بودجه 5 هزار میلیارد تومانی برای نگهداری و تعمیر پنج بزرگراه

بودجه 5 هزار میلیارد تومانی برای نگهداری و تعمیر پنج بزرگراه

7 آبان ماه شورای اقتصاد افزایش نرخ عوارض در پنج بزرگراه کشور را تصویب کرد که بر اساس مصوبه شورا، نرخ عوارض جاده 100 کیلومتری کرج – قزوین 15000 تومان است – کیلومتر جاده بزرگراه تهران – قم 15000 تومان و عوارض بزرگراه بندرعباس – شهید رجایی 15000 تومان و طول آن 35 کیلومتر 8900 است. تومان، بزرگراه قزوین – زنجان به طول 189 کیلومتر و 35 هزار تومان و بزرگراه تهران – ساوا به طول 115 کیلومتر است. 20 هزار تومان تعیین شده است.

همچنین بر اساس این تصمیم، کرایه های جدید از اول آذرماه در این پنج بزرگراه کشور اعمال شود. افزایش نرخ تعرفه این سوال را مطرح کرد که چرا مثلاً نرخ تعرفه از ۱۲۰۰ تومان به ۱۵ هزار تومان رسید و چرا در چند سال گذشته این افزایش تدریجی قیمت ها اجرایی نشد؟ در ادامه این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

افزایش قیمت فقط 50-60 درصد هزینه ها را پوشش می دهد!

رئیس سازمان راهداری در پاسخ به علت افزایش نرخ عوارض در چندین بزرگراه در کشور گفت: شورای اقتصاد چند روز پیش مصوبه افزایش نرخ عوارض در پنج بزرگراه در ایالت ها را ابلاغ و به وزارتخانه تکلیف کرد. راه و شهرسازی برای اجرای آن. افزایش نرخ عوارض در این بزرگراه ها از دو سال پیش مطرح شد و جلسات کارشناسی متعددی در این خصوص برگزار شد و در نهایت مبالغ جدید به تصویب رسید.

رضا اکبری افزود: نرخ عوارض در این پنج بزرگراه چهار یا پنج سال است که تغییر نکرده است اما در این مدت هزینه پروژه های عمرانی و هزینه نگهداری افزایش چشمگیری داشته است. در واقع، همیشه فرض بر این است که بزرگراه ها هزینه های خود را خواهند پرداخت و هر چیزی که به عنوان عوارض دریافت می شود در خود بزرگراه هزینه می شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل زمینی تصریح کرد: این پنج بزرگراه برای نگهداری حدود 5 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. برخی نیاز به پوشش کامل آسفالت دارند و برخی دیگر نیاز به روکش آسفالت جزئی دارند.

علاوه بر این امنیت، تجهیزات، علائم ایمنی، روشنایی، خط کشی، حفاظت و… در این بزرگراه ها هزینه های سرسام آوری دارد. در واقع این 5 هزار میلیارد تومان مبنای افزایش نرخ عوارض در این بزرگراه ها بود.

وی با اشاره به اینکه قیمت های مصوب اخیر با قیمت های محاسبه شده فاصله زیادی دارد، گفت: عدد و رقمی که می تواند هزینه نگهداری را پوشش دهد حداقل دو برابر قیمت مصوب است و این درصد تنها 50 تا 60 درصد هزینه ها را پوشش می دهد. بنابراین می توان محاسبه کرد که میزان مرگ و میر در این سال ها چقدر کاهش یافته است.

اکبری افزود: عوارض سالیانه بزرگراه قم – تهران با نرخ 1200 میلیارد تومان بالغ بر 70 میلیارد تومان و هزینه تعمیر و نگهداری نیز بیش از 700 میلیارد تومان است. علاوه بر این، این بزرگراه ها نیازمند کارهای زیربنایی زیادی است که به منابع مالی نیز نیاز دارد. بنابراین، نرخ ها خیلی بالا نیستند و باعث نگرانی نمی شوند.

هزینه ها باید بر اساس طول ناوبری محاسبه شود

رئیس سازمان راهداری ادامه داد: در نرخ های قبلی از آنجایی که مبالغ چندان زیاد نبود و چندین سال ثابت ماند، به سمت عدالت گرایش پیدا کردند. یعنی کسانی که بیشتر استفاده می کنند باید مبلغ مربوطه را بپردازند که رعایت نشده است. به عنوان مثال، اگر شخصی 20 کیلومتر بزرگراه را طی کند، همان مبلغی را پرداخت می کند که کسی که 120 کیلومتر کامل را طی کرده است. اما با قیمت های جدید، تفاوت قیمت بر اساس طول سفر معنادار و قابل توجه می شود.

وی با اشاره به اینکه نیاز است بسته اجرایی متناسب با طول سفر برای این پنج بزرگراه تهیه شود و پرداخت‌ها در راستای عدالت باشد، افزود: اجرای عدالت‌محور متناسب با طول سفر نیازمند تعدادی دوربین جدید است در بزرگراه و خروجی ها و ورودی ها نصب شود تا دقیق و ثبت شود به گونه ای که برای هر ورودی یا خروجی از هر ورودی و خروجی بسته به طول سفر، هزینه محاسبه شود.

اکبری ادامه داد: با بررسی هایی که هفته گذشته به منظور اجرای عدالت و محاسبه عوارض بر اساس پیمایش و همچنین رفع دغدغه مراکز جمعیتی انجام دادیم، مذاکراتی را با وزیر راه و شهرسازی انجام دادیم و درخواست مهلت دو ماهه کردیم. مهلت اجرای این مصوبه و آن را به کمیته اقتصادی ارسال کردیم. در صورت تایید مرجع، اجرای تصمیم به اول بهمن ماه موکول می شود و می توانیم در این مدت زیرساخت ها را اصلاح کنیم تا محاسبات براساس بررسی انجام شود.

درخواست افزایش قیمت دو سال پیش ارائه شد

وی در پاسخ به این سوال که چرا دو سال پیش با درخواست افزایش تعرفه موافقت نشد، گفت: دو سال پیش این درخواست مطرح و به تیم های کارشناسی ارجاع شد. گروه های کارشناسی جلسات زیادی برگزار کردند و هزینه نگهداری را محاسبه کردند. هزینه ها زمان بندی شده و به روز هستند.

جلسات کارشناسی متعددی برگزار شد اما پس از آن تغییراتی در دولت و وزیر ایجاد شد. این تصمیم به دلیل اختلاف نظر کارشناسان و کمیته های تخصصی دو سال به تعویق افتاد.

همچنین دولت قبل گاهی به شرایط کشور پایبند بود و اجازه افزایش نرخ را نمی داد. لذا در مقطعی این درخواست متوقف و از دستور کار خارج شد. اما حقیقت این است که هزینه های نگهداری در حال حاضر کافی نیست و ما مسئول جان مردم و ایمنی راه هستیم.

اکبری در پایان گفت: این افزایش درصد فقط مربوط به این پنج بزرگراه دولتی است زیرا بقیه بزرگراه ها خصوصی و تعاونی هستند و قیمت گذاری آنها تابع مقررات دیگری است که ربطی به شورای اقتصاد ندارد. از سوی دیگر، نرخ عوارض در بزرگراه های باقی مانده در سال های اخیر افزایش یافته است.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/251931/%D8%A8%D9%88%D8%AF%D8%AC%D9%87-%DB%B5-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%86%DA%AF%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D8%AA%D8%B9%D9%85%DB%8C%D8%B1-%D9%BE%D9%86%D8%AC-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D9%87