رقابت هوندا با وسپا با قیمت 2600 دلار!

رقابت هوندا با وسپا با قیمت 2600 دلار!

اسکوترها به دلیل نوع کاربری و طراحی جذابی که دارند همیشه در رده موتورسیکلت ها قرار می گیرند. طراحی اسکوترها آنها را به بهترین انتخاب برای نوجوانان تبدیل می کند. اگرچه وسپا توانسته در زمینه موتورسیکلت جایگاه بسیار ویژه ای برای خود ایجاد کند، اما هوندا، سازنده معروف موتورسیکلت ژاپنی، کار وسپا را در این مسیر سخت کرده است. متروپولیتن یک اسکوتر جذاب، زیبا و لوکس ژاپنی است که برای رقابت با وسپا طراحی و تولید شده است.

متروپولیتن از سال 2002 خط تولید هوندا را راه اندازی کرده و چندین نسل در بازار وجود داشته است. نسل جدید این اسکوتر که برای بازار اروپا در نظر گرفته شده است، از این ماه وارد بازارهای آمریکای شمالی، مالزی، تایوان، فیلیپین و برزیل شده و با استقبال زیادی روبرو شده است.

طراحی هوندا زیبا و جذاب است

فلسفه طراحی متروپولیتن تولید اسکوترهای لوکس ارزانتر از محصولات وسپا است. به زبان ساده، هوندا همواره این نکته را در سیاست بازاریابی موتورسیکلت های زیبا و باکیفیت با قیمت مناسب و اقتصادی به خوبی رعایت کرده است.

این اسکوتر مخصوص بازار آمریکا و کانادا طراحی شده است که در این ماه وارد بازارهایی مانند اروپا، مالزی، فیلیپین و برزیل نیز شده است. بنابراین Metropolitan یک رقیب سرسخت و خطرناک برای Vespa Primavera 50 است که از سبک طراحی رترو (نئوکلاسیک) استفاده می کند.

با نگاهی به مشخصات هوندا متروپولیتن، بیننده به دهه 1960 می رود. محصولات وسپا در صدر قرار گرفتند و با طراحی زیبای خود توانستند در بازار اروپا و سایر نقاط جهان بسیار موفق ظاهر شوند. بر همین اساس طراحان هوندا سعی کردند در نسخه 2024 این اسکوتر جذاب از پنل هایی استفاده کنند که منحنی بیشتری دارند و شکل ساده ای به این اسکوتر می دهند.

استفاده از کاپوت منحنی یکپارچه در جلو و گلگیر برجسته عقب (که دقیقاً مشابه وسپاها است) همان شخصیت جذاب را برای بیننده تداعی می کند. ناگفته نماند که طراحان هوندا توانسته اند این اسکوتر را به شکلی جذاب و زیباتر از محصولات وسپا با نهایت ظرافت طراحی کنند.

گلگیر منحنی یکپارچه در جلو با چراغ دایره ای در بالای این دو چرخ جذاب، گلگیرهای عریض در جلو، فاصله نسبتاً زیاد زین (صندلی) نسبت به داشبورد، اندازه برجسته گلگیر عقب صندلی و نورپردازی کروی برجسته در عقب، همگی یک شخصیت جذاب و روشنگر به آن اضافه می کنند.

استفاده از چراغ های گرد و کرومی در قسمت عقب این اسکوتر، روکش کرومی روی راهنماهای جانبی (نصب شده روی گلگیر عقب)، روکش کرومی روی چراغ گرد عظیم و گلگیرهای عضلانی برآمده در عقب، همگی باعث ایجاد نگاه عالی اسکوتر کلاسیک جذاب.

در نمای جلو، چراغ دایره‌ای نصب شده در بالاترین نقطه، دو چراغ دایره‌ای دیگر (چراغ نشانگر) و یک کاپوت منحنی داخلی که با کروم تزئین شده است، ظاهری ممتاز و ممتاز به این اسکوتر سامورایی بخشیده است.

این نوع طراحی این اسکوتر را متمایزتر و زیباتر از Vespa Primavera 50 می کند. در نمای عقب، گلگیر خمیده ای که چراغ عقب روی آن قرار گرفته است، کروم روی مسیر (اسپویلر انتهای زین) و چراغ های نشانگر تزئین شده با کروم، این اسکوتر را به اوج سادگی، تجمل و وقار تبدیل می کند. . تنها تفاوت مدل 2023 و 2024 با مدل های قبلی استفاده از کروم بیشتر روی بدنه است.

