چرا روند تصادفات رانندگی و مرگ و میر همچنان رو به افزایش است؟

چرا روند تصادفات رانندگی و مرگ و میر همچنان رو به افزایش است؟

هر ساعت دو نفر بر اثر تصادف جان خود را از دست می دهند

آمارها حاکی از آن است که به استثنای دوره اپیدمی کرونا که به دلیل اعمال محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های کشور شاهد کاهش تصادفات و فوتی‌های جاده‌ای بودیم، در سه سال گذشته تعداد فوتی‌های جاده‌ای افزایش یافته است. در حال افزایش است به طوری که بر اساس آخرین گزارش فرماندهی الفرجا و پلیس راهنمایی و رانندگی از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد تلفات جاده ای 7 درصد افزایش یافته و از مرز 12000 نفر عبور کرده است.

در سال گذشته بیش از 19000 نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند که نسبت به سال قبل (1400) 20 درصد افزایش نشان می دهد. این در حالی است که در سال های اخیر شاهد اجرای طرح های مختلفی بوده ایم که البته نتوانسته اند جلوی افزایش روزافزون مرگ و میر ناشی از تصادفات را بگیرند. علت ناکارآمدی اجرای طرح‌های ترافیکی مؤثر در کاهش تصادفات رانندگی به عوامل مؤثر بر هرم رشد تصادفات بازمی‌گردد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان فرجا در این خصوص، افزایش تعداد وسایل نقلیه، نامناسب بودن آنها برای توسعه حمل و نقل عمومی و افزایش تمایل به استفاده از خودروهای شخصی را از عوامل افزایش تصادفات و تلفات جاده ای در کشور می گوید. .

سردار سید کمال هادیان فر با بیان اینکه هر ساعت دو نفر بر اثر تصادفات جاده ای در شهرهای کشور جان خود را از دست می دهند و به ازای هر کشته 25 نفر مجروح می شوند، معتقد است: نقاط در معرض تصادف و عدم تناسب جریمه تخلفات رانندگی با امروز. شرایط و یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار عدم موفقیت در کاهش تصادفات جاده ای و شهرها و تلفات است.

همچنین به گفته کارشناسان مسائلی مانند کیفیت پایین برخی خودروها، تعداد سفرهای سالانه، مشکلات بخش تروما بیمارستان ها و مراکز اورژانس و مسائلی از این دست نیز می تواند در هرم تصادفات تاثیرگذار باشد. که بارها پلیس به درخواست اسکورت اشاره کرده است.همه دستگاه ها برای کنترل تصادفات. البته رئیس پلیس کشور معتقد است اگر اقدامات پلیس بازدارنده نباشد سالانه قربانیان جاده ای به 41 هزار نفر می رسد.

کار سازمان ها به تنهایی کافی نیست

سردار سید تیمور حسینی نیز در این خصوص گفت: تمام تلاش ما بر این است که بهترین شرایط را برای مردم فراهم کنیم و از این حیث اگر برنامه های عملیاتی پلیس و سایر دستگاه ها نبود وضعیت بدتر می شد. خیلی سخت تر بود.»

راهور وراجا معاون فرماندهی انتظامی ادامه داد: نکته مهم این است که برای موفقیت پروژه، کار سازمان ها به تنهایی کافی نیست و بخش مهمی از آن وظایف مردم به عنوان رانندگان وسایل نقلیه است. به عنوان مثال، پلیس اغلب در زمستان زنجیر چرخ را کنترل می کند و از ورود خودروهای فاقد تجهیزات زمستانی به جاده جلوگیری می کند، اما همچنان شاهد اصرار برخی رانندگان برای ورود به جاده هستیم که حتی از جاده های فرعی نیز اقدامی خطرناک است. انجام می دهند

این مقام پلیس راهنمایی و رانندگی نیز با تایید این موضوع اظهار داشت: به عنوان مثال وقتی می گوییم مردم در یک بازه زمانی معین وارد جاده نشوند و وضعیت جاده ها خوب نیست، از مردم انتظار داریم سفر خود را کاهش دهند و اصراری بر سفر خود نداشته باشند. . این موارد را نمی توان ضعف در اجرای طرح دانست و بیشتر جنبه فرهنگی دارد.

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی پلیس راه ادامه داد: تصادفات جاده ای نیاز به اقدام دو سویه دارد، از یک سو دستگاه های اجرایی وظایفی بر عهده دارند و از سوی دیگر مردم باید به سهم خود به بهترین نحو عمل کنند.

سردار حسینی تاکید کرد: یکی از ابزارهای بازدارنده تخلفات، مجازات است اما متاسفانه قوانین جاری و تخلفات رانندگی بازدارنده نیست و اثربخشی لازم را ندارد، این موضوع بر حجم تخلفات ما افزوده است و شاهد افزایش تخلفات هستیم. قربانیان و صدمات ناشی از آن.

اجرای طرح 20 کاهش تصادفات رانندگی در شهر تهران

معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از تهیه و اجرای طرحی با عنوان «طرح 20» برای کاهش تصادفات رانندگی خبر داد. سرهنگ احسان مومنی در این خصوص گفت: با توجه به آمار تصادفات جرحی و فوتی 8 ماهه امسال (فروردین تا آبان) در حوزه تصادفات شهری در تهران، مرکز تحقیقات تشکیل و برنامه ریزی برای کاهش تصادفات از آنجایی که ما راه حل های زیادی ارائه کردیم، آن را طرح 20 نامیدیم.

به گفته وی، این طرح از هفته گذشته اجرایی شده و در دستور کار تمامی روسای پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ قرار دارد و امید است با اجرای آن شاهد کاهش تصادفات در تهران باشیم.

معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اضافه کرد: برای کاهش تصادفات آموزش و فرهنگ سازی راه حل اول و نیروی انتظامی و مقررات راهنمایی و رانندگی راه حل دوم است و با هم ملاقات خواهیم کرد. قسمت سوم مربوط به مهندسی ترافیک و تعمیرات مهندسی راه است که پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ برای آن طرح 20 را بر اساس این سه راهکار طراحی کرد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/247449/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D8%AA%D9%84%D9%81%D8%A7%D8%AA-%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%87%D9%85%DA%86%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA