت پشت سر گذاشته اما بااینوجود تجربه نشان داده که روی حرف خودروسازان داخلی چندان نمیتوان حساب کرد. مصرف سوخت پایین تر و تولید آلایندگی کمتر شد و البته کاهش جزیی شتاب و گشتاور در این مدل ها نسبت به تولیدات دوره قبل اتفاق افتاد.

Advantages of overseas domestic helper.