رقابت هوندا با وسپا با قیمت 2600 دلار!

سطح راحتی بالا

از نظر راحتی و ارگونومی، مهندسان هوندا هر کاری که می توانستند برای خودروی لوکس و ارزان خود انجام دادند تا از رقیب سرسخت ایتالیایی خود عقب نمانند. بر این اساس، زین (صندلی) این اسکوتر با زاویه 26.5 درجه قرار گرفته و بالاترین سطح ارگونومی را برای راکب آن فراهم می کند. این عدد به معنای ارگونومی بهتر نسبت به رقیب سرسخت این اسکوتر، Vespa Primavera 50 است. ارتفاع صندلی 718.8 میلی متر است که آیرودینامیک بهتر و ارگونومی بالاتری را برای راکب فراهم می کند. جنس زین (صندلی) از الیاف گیاهی است که با روکش پارچه ای و طراحی جدید بالاترین سطح راحتی را برای سوار این اسکوتر سامورایی فراهم می کند.

مهندسی به سبک هوندا

مهندسان هوندا از مواد جدید و شاسی جدید منحصر به فرد در رده اسکوترها استفاده کردند تا شتاب بالاتر این اسکوتر را برای راکب فراهم کنند. در این اسکوتر از مواد آلومینیومی در فریم بدنه و پلاستیک نیز در فریم های جلو و عقب استفاده شده است.

به همین دلیل وزن کل هوندا متروپولیتن 81 کیلوگرم است. این وزن به لطف استفاده از قطعات فایبرگلاس، قاب آلومینیومی و ساختار بدنه موتور آلومینیومی به دست آمده است.

وزن محدود متروپولیتن 35 کیلوگرم سبکتر از Vespa Primavera 50 است و همین سبکی باعث بهبود عملکرد این اسکوتر شده است. با در نظر گرفتن طراحی زیبا و جذاب هوندا متروپولیتن، طراحان این شرکت با تعبیه مکانی در زیر زین (صندلی) بار، فضایی معادل 22 لیتر در اختیار مسافر و سرنشین دوم قرار دادند.

شاهکار هوندا در ظرفیت تولید

هوندا برای اینکه بتواند به خوبی با رقیب سرسخت ایتالیایی خود رقابت کند، متروپولیتن خود را به یک موتور جمع و جور و فشرده مجهز کرد. در این زمینه مهندسان هوندا به قوانین سختگیرانه ایالات متحده (استاندارد EPA) و قوانین سختگیرانه ایالت کالیفرنیا (که اسکوترهای شهری باید حداکثر حجم موتور 50 سی سی و حداکثر یک سرنشین داشته باشند) پایبند هستند. ) به این ترتیب این اسکوتر مجهز به موتور تک سیلندر است که مجهز به آب خنک کننده 49 سی سی می باشد.

بنابراین قلب تپنده هوندا متروپولیتن یک موتور 49 سی سی تک سیلندر با دو سوپاپ (یکی برای ورودی هوا و دیگری برای دود اگزوز) است. پارامترهایی مانند SOHC (سوپرشارژر تک سوپاپ)، سیستم تزریق سوخت (نصب انژکتور بر روی دریچه گاز 19 میلی‌متری برای اتمیزه کردن سوخت در منیفولد هوا)، قطر سیلندر 39.5 میلی‌متر و کورس 40.3 میلی‌متر این موتور را در عملکرد خود کارآمد کرده است. کلاس به بالاترین سطح برسد.

بهینه سازی فضای محفظه احتراق و کاهش ارتفاع آن، نسبت تراکم این اسکوتر را به 12 به 1 رسانده است که در موتورهای احتراق داخلی بنزینی بی نظیر است. بر این اساس حداکثر قدرت این موتور به 4.4 اسب بخار در 8000 دور در دقیقه (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور به 4.1 نیوتن متر در 7500 دور در دقیقه می رسد. این قدرت و گشتاور نشان دهنده توانایی بالا و فناوری منحصر به فرد هوندا در ایجاد یک موتور احتراق داخلی بنزینی است که همچنان برتری خود را نسبت به تمام رقبای خود ثابت می کند.

