ایلان ماسک شکست را پذیرفت!

ایلان ماسک شکست را پذیرفت!

اگرچه در سال های اخیر شاهد رقابت شدید بین تسلا و بی وای دی در زمینه تولید خودروهای پاک بوده ایم، اما مدیران برندهای چینی اخیرا از همکاری با آمریکایی ها برای تسریع روند کنار گذاشتن خودروهای درون سوز خبر داده اند. تسلا و BYD این روزها نسبت به یک دهه پیش رابطه بسیار متفاوتی با یکدیگر دارند و هر دو در تولید محصولات الکتریکی مشارکت دارند. البته چینی ها در ابتدا بیشتر بر روی تولید خودروهای هیبریدی تمرکز کردند. اما تسلا از ابتدا یک برند تمام الکتریکی بوده است.

با بهترین رقبا همکاری کنید

چند سال پیش، ماسک توجه زیادی به BYD نداشت. اما اکنون وضعیت بازار به شدت تغییر کرده و چینی ها با پشت سر گذاشتن تسلا به بزرگترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی در جهان تبدیل شده اند. ماسک نیز آنها را جدی گرفت و ضمن اشاره مستقیم به BYD، گفت که خودروسازان چینی را بهترین رقبای خود می داند.

البته تسلا و بی وای دی نیز با یکدیگر همکاری دارند و در برخی از محصولات تسلا از باتری های برند چینی LFP استفاده شده است. به نظر می رسد رابطه بین دو برند بزرگ تولید کننده خودروهای برقی در جهان شاهد روند افزایشی باشد.

یکی از مدیران ارشد BYD با اشاره به نقش مهم تسلا در گسترش اپیدمی خودروهای الکتریکی می‌گوید: «تسلا یک رهبر قابل احترام در صنعت خودرو است و در عین حال مشتری ما است. بازار بزرگی است و لزومی ندارد که آنها را شکست دهیم یا از آن عبور کنیم. از طرف دیگر، BYD و تسلا می توانند با هم همکاری کنند. “ما باید به افزایش سهم بازار خودروهای الکتریکی فکر کنیم.”

اگرچه اکثر محصولات BYD در بازار داخلی چین به فروش می رسد، اما این برند به تدریج در بازارهای غربی نفوذ می کند.

شکی نیست که این دو خودروساز از بزرگترین برندهای عرضه کننده خودروهای بدون آلایندگی بازار هستند و همکاری آنها می تواند به سرعت بخشیدن به انتشار چنین محصولاتی کمک کند.

به همین دلیل، برندهای مورد نظر باید به فکر کسب سهم بیشتری از بازار باشند. مزیت رقابتی اصلی BYD باتری خود است که به خودروساز اجازه می دهد موتور الکتریکی با کیفیت بالا را با قیمت کمتری نسبت به رقبای خود تولید و عرضه کند.

این شرکت از سلول‌های لیتیوم-آهن-فسفات ارزان‌تر به جای سلول‌های قوی‌تر مبتنی بر نیکل که بر بازارهای غربی تسلط دارند، استفاده می‌کند تا عملکرد ضعیف را با ادغام مستقیم آنها در بدنه خودرو جبران کند. برخلاف تسلا، BYD به نظر نمی رسد برای آینده خودروهای خودران آماده شود.

مقایسه روی ترازو

اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، باید بگوییم که مقایسه آمار تولید و فروش بین BYD و تسلا نادرست است. چرا که این شرکت چینی با فروش انواع مدل های برقی و هیبریدی توانست به رکوردی دست یابد. از سوی دیگر، تسلا با فروش 564000 دستگاه تنها از طریق فروش خودروهای برقی رکورد زد.

در کنفرانس اخیر سرمایه گذاران، BYD پیش بینی کرد که امسال بین 1.1 تا 1.2 میلیون خودرو در بخش خودروهای انرژی جدید به فروش خواهد رساند. از این تعداد حدود 600 هزار دستگاه به موتورهای تمام الکتریکی و بقیه به موتورهای هیبریدی یا به اختصار PHEV مجهز خواهند شد.

