روز گذشته خبری در رسانه ها منتشر شد که بر اساس آن بانک مرکزی شرایط برقراری فرآیند راستی آزمایی و تایید منشاء ارز توسط این بانک را در رابطه با آیین نامه اجرایی واردات خودروهای فرسوده اعلام کرد. طبیعتاً این خبر با سوء تفاهم با عناوینی مانند توقف واردات خودروهای فرسوده تا اطلاع ثانوی منعکس شد.
در بیانیه بانک مرکزی آمده است: با توجه به ضرورت تشکیل تیم کاری موضوع ماده (2) آیین نامه مذکور، ضرورت ساماندهی فرآیند راستیآزمایی و احراز منشأ ارز توسط بانک مرکزی (نشر فوقالذکر) (در ماده 3 آیین نامه مذکور) و تهیه و ابلاغ ضوابط در خصوص افتتاح و میانگین گیری حساب ارزی توسط بانک مرکزی (موضوع ماده 5 آیین نامه الصدرالاشاره). به کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی توصیه می شود از هرگونه اقدام برای پرهیز از واردات خودروهای فرسوده خودداری کنند.
در این زمینه با علی خسروانی نایب رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو گفت وگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.
به نظر شما چرا برخی از اظهارات بانک مرکزی این تصور را پیدا کردند که واردات خودروهای فرسوده متوقف می شود؟
لازم است بانک مرکزی یک حساب ارزی ایجاد کند تا افرادی که قصد واردات خودرو دارند ارز خود را به این حساب واریز کنند. از جمله ایرانیان خارج از کشور که در خارج از ایران پول یا شرکت دارند.
در واقع بانک مرکزی باید رویه ای برای این فرآیند تعریف کند. بانک مرکزی اعلام کرد که به مردم توصیه می کنیم قبل از روشن شدن این مسائل، خودروهای خارجی نخرند. اکنون افراد زیادی برای خرید خودرو به دبی و برخی کشورهای همسایه رفته اند.
در این آیین نامه همچنین آمده است که اگر شخصی قبل از ثبت درخواست و ذخیره فاکتور، خودروی خود را وارد کشور کند، غیرقابل قبول است. به عبارت دیگر تاریخ رسید انبار باید بعد از تاریخ ثبت سفارش باشد.
در اطلاعیه بانک مرکزی به این نکته مهم اشاره شده و اصلاً به توقف واردات خودروهای فرسوده تا اطلاع ثانوی اشاره نشده است. این حرف ها ربطی ندارد. حالا شما باید با روابط عمومی بانک مرکزی تماس بگیرید، آنها هم همین را می گویند.
در متن بیانیه بانک مرکزی آمده است که توصیه می کنیم قبل از تصویب این سیاست از خرید خودرو خودداری کنید. عنوان این خبر در برخی رسانه ها چیست؟ با عنوان توقف واردات خودرو توسط بانک مرکزی تا اطلاع ثانوی! به نظر شما این عنوان چقدر با متن بیانیه همخوانی دارد؟
این روزها ابهامات دیگری درباره کنترل واردات خودروهای فرسوده مطرح می شود، از جمله اینکه ممکن است دولت جدید رقابت چندانی برای واردات خودروهای فرسوده نداشته باشد و یا اینکه واردات این خودروها مردم را با مشکل مواجه کند. از قطعات یدکی و خدمات پس از فروش و حتی به گفته برخی کارشناسان، ایران ممکن است مانند برخی کشورهای آسیایی به گورستان خودروهای فرسوده تبدیل شود.
واردات خودروهای فرسوده یک قانون است و این قانون روی میز دولت است. باید در سریع ترین زمان ممکن اجرا می شد. اما علت زودتر اجرا نشدن آن به دلیل بحث مقررات داخلی و مسائلی مانند انتقال فناوری، بحث استاندارد و … است. این مقررات اصلاح شد و در نهایت این آیین نامه صادر شد.
اتفاقا من معتقدم بحث واردات خودرو یکی از وعده های انتخاباتی آقای رئیس جمهور بوده است. اما این قانون تصویب و اجرا شد. از طرفی خودروهای وارداتی کره ای و ژاپنی که 3 تا 5 سال استفاده می شوند کیفیت بسیار بالاتری نسبت به برخی خودروهای داخلی دارند. همچنین واردات خودروهای دست دوم یکی از گزینه های موجود است.
از طرفی هیچ خودرویی وارد نمی شود. قانون واردات خودروهای فرسوده تنها به منظور واردات خودروهای بیشتر با پول کمتر است زیرا خودروهای فرسوده ارزانتر هستند و بنابراین این قانون موثر است.
در مورد بحث لوازم یدکی و خدمات هم باید گفت که ما الان در کشور مدل های 2005، 2006 و 2007 خودروهای فرسوده داریم و عملا به گورستان خودروهای فرسوده تبدیل شده ایم و با اجرا این اتفاق نمی افتد. از این قانون سوالی که مطرح می شود؛ آیا خودروهای 2020 یا 2021 جدیدتر هستند یا خودروهای 2012 و 2013 که در خیابان هستند و قطعات آنها دیگر در دبی موجود نیست؟
به نظر من شبهاتی که وارد می شود به دلیل منافع شخصی است و افرادی که در این زمینه علاقه دارند به این مسائل می پردازند. با واردات خودروهای فرسوده به عنوان یکی از راه های تامین خودروهای مورد نیاز بازار، قیمت ها متعادل می شود و افراد با پول کمتر می توانند به خودروهای با کیفیت بهتر دسترسی داشته باشند.
موضوع دیگری که در این زمینه مطرح می شود این است که واردات خودروهای فرسوده ممکن است به منابع ارزی کشور فشار بیاورد و باعث افزایش نرخ ارز شود. نظر شما در مورد این تحلیل چیست؟
اگر واردات خودروهای فرسوده را به طور متوسط 25 هزار دلار در نظر بگیریم و حتی اگر سالانه 100 هزار خودرو وارد شود، 2.5 میلیارد دلار در یک سال نمی تواند به ارز کشور فشار بیاورد. با منابع ذکر شده در این فهرست؛ در این آیین نامه، ارز فردی و ارز منشأ خارجی مورد بحث قرار گرفته است. یعنی کسانی که در خارج از ایران ارز دارند (کسانی که در خارج از کشور کار یا زندگی می کنند یا تجارت و تجارت دارند) می توانند خودرو وارد کنند.
بنابراین فشار قابل توجهی بر منابع ارزی دولت وارد نمی شود. حدود 8 میلیون ایرانی خارج از کشور داریم. طبیعتا مبدا این ارز باید به تایید بانک مرکزی برسد.
به عنوان مثال فردی که در آلمان زندگی می کند فیش حقوقی خود را نشان می دهد که در آن ماهانه 5 هزار یورو حقوق دریافت می کند و مقداری پول در حساب بانکی خود دارد و می خواهد آن را با آن خودرو وارد کند.
به طور کلی، این روند پیچیده نیست.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250100/%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%B4%DB%8C%D9%88%D9%87-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D9%86%DA%A9-%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%85