همچنین برای کاهش اتلاف نیرو و افزایش راندمان موتور، هوندا برای اولین بار از متعادل کننده نسل جدید در صنعت موتورسیکلت استفاده کرد تا از فشردگی مضاعف روی میل لنگ و اتلاف نیرو جلوگیری کند.

از طرفی قدرت و گشتاور تولید شده توسط موتور 49 سی سی هوندا متروپولیتن به کمک گیربکس نسل جدید CVT به چرخ عقب منتقل می شود. هوندا برای کاهش اتلاف انرژی در حین انتقال نیرو و کاهش آسیب های ناشی از این فرآیند، به فکر استفاده از نسل جدیدی از تسمه V شکل افتاد که نیرو و گشتاور را به چرخ عقب منتقل می کند. هوندا این فناوری را به عنوان درایو کمربند V ارائه می کند.

سواری نرم و هندلینگ عالی

اگر به دنیای موتورسیکلت علاقه مند هستید، می دانید که میزان پنچری و آسیب دیدگی لاستیک های اسکوتر نسبت به دسته های دیگر موتورسیکلت ها بیشتر است. بر همین اساس مهندسان هوندا در طراحی جدید خود از رینگ های آلومینیومی استفاده کردند تا کمترین لرزش وارد بدنه و سیستم تعلیق شود.

به عبارت دیگر، برای اینکه بتوان وزن خالص 81 کیلوگرمی هوندا متروپولیتن (بدون در نظر گرفتن وزن سرنشین و باک بنزین 4.5 لیتری) را روی دو چرخ تقسیم کرد تا لرزش از جاده حذف شود. ، سطح منجر به آسیب به سیستم تعلیق یا سوراخ شدن سیستم تعلیق نمی شود و با ساختار ریخته گری استفاده می شود.

اهرم های اتصال قاب با بدنه دمپر (فنرهای کمکی) از آلومینیوم دایکاست ساخته شده است که باعث افزایش طول عمر و دوام قطعات و کاهش میزان خرابی می شود. بر این اساس، دمپرهای هیدرولیک تلسکوپی قابل تنظیم 71 میلی متری در جلو و دمپر هیدروپنوماتیک 60.9 میلی متری در عقب تعبیه شده است تا آسایش و رفاه راکب و همراهان را بهبود بخشد.

البته در این زمینه لاستیک سایز 80/100 جلو و عقب با رینگ های آلومینیومی 10 اینچی نیز بسیار موثر بود. دلیل یکسان بودن لاستیک های جلو و عقب (با رینگ های آلومینیومی) نبود سوراخ، دوام بیشتر سیستم تعلیق و کاهش مصرف در اثر لرزش است. از طرفی به دلیل مرکز ثقل نسبتاً بالاتر، هندلینگ این اسکوتر بسیار بهتر از Vespa Primavera 50 است و همین امر باعث کنترل بیشتر اسکوتر می شود.

آیا امکانات بیشتری برای متروپولیتن وجود دارد یا وسپا؟

از ویژگی های بارز این اسکوتر می توان به موارد زیر اشاره کرد: پنل آنالوگ کلاسیک با نمایشگر دیجیتال 1.5 اینچی، خروجی 12 ولت، استارت دکمه ای و دریچه گاز الکترونیکی، پنل جلو سرنشینان و فضای ذخیره سازی 22 لیتری. اگرچه این اسکوتر از امکانات پایینی برخوردار است اما به دلیل قیمت مناسب باز هم ارزش خرید دارد. البته رقیب سرسخت این اسکوتر سامورایی، Vespa Primavera 50، امکانات رفاهی سطح متروپولیتن هوندا را نیز ارائه می دهد. هوندا همچنین دارای گارانتی نامحدود تا یک سال، سرویس دوره ای و گارانتی تا چهار سال برای این اسکوتر می باشد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248642/%D9%87%D9%88%D9%86%D8%AF%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%DB%B2%DB%B6%DB%B0%DB%B0-%D8%AF%D9%84%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D8%B3%D9%BE%D8%A7-%D8%B1%D9%82%DB%8C%D8%A8-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D8%AF