بر اساس داده های ژوئن، BYD 134036 خودرو سبز را به مشتریان خود تحویل داده است. این رقم نسبت به خرداد ماه سال قبل 224 درصد رشد نشان می دهد.

بر اساس آنچه که روزنامه چینی “Car News China” گزارش داده است، BYD Song پرفروش ترین مدل این شرکت است. این کراس اوور جمع و جور توجه 3277 مشتری را به خود جلب کرد و پس از آن مدل های Qin و Han به ترتیب با فروش 26623 و 25439 در رتبه های دوم و سوم قرار گرفتند. مدل های دیگری مانند یوان، دلفین و تانگ نیز به ترتیب با فروش 19.7، 10.3 و 8.1 هزار دستگاه در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

یک انتخاب خطرناک برای تسلا

BYD Yuanup ممکن است همان چیزی باشد که چینی ها به آن نیاز دارند. شاید حتی این خودرو در رقابت با پرفروش‌ترین برندهای الکتریکی، BYD تسلا را شکست دهد. یوان آپ یک ماشین الکتریکی کوچک به طول حدود 4.3 متر است. در واقع ابعاد این خودرو مشابه شورولت تراکس است.

موتور الکتریکی به کار رفته در یوان آپ با قدرت 93 یا 174 اسب بخار عرضه خواهد شد و آنچه مهم است این است که یوان آپ حداقل موتور اصلی را با مدل معروف BYD Dolphin مشترک است.

یوان آپ با توجه به جایگاهی که به عنوان خودرویی برای خریداران مقرون به صرفه دارد، شباهت های زیادی به دلفین و سی گل از نظر طراحی دارد. همه ما به خوبی می دانیم که خودروهای SUV در سراسر جهان طرفداران زیادی دارند و چینی ها نیز روی این موضوع تمرکز کرده اند.

همچنین باید به موفقیت گسترده دلفین و سیگل اشاره کرد. Cgol تنها چند ماه پیش راه اندازی شد و تاکنون بیش از 200000 دستگاه تولید کرده است. BYD همچنین بیش از 500000 دستگاه دلفین تولید کرد که نشان دهنده فروش بالای دو محصول مذکور است.

وارن بافت در مقابل ایلان ماسک

شرکت چینی BYD از سال 2008 با حمایت سرمایه گذاری میلیاردر آمریکایی وارن بافت فعالیت می کند. بر اساس گزارش بلومبرگ، در حالی که ایلان ماسک، بنیانگذار تسلا، با دارایی خالص 227 میلیارد دلار، همچنان ثروتمندترین فرد جهان باقی مانده است، بافت با دارایی خالص 121 میلیارد دلار در رتبه نهم قرار دارد. البته، چین به لطف حمایت قوی دولت از این صنعت، به سرعت در حال افزایش تولید خودروهای الکتریکی است. همچنین بازار خودروسازان اروپایی مانند فولکس واگن و رنو را تهدید می کند.

بر این اساس اتحادیه اروپا تحقیقاتی را در خصوص اعطای یارانه دولت چین با هدف تولید خودروهای برقی آغاز کرده و در صورت تصویب، تعرفه واردات محصولات چینی به شدت افزایش خواهد یافت. وال استریت ژورنال نیز پیش از کریسمس گزارش داد که دولت آمریکا به دنبال افزایش تعرفه واردات برخی از کالاهای چینی از جمله خودروهای برقی برای تقویت بخش انرژی پاک ایالات متحده است. این علاوه بر تعرفه 25 درصدی بر واردات خودروهای چینی به آمریکا است که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ اعمال شد و در زمان جو بایدن نیز تمدید شد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248154/%D8%A7%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%A7%D8%B3%DA%A9-%D8%B4%DA%A9%D8%B3%D8%AA-%D8%B1%D8%A7-%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1%D9%81%D8%AA