عواقب لغو مجوز واردات خودروی بازیکنان فوتبال

عواقب لغو مجوز واردات خودروی بازیکنان فوتبال

یکی از اعضای هیئت تحریریه روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

چند روز پیش مصوبه هیات وزیران مبنی بر واردات خودرو برای بازیکنان تیم ملی فوتبال از سوی هیات عمومی دیوان عدالت اداری ابطال شد. قضات این شورا با استناد به بند نهم از اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در زمینه رفع تبعیض ناعادلانه و ایجاد تسهیلات عادلانه برای همگان در تمامی زمینه های مادی و معنوی، مجوز واردات یک محصول را صادر کردند. ماشین برای هر یک از بازیکنان تیم ملی فوتبال و کادر فنی را برای تبعیض ناعادلانه مثال زد.

اما بازتاب های این تصمیم همچنان ادامه دارد و به نظر می رسد این ماجرا با این تصمیم به پایان نرسد.

فدراسیون فوتبال با انتشار توضیحاتی به تصمیم دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو مجوز واردات خودرو برای بازیکنان تیم ملی پاسخ داد.

متن بیانیه فدراسیون فوتبال به شرح زیر است:

فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران به عنوان بالاترین مرجع تخصصی در عرصه فوتبال، حفظ حقوق مکتسبه بازیکنان تیم ملی را که بر اساس مصوبه دولت و به موجب آن تشکیل شده است، وظیفه خود می داند. و در زمان تایید خود بازیکنان وجه خرید خودرو و عوارض گمرکی و سایر هزینه های قانونی را پرداخت کردند که در واردات خودرو با رعایت کامل نظرات قضات محترم دیوان عدالت اداری اعمال شد و ایشان تمام راهکارهای قانونی را اتخاذ کرد و در حدود قوانین و مقررات تلاش کرد.

این بیانیه نشان می دهد که فدراسیون فوتبال همچنان این امتیاز ویژه را حق بازیکنان تیم ملی فوتبال می داند.

از سوی دیگر یکی از ملی پوشان روز گذشته درباره پاداش سایر رشته های ورزشی گفت: همه رشته های ورزشی با توجه به شأن و شخصیت خود حق دارند مورد تقدیر قرار گیرند. اما مقوله فوتبال متفاوت است و این تیم در سال های اخیر چندین میلیون دلار درآمد نصیب فدراسیون کرده است، چیزی که در سایر فدراسیون ها وجود ندارد.

البته یک عده آسیب دیده بودند، البته ما هم خونسردی خود را به کار گرفتیم و سکوت کردیم. البته نباید فراموش کرد که پس از صحبت یکی از بازیکنان تیم ملی فوتبال و اشاره به واردات خودروهای 100 میلیاردی، افکار عمومی نسبت به این موضوع حساس شد!

این گفتگو و خبر در شرایطی منتشر شد که خودروهای خارجی زیادی وارد کشور نشد و قدرت خرید اکثریت جامعه به حد خرید خودروهای چند صد میلیونی داخلی نرسید.

در همین حال، علی رضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی نیز از درخواست فدراسیون برای بررسی نقل و انتقالات مالی برای واردات خودرو برای 21 کشتی گیر و مربی تیم ملی خبر داد و گفت: لحظه تحویل خودروها به فوتبالیست ها گفتم که شما کار بزرگی انجام داده اید و آنها باید بمیرند. اما امیدوارم رشته های دیگر هم این بحث ها را ببینند و داشته باشند.

نامه نوشتیم و به 21 کشتی گیر و مربی درخواست دادیم تا به آنها هم نقل و انتقالات ماشین داده شود. البته لغو مجوز واردات خودرو برای بازیکنان فوتبال حاکی از آن است که مسئولان ذیربط به جای اعطای این امتیاز به تمامی ورزشکاران مدال آور و مدال آور ترجیح می دهند مجوز واردات خودرو را از دایره تشویق ورزشکاران حذف کنند تا حواشی این موضوع دیگر به افکار عمومی آسیب نمی رساند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/247409/%D9%BE%D8%B3-%D9%84%D8%B1%D8%B2%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D8%A7%D9%84-%D9%85%D8%AC%D9%88%D8%B2-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D9%88%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%87%D8%A7