اگرچه امسال ورود خودرو به کشور نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، اما واردکنندگان می گویند از ابتدای سال تاکنون سفارش جدیدی ثبت نشده است.
بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی گمرک، واردات قطعی شده به کشور طی پنج ماهه نخست امسال بالغ بر 15 هزار دستگاه خودرو بوده است. این در حالی است که در سال گذشته کمتر از 12 هزار خودرو وارد کشور شده است. این آمار نشان می دهد که سرعت ورود خودروها به کشور در سال جاری افزایش چشمگیری داشته است و به نظر می رسد دلیل اصلی این امر تخصیص ارز بیشتر برای واردات باشد.
اما برخی واردکنندگان مدعی شدند که ثبت سفارش خودرو چند روزی است که متوقف شده و امکان ثبت سفارش محصولات خارجی وجود ندارد. مهدی زعیمی، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران روز گذشته ضمن تکذیب توقف ثبت درخواست واردات خودرو، گفت: همکاری خوبی با بانک مرکزی برای ثبت درخواست واردات خودرو داریم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
الزغمی مدتی پیش اعلام کرد که هیچ اختلالی وجود ندارد. اما درخواست و ثبت درخواست برای همه آسان نیست. زیرا تعداد سفارشات بسیار زیاد و فراتر از سهمیه ارزی این بخش است. با این حال وی دیروز به صراحت توقف ثبت درخواست ها را تکذیب کرد.
در همین رابطه یکی از واردکنندگان خودرو به «دنیای خودرو» گفت که ثبت درخواست همچنان متوقف است. هر چند قول داده بودند تا پایان هفته سایت را افتتاح کنند. وی علاوه بر توقف ثبت درخواست، موضوع دیگری را نیز مطرح کرد و آن دخالت وزارت امنیت در تامین کالاهای وارداتی است که از گمرکات کشور ترخیص شده و آماده تحویل به متقاضیان است.
در این زمینه عنوان شد که وزارت امنیت همچنان نگران عدم فروش محصولات وارداتی چینی است و به همین دلیل از عرضه محصولات ژاپنی و کره ای توسط واردکنندگان به دلیل عدم فروش خودروهای درخواستی یا وارداتی قبلی جلوگیری می کند. .
همچنین در ابتدای آزادسازی واردات، اکثر برندهای چینی و کمتر شناخته شده وارد می شد و از آنجایی که واردات به مدت 5 سال ممنوع بود و چشم انداز روشنی برای آینده بازار خودروهای خارجی در کشور وجود نداشت، خودروهای مورد نظر مورد استقبال قرار گرفتند.
اکنون با توجه به واردات خودروهای اروپایی، ژاپنی و کره ای که از برندهای محبوب ایرانی ها هستند، بازار از خودروهای وارداتی پایه به ویژه چینی فاصله گرفته است.
وی همچنین گفت: بسیاری از کسانی که در ابتدای واردات مشتری خودروهای چینی بودند، پس از دریافت سیگنال ورود خودروهای بهتر و برندهای معتبرتر به بازار کشور، از خودروهای اولیه استقبال نکردند.
این فعال حوزه واردات تایید کرد: در برخی موارد به واردکنندگانی که متقاضی واردات خودروی خاصی بودند، گفته می شد که به عنوان مثال اگر این خودرو در مرحله فعلی وارد شود، باعث می شود خودروی وارداتی قبلی به فروش نرسد. به گفته وی، آنچه در واقع اتفاق افتاده این است که سیاستمدار می خواهد خودروهای وارداتی فعلی یا حتی خودروهای ثبت نامی قبل از سال 1403 را بفروشد و سپس مجوز ثبت سفارش جدید را بدهد.
کاهش و افزایش قیمت 50 میلیون تومانی در بین خودروهای وارداتی
قیمت خودروهای داخلی دیروز شاهد کاهش 1 تا 6 میلیون تومانی بود. جایی که تارا اتوماتیک V4 LX (1403) با کاهش 6 میلیون تومانی به 920 میلیون تومان رسید، پژو 207 اتوماتیک (مدل 85) (1403) با کاهش 4 میلیون تومانی به 856 میلیون تومان رسید، پژو 207 دنده ای هیدرولیک (مدل 85) 1403 ) ) ساینا اس اتوماتیک (1402) با کاهش 3 میلیون تومانی به 507 میلیون تومان و سورن پلاس با موتور XU7P (1403) با 4 میلیون تومان کاهش به 676 میلیون تومان رسید. تومان به 598 میلیون تومان و پژو 206 تیپ 2. (1401) به مبلغ 2 میلیون تومان که به 580 میلیون تومان کاهش یافت.
همچنین در بین خودروهای مونتاژی نیز شاهد کاهش قیمت از 5 تا 20 میلیون تومان بودیم. قیمت فونیکس اف ایکس پریمیوم (1403) با 20 میلیون تومان کاهش به 2 میلیارد و 10 میلیون تومان، تیگارد 590 تومان با 10 میلیون تومان و فیدلیتی پرایم 5 نفره (حلقه 10 پره) (1403) با 5 کاهش قیمت مواجه شد. میلیون تومان به یک میلیارد و 775 میلیون تومان رسید.
از سوی دیگر شاهد کاهش و افزایش 50 میلیون تومانی قیمت خودروهای وارداتی بودیم. ارزش کیا K5 (2023) با 50 میلیون تومان کاهش به 4 میلیارد و 100 میلیون تومان و نیسان سیلفی ای پاور پلاس (2023) با 50 میلیون کاهش به 3 میلیارد و 550 میلیون تومان رسید. در مقابل هونگچی H5 (2024) با 50 میلیون تومان افزایش به 3750 میلیون تومان، هوندا وزل (2023) با 50 میلیون تومان افزایش به 3900 میلیون تومان و فیات 500 (2023) با 50 میلیون تومان افزایش به 2650 میلیون تومان رسید. تومان. .
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250649/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%AD%D8%AF%D9%88%D8%AF%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AC%D9%87-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA