کمری سدان محبوب تویوتا در بازارهای جهانی است. دوام بالا، کیفیت منحصر به فرد، مصرف کم، هزینه نگهداری مناسب، ایده آل برای خانواده ها و سازگاری با شرایط آب و هوایی کشورهای مختلف جهان از جمله ویژگی هایی است که کمری را به یک سدان خانوادگی متوسط با کیفیت و محبوب تبدیل کرده است. تا به امروز 9 نسل از کمری در بازارهای جهانی معرفی شده است که آخرین نسل آن XV80 (نسل نهم) نام دارد و در 14 نوامبر 2023 با زبان طراحی جدید تویوتا و چهره ای جسورتر به دنیا معرفی شد. طبیعتا نسل هفتم این خودروی خوش نام با نام XV50 پرفروش ترین نسل کمری در بازار آمریکا بود. بر همین اساس نگاهی به کمری XV50 خواهیم انداخت تا متوجه شویم این خودرو چه چیزی در کیف دارد.
طراحی زیباتر و ماندگاری بالاتر
کمری از سال 1982 وارد خط تولید تویوتا شد، این سدان که در ابتدا طراحی مکعبی داشت، با پیشرفت تکنولوژی در خطوط تولید تویوتا و تغییرات گسترده در قوای محرکه محصولات این ژاپنی، رفته رفته به خودرویی باکیفیت و قابل اعتماد تبدیل شد. شرکت
در این زمینه XV40 یا همان نسل ششم کمری به زیباترین نسل این سدان تبدیل شد و از سال 2006 (آغاز تولید کمری آنقدر موفق شد که طراحی نسل هشتم (به نام XV70) الگوبرداری شد. بر روی عناصر XV40 تا این خودرو به یک سدان موفق تبدیل شود. در واقع XV40 (نسل ششم) و XV50 (نسل هفتم) محصولاتی پیشرفته بودند و در ابتدای طراحی زیبای تویوتا بودند. تا آن زمان محصولات تویوتا همیشه از طراحی ساده و نه چندان جذاب استفاده می کردند.
تکامل طراحی، بهبود کیفیت و تغییرات اساسی در بخش فنی، XV50 را به عنوان پرفروشترین نسل تویوتا کمری در بازار آمریکا تبدیل کرد. طبق آمار مجله خودرو، در بازه زمانی فوریه 2012 تا آگوست 2017 که نسل هفتم کمری XV50 در خط تولید تویوتا نامیده می شد، 2 میلیون و 447 هزار و 27 دستگاه از این خودرو در آمریکا فروخته شد که قابل مقایسه است. به آمار فروش 2 میلیون و 375800 دستگاه از نسل ششم (یا XV40) عدد بهتر و بالاتری است.
ناگفته نماند که در پایان سال 2014، نسل هفتم کمری این سدان خانواده سامورایی جسورانه سایز متوسط است.
نگاهی به بدنه اسپرت XV50
نسل هفتم کمری به نام XV50 با تغییرات طراحی گسترده ای روبرو شد. اما عناصری در آن وجود دارد که به ما یادآوری می کند که این خودرو همچنان به طرح اصلی تویوتا که در نسل ششم (XV40) دیده بودیم وفادار است. به عبارتی با نگاهی به نمای جانبی این سدان، شاهد استفاده از خطوط نسبتا تیز و سطوح صاف هستیم که ابعاد و حجم بیشتری نسبت به نسل ششم (XV40) دارد. بر این اساس با بینی نسبتا کشیده، ستون C زاویه دار و پشتی نسبتا کوتاه مواجه هستیم.
در این خودرو نیز با انحنای تیز روی ستون C مواجه می شویم که ما را به یاد طراحی نسل ششم XV40 می اندازد و موید حفظ اصالت در سبک تویوتا است. در نمای جلوی نسل هفتم کمری یا XV50، همچنان همان چراغ های کشیده ای را می بینیم که در نسل قبلی XV40 طراحی شده بودند.
چراغ های جلو کشیده، خطوط تیز روی کاپوت و قسمت جلوپنجره باریک به روز شده (با لوگوی تویوتا که در وسط ظاهر می شود) چهره ای جسور، اسپرت و جوان را نشان می دهد. در نمای عقب نیز شاهد چراغ هایی شبیه حرف C، محل قرارگیری اسپویلر و دو اگزوز کروی در دو طرف سپر هستیم که ظاهری زیبا و اسپرت را برای یک سدان خانوادگی متوسط به نمایش می گذارد. ناگفته نماند که استفاده از رینگ های 17، 18 و 19 اینچی به این سدان خانوادگی شخصیتی اسپرت بخشیده که دست کمی از رقیب کره ای خود یعنی هیوندای سوناتا نداشته باشد.
کابینی به روزتر و با کیفیت تر
پس از باز شدن درهای نسل هفتم کمری XV50، شاهد سبک طراحی جدیدی برای سدان محبوب کمری هستیم. طراحان تویوتا تلاش کردند تا مسافران از فضای داخلی نسبتاً مجلل کمری لذت بیشتری ببرند. بر همین اساس، صفحه نمایش لمسی 5 اینچی در زیر دهانه های مستطیل شکل مرکزی، تنظیمات الکترونیکی پیشرفته برای سیستم تهویه مطبوع و گروهی همراه با دو صفحه نمایش ال سی دی 2 اینچی، حس مدرن بودن را در کابین به مسافران القا می کند.
