پیش بینی وضعیت صنعت خودرو و بازار در شش ماهه دوم سال
انتشار: آذر 27، 1403
بروزرسانی: 22 خرداد 1404

پیش بینی وضعیت صنعت خودرو و بازار در شش ماهه دوم سال



بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی مرکز مبادلات طلا و ارز، از ابتدای فروردین ماه سال جاری تا 28 آذرماه در مجموع 6 میلیارد و 858 میلیون دلار به صنایع حمل و نقل و خودرو اختصاص یافته است که از این میزان، 2 میلیارد و 200 میلیون دلار. دلار 530 میلیون دلار ارز در ازای صادرات وارد می شود و مابقی یعنی 4 میلیارد و 328 میلیون دلار ارز نیمایی بوده است، ارزی که دیگر خبری از آن نبود و ارز با قیمت توافقی جایگزین آن شد. برای اولین بار در قیمت کشف شد و این امر محقق شد، زیرا قیمت آن به 59 هزار و 647 تومان رسید، در صورتی که مبادله ارز نمائی در همان روز معادل 53 هزار تومان بود. بنابراین، واردکنندگان لوازم یدکی و مواد اولیه که بیشتر واردات خود را در نمای انجام می دادند، از قضا اکنون باید برای تامین ارز هزینه بیشتری بپردازند.

رشد هزینه تامین ارز بار سنگینی بر دوش خودروسازان خواهد بود. چون بدون این هزینه ها هم مشکل نقدینگی دارند. انتظار می رفت این مشکل با افزایش رسمی قیمت خودرو که در پایان آبان ماه گذشته محقق شد، از بین برود. خودروسازی کشور در نیمه اول سال جاری با چالش هایی مواجه بود. قطعی های مکرر برق، یخ زدگی قیمت ها که پیش از این 18 ماه به طول انجامیده بود، و بدهی هایی که هر روز در حال افزایش بود، کار را برای صنعت خودرو دشوار کرد. تا جایی که تمامی شاخص های تولید و فروش روند نزولی را نشان می دادند.

با این حال امیدواری وجود داشت که وضعیت در نیمه دوم سال برای صنعت خودرو بهبود یابد و البته با رشد تولید، اجمالی از آن در مهرماه نیز دیده شد. اما پس از آن قطعی برق دوباره به اوج خود رسید و اکنون پس انداز ارزی هزینه های بیشتری را بر دوش خودروسازان می گذارد. بنابراین حتی قیمت های جدید خودرو اعلام شده در 7 آبان نیز شاید نتواند نیمه دوم سال بهتری را نسبت به تغییر نیمه اول سال برای صنعت خودرو کشور رقم بزند.

علاوه بر این، یکی از دلایلی که خودروسازان به واردات قطعات یدکی روی آوردند، کاهش قیمت ها و همچنین استفاده از ارز «نمای» بود. بنابراین حذف این نوع ارز می تواند تا حدودی واردات قطعات یدکی خودروسازان بزرگ کشور را کاهش دهد.

این مشکل به طور کلی می تواند تا حدودی به نفع سازندگان قطعات محلی باشد. اما باید توجه داشت که قطعه سازان نیز بسیاری از مواد اولیه خود را وارد کرده و به قیمت دلار خریداری می کنند. بنابراین این مشکل می تواند کار را برای آنها نیز سخت کند.

با توجه به موارد ذکر شده به نظر می رسد انتظارات برای بهبود وضعیت خودروسازان در شش ماهه دوم سال چندان دقیق نباشد.

این در حالی است که واردات خودرو در دولت چهاردهم تغییر می کند و این بار اولویت واردات خودروهای ارزان قیمت است. در واقع، تمرکز بر قیمت پایین ممکن است برخی شرکت ها را به واردات خودروهای با کیفیت پایین تر و مدل های قدیمی تر و حذف گزینه های ایمنی و راحتی سوق دهد.

قیمت دیگنیتی پرستیژ 20 میلیون تومان افزایش یافت

خودروهای داخلی دیروز با افزایش قیمت از 1 تا 6 میلیون تومان مواجه شدند. پارس سال (سوپاپ) (1403) با 6 میلیون تومان افزایش به 788 میلیون تومان، سورین دوبل پلاس (1403) با 5 میلیون تومان افزایش به 865 میلیون تومان و آپشنال اتوماتیک داینا (1403) با یک میلیارد و 64 میلیون تومان افزایش قیمت، به فروش رسید. از 4 میلیون تومان تارا اتوماتیک (85 دستگاه) (1403) به 4 میلیون تومان افزایش 984 میلیون تومانی رسید. تومان، پژو 207 اتوماتیک (مدل 85) (1403) با 4 میلیون تومان افزایش به 977 میلیون تومان و کویک اتوماتیک (1403) با 3 میلیون تومان افزایش به 638 میلیون تومان رسید.

همچنین شاهد افزایش قیمت خودروهای مونتاژی از 5 به 20 میلیون تومان بودیم. قیمت خودروی Karama Prestige (1403) با 20 میلیون تومان افزایش به 2 میلیارد و 480 میلیون تومان، قیمت هایما S5 جدید (1403) با افزایش 15 میلیون تومانی به یک میلیارد و 545 میلیون تومان و برای ماری اما. (1403) با 15 میلیون تومان افزایش به یک میلیارد و 915 میلیون تومان، هایما S7 پلاس (1403) به قیمت 12 میلیون تومان. به یک میلیارد و 810 میلیون تومان، فینیکس تیگو 7 پرو پریمیوم (1403) با افزایش 5 میلیون تومانی به 2 میلیارد و 30 میلیون تومان و فینیکس اف ایکس پریمیوم (1403) با افزایش 5 میلیون تومانی به 2 میلیارد و 110 میلیون تومان رسید.

از سوی دیگر شاهد افزایش 50 میلیون تومانی قیمت خودروهای وارداتی بودیم. جایی که هیوندای اکسنت (2023) با 50 میلیون تومان افزایش 2 میلیارد و 200 میلیون تومان، کیا سلتوس (2023) با 50 میلیون تومان افزایش 3 میلیارد و 250 میلیون تومان، جتا VS5 (2023) ) 50 میلیون تومان با 2 میلیارد و 100 میلیون تومان افزایش و نیسان سانی (2023) به ارزش یک میلیارد و 650 میلیون تومان افزایش 50 تومانی دارد یک میلیون تومان.


منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/252268/%DA%86%D8%B4%D9%85-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2-%D9%88%D8%B6%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D9%88-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%DB%B6-%D9%85%D8%A7%D9%87-%D8%AF%D9%88%D9%85-%D8%B3%D8%A7%D9%84