خوشبختانه ثبت درخواست قطعات یدکی از سر گرفته شده و امکان ورود قطعات یدکی خودرو به کشور فراهم شده است. اما هنوز امکان سفارش خودروهای وارداتی برای شرکت های تجاری وجود ندارد. اما مدیرکل دفتر صنعت خودروی وزارت امنیت می گوید که ثبت درخواست خودروهای وارداتی متوقف نشده است.
اکنون نامه مدیرکل رسیدگی به شکایات و درخواست های مردمی ریاست جمهوری و وزارت امور اقتصادی و دارایی در تاریخ 10 مرداد 1403 روشن می کند که نه تنها مشکلات مربوط به ثبت سفارش، تغییرات ناگهانی در قوانین نیز وجود دارد. موانع موجود بر سر راه عرضه ارز و غیره حل نشده است اما هنوز وزارت حریم خصوصی پاسخی برای این مشکلات ارائه نکرده است.
در این نامه ها اشاره شده است که تجار، تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاهای مختلف نسبت به اتفاقات رخ داده اعتراض دارند. پیگیری ها نشان می دهد از دوشنبه شب 10 مرداد 1403 همچنان کد تعرفه واردات خودرو صفر کیلومتر برای نمایندگی ها غیر فعال است و شرکت های واردکننده خودرو قادر به ثبت سفارش جدید نیستند.
وزیر صلح و نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس در این چند روز قول پیگیری و حل مشکل ثبت درخواست خودروهای وارداتی را داد. انتظار می رود این موضوع به طور کامل توسط نهادهای مربوطه پیگیری شود.
از سوی دیگر طی چند روز گذشته اخباری مبنی بر افزایش قیمت کارخانه ای خودروهای داخلی در برخی رسانه ها منتشر شده است. اما پیگیری ها نشان می دهد که وزارت امنیت هنوز مجوزی در این مورد صادر نکرده است. در خبرها آمده بود که وزارت حراست به عنوان مرجع تعیین و ابلاغ قیمت کارخانه ای خودروها با افزایش قیمت برخی خودروهای داخلی موافقت کرده است. این در حالی است که سامیت هیچ بیانیه رسمی برای افزایش قیمت کارخانه ای خودرو صادر نکرد و توقف قیمت ها را به شانزدهمین ماه رساند.
پیگیری آنها نشان می دهد که آنچه از آن به عنوان افزایش قیمت کارخانه ای خودرو یاد می شود، در واقع تعیین قیمت محصولات جدید توسط خودروسازان است. نه رشد رسمی قیمت خودرو در اصل.
خودروسازان بزرگ کشور محصولات جدیدی تولید کرده اند که قیمت آنها باید بر اساس دستورالعمل شورای رقابت و بر اساس محاسبات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تعیین شود. بنابراین آنچه اکنون اتفاق افتاده است قیمت گذاری خودروهای جدید است.
البته گفته می شود وزارت امنیت با افزایش 30 درصدی قیمت کارخانه ای خودروهای داخلی موافقت کرده است. اما این وزارتخانه هیچ خبر رسمی مبنی بر افزایش قیمت خودرو در منبع منتشر نکرده است.
به احتمال زیاد صدور مجوز جدید برای تعدیل قیمت کارخانه برای خودروهای داخلی به دولت آینده موکول می شود. اما وقوع این اتفاق در دولت فعلی کاملاً منتفی نیست.
قیمت کارخانه های خودروسازی از اواخر فروردین ماه سال گذشته در حالی متوقف شده که تولید خودروسازان به دلیل کمبود نقدینگی کاهش یافته است.
ثبات قیمت در بازار خودروهای لوکس
خودروهای داخلی در روز گذشته با افت قیمتی بین 1 تا 13 میلیون تومان مواجه شدند. تارا اتوماتیک V4 LX (1403) با 13 میلیون تومان کاهش به 931 میلیون تومان، دانا پلاس اتوماتیک (85 دستگاه) (1403) با 937 میلیون تومان کاهش 13 میلیون تومان و رانا پلاس (85 دستگاه) (1403) با 12 کاهش. یک میلیون تومان به 589 میلیون تومان، پژو 207 اتوماتیک (85 دنده) (1403) 10 میلیون تومان، کاهش 853 میلیون تومان، پژو 207 گیربکس هیدرولیک (85 دنده) (1403) 8 میلیون تومان. 717 میلیون تومان داینا پلاس (5 دنده) ) (1403) با کاهش 7 میلیون تومانی (753 میلیون تومان).
در بین خودروهای چینی نیز شاهد کاهش قیمت آنها از 5 تا 25 میلیون تومان بودیم. قیمت دیگنیتی پرستیژ (1402) با 25 میلیون تومان کاهش به 2 میلیارد و 385 میلیون تومان، قیمت هایما S7 پلاس (1403) با 20 میلیون کاهش به یک میلیارد و 575 میلیون تومان، قیمت ام وی ام رسید. X55 Pro (1403) با 15 کاهش و Jac S3 با 10 میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و 175 میلیون تومان و جک S3 (1403) با کاهش 10 میلیون تومانی به یک میلیارد و 175 میلیون تومان رسید.
از سوی دیگر در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش 50 میلیون تومانی قیمت بودیم. جایی که هیوندای توسان (2023) با 50 میلیون تومان کاهش 4 میلیارد و 450 میلیون تومان، هیوندای کرتا (2023) با 50 میلیون تومان کاهش 3 میلیارد و 50 میلیون تومان، کیا سلتوس (2023) ) 50 میلیون تومان کاهش 3 میلیارد و 250 میلیون تومان و تویوتا لوین هیبریدی (2023) به ارزش 3 میلیارد و 550 میلیون تومان کاهش 50 میلیون تومانی دارد.
در بازار خودروهای لوکس نوسان عمده ای در قیمت ها مشاهده نشد و بازار این خودروها روز گذشته با ثبات به کار خود پایان داد.