طراحی کلی داشبورد ساده است و دو رنگ تریم داخلی (رنگ تیره در کنار رنگ روشن) و استفاده از تزئینات چوبی و کرومی حس لوکس بودن را برای مسافران ایجاد می کند. فرمان نسل جدید تویوتا (در زمان خود)، چرخ دنده به سمت راننده، همراه با صندلی های راحت جدید، هیجان بیشتری را در هنگام رانندگی و خستگی کمتری را برای راننده و سرنشینان ایجاد می کند.
آنچه که نسل هفتم یا XV50 کمری را متمایز می کند، کیفیت بالای ساخت و به روز رسانی های فنی این خودرو است. موسسه جی دی پاور در مقاله ای اشاره می کند که این خودرو پس از طی 200 هزار کیلومتر کارکرد همچنان عایق صوتی و حرارتی مناسبی دارد و این به دلیل کیفیت بالای قطعات و پایداری کیفیت قطعات تزئینی کمری است. این ویژگی ها این سدان را به یکی از باکیفیت ترین خودروهای جهان تبدیل کرده است.
پدل های تعویض دنده پشت فرمان و دکمه تعویض دنده اسپرت، هیجان بیشتری را در هنگام رانندگی به راننده می دهد. مهمترین امکانات رفاهی و ایمنی در نسل هفتم، فرمان برقی EPS، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه با دریچه های مجزا برای سرنشینان عقب، سانروف برقی، صندلی راننده برقی با تنظیم 8 جهته، صندلی برقی سرنشین جلو با 4 جهته تنظیم، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، صندلی های چرمی، مردانه روکش چرمی فرمان، تنظیم چراغ ها با توجه به زاویه چرخش چرخ ها، درب برقی محفظه بار، دکمه تنظیم سیستم صوتی روی فرمان چرخ و دیگران استفاده از پلاستیک های نرم (Soft Touch) و همچنین استفاده از مواد مرغوب در داشبورد، چوب مرغوب برای دکوراسیون و چرم مصنوعی مرغوب، حس بودن در کابینی با کیفیت را ایجاد کرده است. به خوبی برای سرنشینان این خودرو حمل و نقل شده است.
قلبی که قوی تر شده است
نسل هفتم کمری XV50 با 8 موتور روانه بازارهای جهانی شد. از آنجایی که خودروسازان بزرگ نسخههای خاصی از محصولات خود را در بازار ایالات متحده عرضه کردهاند، تویوتا این مدلهای بنزینی را نیز به بازار آمریکا معرفی کرده است: 2 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی، 2.5 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی، 2.5 لیتری 4. سیلندر اتمسفر قدرتمندتر، یک مدل 6 سیلندر 3.5 لیتری V شکل و یک مدل هیبریدی 4 سیلندر 2.5 لیتری. قدرتمندترین نسخه کمری XV50 نسخه 6 سیلندر XLE و SE است که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم.
در واقع دو نسخه از نسل هفتم کمری در بازار آمریکا عرضه شد، یکی XLE و دیگری SE. بر این اساس، زیر کاپوت کمری V6
این موتور که با نام 2GR-FE شناخته میشود، در نسخه اسپورتتر و لوکستر کمری ایریون نیز یافت میشود. بنابراین با توجه به مشخصات فنی پیستون با قطر 94 میلی متر در کورس پیستون 83 میلی متر و نسبت تراکم 11.5 به یک، این موتور می تواند قدرت و گشتاور بالایی را ارائه دهد.
از سوی دیگر، فناوری تایمینگ سوپاپ دوگانه متغیر هوشمند DVVT-i (DVVT-i) و سیستم تزریق سوخت EFI پیشرفته تویوتا می تواند حداکثر قدرت 268 اسب بخار در 6200 دور در دقیقه (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور 336 ساعت را ارائه دهد. . نیوتن متر در 4700 دور در دقیقه
جالب است بدانید که موتور 2GR-FE تویوتا کمری V6 SE یا XLE XV50 نیز با حداقل اکتان 87 سازگار است که باعث شده این سدان جایگاه بهتری نسبت به تمامی رقبای خود در بازار جهانی داشته باشد. مکانیزم زمان بندی متوالی نیز علاوه بر کیفیت ساخت بالای قطعات اصلی موتور در این خودرو وجود دارد. در عین حال عدم حساسیت به کیفیت روغن موتور در این خودرو باعث شده تا موتور 2GR-FE تا 500000 کیلومتر کم مصرف و بدون مشکل باشد.
از طرفی یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک تیپترونیک قدرت و گشتاور را به چرخ های جلو منتقل می کند. گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک کمری مخصوص V6 از کیفیت بالاتری نسبت به مدل های چهار سیلندر برخوردار است. این مشکل باعث می شود این خودرو در بازار آمریکا موفق تر به نظر برسد و آمار فروش آن نیز بهتر باشد. کیفیت نهایی این خودرو، بهبود بخش فنی و همچنین سازگاری موتور آن باعث محبوبیت و موفقیت بیشتر این خودرو نسبت به رقبای خود شد.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250625/%D8%B1%D9%85%D8%B2-%D9%88-%D8%B1%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D9%88%D8%AF%D8%A2%D9%88%D8%B1%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B3%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D9%88%DB%8C%D9%88%D8%AA%D8%A7-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA